Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Geleneksel Türk Konutlarında Mekan Kurgusu | İMS261 | 3 | 2 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | İÇ MEKAN TASARIMI |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Hakan KARŞIYAKA |
Ders Veren | Öğr. Gör. Pınar DABANLI |
Amaç |
Bu dersin ana amacı, geleneksel Türk konut mimarisine ilişkin kavramlar, bileşenler ve süreçlerin irdelenmesi, öğrencinin geleneksel konutlara ilişkin gözlem ve yorum yeteneğinin arttırılmasıdır. |
Ders İçeriği |
Bu ders; Ders Tanıtımı,Geleneksel Türk Evi Özellikleri ,Türk Kent Yerleşimine Ait Özellikler ,Türk Evi Kavramı – Tarihçesi ,Türk Evi Mekân Kurgusunu Etkileyen Faktörler,Türk Evinde Kullanılan Malzemeler,Türk Evi Plan Tipolojileri,Mekân-Yaşanabilirlik İlişkisinin İrdelenmesi ve Yaşanabilir Mekân Tanımı,Yaşam Süresi, Yaşam Hakkı, Yaşam Biçimi, Yaşam Standardı, Yaşam Kalitesi Kavramları,Oda Kavramı ve Odayı Oluşturan Öğeler I,Oda Kavramı ve Odayı Oluşturan Öğeler II,Coğrafi Etmenler – Mekân Kurgusu I,Coğrafi Etmenler – Mekân Kurgusu II,Sosyal Etmenler – Mekân Kurgusu; konularını içermektedir. |
Ders Kaynakları |
Arü, K. A. (1998). Türk Kenti, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
Eldem, S. H. (1984). Türk Evi Osmanlı Dönemi, İstanbul. Gür, Ş. Ö. (1996). Mekân Örgütlenmesi. Trabzon: Gür Yayıncılık. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev (Sunum) | 20 |
Uygulama 1 | 20 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı | Tartışmalı Ders |
2 | Geleneksel Türk Evi Özellikleri | Tartışmalı Ders |
3 | Türk Kent Yerleşimine Ait Özellikler | Tartışmalı Ders |
4 | Türk Evi Kavramı – Tarihçesi | Tartışmalı Ders |
5 | Türk Evi Mekân Kurgusunu Etkileyen Faktörler | Tartışmalı Ders |
6 | Türk Evinde Kullanılan Malzemeler | Tartışmalı Ders |
7 | Türk Evi Plan Tipolojileri | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Problem Çözme |
9 | Mekân-Yaşanabilirlik İlişkisinin İrdelenmesi ve Yaşanabilir Mekân Tanımı | Tartışmalı Ders |
10 | Oda Kavramı ve Odayı Oluşturan Öğeler | Tartışmalı Ders |
11 | Geleneksel Türk Evi Tasarımı Örnekleri | Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
11 | Geleneksel Türk Evi Tasarımı Örnekleri | Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
11 | Geleneksel Türk Evi Tasarımı Örnekleri | Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
14 | Dönem Sonu Sınavı | Problem Çözme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Geleneksel Türk konutunda mekân kurgusuna dair tarihsel gelişim sürecini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türk evinde mekân ve işlevsel organizasyon prensiplerini ifade eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Geleneksel Türk evi tipolojisini tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İnsan-mekân-yaşam üzerine tartışarak, bu parametreleri iç mekân tasarımı disiplini ile ilişkilendirir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geleneksel Türk konutunda mekân kurgusuna dair tarihsel gelişim sürecini açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk evinde mekân ve işlevsel organizasyon prensiplerini ifade eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Geleneksel Türk evi tipolojisini tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
İnsan-mekân-yaşam üzerine tartışarak, bu parametreleri iç mekân tasarımı disiplini ile ilişkilendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |