| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Yöneylem Araştırmasına Giriş | İST211 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | 1: Ders Anlatımı 2: Bilgisayar Uygulaması 3:Proje/ödev 4: Problem Çözümü |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melis ALPASLAN TAKAN (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu ders modelleme konusunu vurgulayan bir yaklaşımla deterministik olarak temel yöntemlere bir giriş yapmayı amaçlamaktadır. |
| Ders İçeriği |
Derste işlenen konular arasında lineer programlama ve uygulamaları, simpleks algoritması, duyarlılık analizi, dualite teorisi, tamsayılı programlama ve uygulamaları, ağ modelleri, dal-sınır yöntemi yer almaktadır. Değişik alanlarda kullanılan deterministik modeller GAMS kullanarak LP modellemesi ve çözümü konusu da ders kapsamında işlenecektir. Doğrusal olmayan programlama kısmına kısa bir giriş yapılmaktadır. |
| Ders Kaynakları |
Yöneylem Araştırması, Hamdy a Taha
Yöneylem araştırması: uygulamalar ve algoritmalar, Wayne L. Winston Yöneylem araştırmasına giriş, Gerald J. Lieberman, Frederick S Hillier |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Yöneylem araştırmasına giriş ve tarihçesi | Ders |
| 2 | Simpleks algoritması | Ders |
| 3 | Büyük M yöntemi ve İki aşamalı yöntem | Ders |
| 4 | Duyarlılık analizi | Ders |
| 5 | Dualite (ikillik) | Ders |
| 6 | Ulaştırma Problemleri | Ders |
| 7 | Atama ve Ağ Problemleri | Ders |
| 8 | Tamsayılı Programlama | Ders |
| 9 | Dal-sınır algoritması | Ders |
| 10 | Excel çözücüsü-GAMS uygulamaları | Ders |
| 11 | Doğrusal programlama- Tamsayılı programlama ileri modeller | Ders |
| 12 | Doğrusal olmayan programlama giriş | Ders |
| 13 | Bisection, Newton, Gardyan arama, Karush-Kunh-Tucker | Ders |
| 14 | Genel tekrar | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Yöneylem araştırmasının uygulama alanlarını bilme ve uygulamadan örnekleri tanıyabilme | |||
| Mühendislik problemlerinin çözümü için doğrusal programlama ve tamsayılı programlama modelleri oluşturabilme | |||
| Doğrusal programlama modellerini simpleks algoritmasıyla çözebilme | |||
| Duyarlılık- dualite konularına hakim olma ve uygulama | |||
| Tamsayılı programlama modellerini anlama ve çözebilme- doğrusal olmayan modellemeye giriş yöntemleri anlayabilme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |