Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Külliye ve Camilerinde Tasarım Kriterleri | İMS281 | 3 | 2 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | İÇ MEKAN TASARIMI |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Serdar KASAP |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu ders kapsamında Anadolu’da gelişen Türk-İslam mimarlık kültürü incelenecektir. Derste, 11. yüzyılda Türklerin Anadolu’yu iskânıyla başlayan ve 19. yüzyılda geç Osmanlı dönemine uzanan zaman diliminde gelişen, dönüşen ve değişen yapılı çevrenin biçimlenmesini tanıtmak amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, Anadolu Türk-İslam mimarisine ait yapı türleri ve tasarım ilkeleri, başka bir deyişle bu yapıların mekânsal örgütlenmeleri, plan şemaları, kütle biçimlenmeleri, cephe kompozisyonları, strüktürel sistemleri ve malzeme kullanımı gibi mimari özellikleri ve bunların zaman içinde gelişim ve değişim süreci irdelenecektir. Ders sonunda öğrenicilerin Anadolu’da Türk-İslam mimarlık kültürünü, bu coğrafyadaki Türk-İslam mimarlığının gelişim ve dönüşüm sürecini ve dönemsel değişimleri değerlendirip, ayırt edebilecek ve karşılaştırabilecek düzeye gelmeleri beklenmektedir. |
Ders İçeriği |
Külliye kavramı; Külliyeyi oluşturan elemanlar, Külliyenin kuruluş düzeni, Osmanlı Külliyelerinin evrimi, Sinan Devri külliyelerinden örnekler. Camiler; Mekanı oluşturan elemanlar, camilerde mekan kurgusunun gelişimi ve farklı mekan kurgularına göre örneklerin incelenmesi. |
Ders Kaynakları |
Altun A. (1988), Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisinin Anahatları için Bir Özet, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Cantay G. (2002), Osmanlı Külliyelerinin Kuruluşu, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları. Goodwin G. (1993), Sinan: Ottoman Architecture and its Values Today, London: Saqi Books. Kuban D. (2007), Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları. Necipoğlu G. (2005), The Age of Sinan, Architectural Culture in the Ottoman Empire, London: Reaktion Books Ltd. Yeomans R. (2000), The Story of Islamic Architecture, New York: New York University Press. |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve Anadolu'da Türk-İslam mimarisi üzerine kısa bir başlangıç tartışması | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
2 | Türk-İslam Hakimiyeti Öncesi Anadolu: Bizans Mimarlığı | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
3 | İslam Mimarisine Genel Bir Bakış ve Anadolu’yu İskandan Önce Türk-İslam Mimarlığı | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
4 | Anadolu Selçuklu Mimarlığı I: Birinci Beylikler Dönemi, Selçuklu Kentleri, Dini Mimarinin Gelişimi | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
5 | Anadolu Selçuklu Mimarlığı II: Din Dışı Mimarinin Gelişimi; Medreseler, Kümbetler, Hamamlar, ve Saray Yapıları | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
6 | Beylikler Dönemi Mimarlığı | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
7 | Erken Osmanlı Dönemi Mimarlığı: İznik’ten ve Bursa’da İlk Külliyeler | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
8 | Ara Sınav | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
9 | Klasik Osmanlı Dönemi Mimarlığı I: Edirne ve İlk İstanbul Külliyeleri | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
10 | Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı II: Mimar Sinan | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
11 | 18. yy. Osmanlı Mimarlığı: Batılılaşmanın İlk Evreleri, Kentsel ve Mimari Dönüşümler, Yeni Yapı Tiplerinin Ortaya Çıkışı | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
12 | 19. yy. Osmanlı Mimarlığı I: Batılılaşmayla Değişen Kent ve Mimarlık Kültürü | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
13 | 19. yy. Osmanlı Mimarlığı II: Külliye ve Sultan Camilerinin Değişimi, 19. yy. Sarayları | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
14 | Dönem ödevi | Ders Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Anadolu'da Türk-İslam mimarisine ait yapılı biçimleri, yapım tekniklerini ve malzemeleri bağlamsal bir yaklaşımla tanımlayabilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler |
Anadolu'da Türk-İslam mimarisine ait anıtların, eserlerin mimari özelliklerini tanımlayabilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler |
Anadolu'daki Türk-İslam mimari eserlerinin mekânsal çözümlemelerini sözel ve görsel ortamlarda yapabilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler |
Anadolu'da farklı dönemlere ait Türk-İslam mimari ve sanatsal üretimleri ayırt edebilir ve karşılaştırabilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler |
Türk-İslam mimarlık tarihine dair güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmaların farkındadır ve takip eder | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler |
Mimarlık üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisi geliştirir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anadolu'da Türk-İslam mimarisine ait yapılı biçimleri, yapım tekniklerini ve malzemeleri bağlamsal bir yaklaşımla tanımlayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Anadolu'da Türk-İslam mimarisine ait anıtların, eserlerin mimari özelliklerini tanımlayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Anadolu'daki Türk-İslam mimari eserlerinin mekânsal çözümlemelerini sözel ve görsel ortamlarda yapabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Anadolu'da farklı dönemlere ait Türk-İslam mimari ve sanatsal üretimleri ayırt edebilir ve karşılaştırabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk-İslam mimarlık tarihine dair güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmaların farkındadır ve takip eder | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mimarlık üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisi geliştirir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |