Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Tasarım Prensipleri ve Mekan | İMZ111 | 1 | 2 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | İÇ MEKAN TASARIMI |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gizem Büke ÖZTÜRK |
Ders Veren | Öğr. Gör. Pınar DABANLI |
Amaç |
Çeşitli tasarım meslek disiplinleri arasındaki temel ilişkileri ve bunlara ilişkin ortak ilke ve kuralları öğretmeyi amaçlayan derste, tasarımın temel ilkeleri, kavramları ve elemanları irdelenmekte; tasar öğeleri, görsel belirliliği sağlayan ilkeler; tekrar, uygunluk, zıtlık, koram, egemenlik, denge, birlik gibi kavramlar ile şekil-zemin anlatımları tartışılmaktadır. Tasarım ilkelerinin değerlendirilmesine ilişkin teorik ve uygulamaya yönelik görsel değerlerin geliştirilerek farklı problemlerin çözümlenmesine ilişkin egzersizler ile iki ve üç boyutlu tasarım çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Öğrencileri, çevresel olarak sürdürülebilir, ekonomik açıdan uygun, güvenli ve esnek toplulukların planlanması ve tasarımını anlamak için gereken temel bilgi, dil ve görselleştirme becerileri ile donatmayı amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
Bu derste öğrenciler, tasarım konseptleri geliştirecek modelleme ve sunumlar kullanarak malzeme ve tasarım süreçleriyle ilgili bilgilerini ve temel modelleme ve maket becerilerini geliştireceklerdir. Öğrenme bir stüdyo ortamında gerçekleşir ve öğrenciler kendilerinin ve diğerlerinin çalışmalarını eleştirmeye teşvik edilir. Tasarım pratiği hem bağımsız hem de gurup ile birlikte çalışmayı birleştirir ve her iki tasarım geliştirme yöntemini de kullanmayı gerektirir |
Ders Kaynakları |
Belirli bir ders kitabı gerekmemekle birlikte, ya dijital olarak sağlanacak ya da öğrenciler tarafından indirilmesi ya da bulunması (kütüphane kaynakları ya da internet yoluyla) tavsiye edilecek okumalar yapılacaktır.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Uygulama 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 1 | 3 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 3 | 1 | 3 |
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 3 | 1 | 3 |
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 9 | 1 | 9 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 6 | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,18 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, derste kullanılan materyaller ve araçlar hakkında bilgi | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
2 | Kavramsal Öğeler ve Tasarımın Görsel Öğeleri | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
3 | Kavramsal Öğeler ve Tasarım Görsel Öğeleri Uygulama Çalışması | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
3 | Kavramsal Öğeler ve Tasarım Görsel Öğeleri Uygulama Çalışması | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
5 | Tasarımda Bütün ve Parçalar (Kompozisyon ve Birlik) | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
6 | Tasarımda Bütün ve Parçalar Uygulama Çalışması | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
7 | Tasarımda Renk ve Işık | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
8 | Tasarımda Renk ve Işık Uygulama Çalışması | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
9 | Soyutlama ve Kompozisyon, Tasarım Prensipleri: Ritim ve Tekrarlama, Tasarım Prensipleri: Kontrast. | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
10 | Soyutlama ve Kompozisyon, Tasarım Prensipleri: Ritim ve Tekrarlama, Tasarım Prensipleri: Kontrast. Uygulama Çalışması | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
11 | Form ve Mekan İlişkisi ve Uygulama Çalışmaları | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
12 | Tasarım Prensipleri: Ölçek ve Orantı – Kitle ve Boşluk | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
13 | Tasarım Prensipleri: Denge-Hiyerarşi | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
14 | Tasarım konseptleri | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
14 | Tasarım konseptleri | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
16 | Final Çalışmaları | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Malzeme ve ölçek kavramının mekanı ve insanları nasıl etkilediklerini anlama. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Tasarım elemanı olarak farklı materyalleri ve ölçekleri kullanabilme | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Tasarım ile ilgili terminoloji ve genel kültür edinme | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Tasarım ilke ve prensiplerini kavrama vu uygulama | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Mekana giriş ve tasarım uygulamaları | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Malzeme ve ölçek kavramının mekanı ve insanları nasıl etkilediklerini anlama. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Tasarım elemanı olarak farklı materyalleri ve ölçekleri kullanabilme | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 |
Tasarım ile ilgili terminoloji ve genel kültür edinme | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Tasarım ilke ve prensiplerini kavrama vu uygulama | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Mekana giriş ve tasarım uygulamaları | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |