| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İlk Yardım | SHB261 | 3 | 2 + 1 | 5,0 |
| Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Derse ait teorik bilgiler sınıf ortamında sözlü sunum şeklinde; pratik uygulamalar ise ilk yardım laboratuvarında pratik uygulama şeklinde gerçekleştirilmekte iken uzaktan eğitimde online teorik sunumlarla ders içlenmektedir. |
| EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Bahadır DİNÇ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Arş. Gör. Dr. Bahadır DİNÇ |
| Amaç |
Bu dersin amacı, ilk yardımın temel ilkeleri, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanıklıklarında ilk yardım, yaralanmalarda ilk yardım, kırık-çıkık-burkulmalarda ilkyardım ve diğer ilk yardım konularında (havale, sara nöbeti, kan şekeri bozuklukları, bayılma, koma, zehirlenme, boğulma) uygulama becerilerini öğrencilere kazandırmaktır. |
| Ders İçeriği |
Dersin kapsamında; olay yerinin değerlendirilmesi ve ilk yardım görevlisinin özellikleri, Koruma-Bildirme-Kurtarma zinciri, Acil durum telefonları, Yetişkin-Çocuk-Bebek temel yaşam desteği, Yetişkin-Çocuk-Bebek solunum yolu tıkanıklıkları, Kanamalar ve Şok durumları, Yara çeşitleri, Göğüs-Karın yaralanmaları, Birincil ve ikincil değerlendirme, Kırık-Çıkık-Burkulmalarda ilk yardım, Zehirlenmeler, Sıcak çarpması, Yanık ve donmalar, Yabancı cisim batmaları, Boğulmalar ve Acil taşıma teknikleri konuları işlenmektedir. |
| Ders Kaynakları |
Karcıoğlu, Ö. (2019). TATD Güncel İlkyardım Kılavuzu. Ankara: Hipokrat Yayıncılık.
Sağlık Bakanlığı. (2025, Nisan 22). İlk Yardım Eğitim Sunumları. T.C. Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü: https://acilafet.saglik.gov.tr/TR-79263/ilk-yardim-egitim-sunumlari.html adresinden alınmıştır |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 11 | 1 | 11 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | İlk Yardım Temel Uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 2 | İnsan Vücudu ve İşleyişi | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 3 | Hasta-Yaralıların Değerlendirilmesi | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 4 | Yetişkin-Çocuk-Bebeklerde Yapay Solunum | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 5 | Yetişkin-Çocuk-Bebeklerde Kalp Masajı | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 6 | Yetişkin-Çocuk-Bebeklerde Solunum Yolu Tıkanıklıkları | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 7 | Bilinç Kaybı, Şok ve Kanamalar | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 8 | Yaralar ve Yaralanma Çeşitleri | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 9 | Yanıklar ve Isı Dengesi Bozuklukları | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 10 | Kırık, Çıkık ve Burkulmalar | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 11 | Kafa ve Omurga Yaralanmaları | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 12 | Diğer Acil Durumlar: Kalp Krizi, Havale, Sara Nöbeti, Bayılma, Koma | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 13 | Diğer Acil Durumlar: Zehirlenmeler, Boğulmalar ve Vücuda Yabancı Cisim Batması | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| 14 | Hasta ve Yaralı Taşıma | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci ilk yardım uygulamalarında kullanılabilen ve kullanılamayan araç-gereçleri öğrenir ve doğru seçimi yapabilir. | |||
| Öğrenci hem ilk yardım uygulayıcısı olarak kendisinin hem de hasta-yaralının bulunduğu çevrenin güvenlik değerlendirmesini yapabilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenci çalıştığı ve yaşadığı çevredeki iş arkadaşlarına, müracaatçılara ve diğer bireylere ilk yardım konusunda farkındalık kazandırabilir. | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 | 3 | 3 | 4 | 2 | 5 | 1 | ;
| Öğrenci yapacağı bilinçli ilk yardım uygulamaları ile insanların kalıcı hasarlar almasını önleyerek yaşam kalitesini koruyabilir. | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | ;
| Öğrenci acil durumlarda soğukkanlı davranarak kriz yönetimi yapabilmenin, ihtiyaçları doğru belirlemenin ve doğru kaynaklardan yardım talep etmenin önemini kavrayabilir. | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 3 | 1 | 2 | 5 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 1,67 | 2,67 | 2,33 | 2 | 2,67 | 1,33 | 4,67 | 1 | 1 | 3 | 2,33 | 2,33 | 2 | 4,67 | 1,67 |