Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Optimizasyon Teknikleri I | İST423 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze ödev ve proje ,sınav |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melis ALPASLAN TAKAN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Melis ALPASLAN TAKAN |
Amaç |
Bu dersin ana amaçları: - Optimizasyonun temellerini tanıtmak -Doğrusal programlamanın uzantılarını öğretmek -Doğrusal olmayan fonksiyonların matematiksel özelliklerini öğretmek -Çeşitli doğrusal olmayan modellerin altını çizen matematiksel yapıları göstermek -Doğrusal olmayan programlama problemlerini çözmek için algoritmaların nasıl kullanılacağını göstermek |
Ders İçeriği |
Doğrusal programlama ve simpleks gözden geçirilmesi, simpleks algoritmanın özel biçimleri, doğrusal olmayan optimizasyonun temelleri, maksimum, minimum ve eyer noktaları, kısıtsız doğrusal olmayan programlama problemleri için algoritmalar, kısıtlı doğrusal olmayan programlama problemleri için yöntemler, Lagrange çarpanları ve Lagrange fonksiyonu, Kuhn-Tucker koşulları, çeşitli doğrusal olmayan programlama algoritmaları. |
Ders Kaynakları |
M.S. Bazaraa, H.D. Sherali, and C.M. Shetty, Nonlinear Programming (2nd ed.),
Wiley, 1993.
S.G. Nash and A. Sofer, Linear and Nonlinear Programming, McGraw Hill 1996 W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms (4th ed.), Thomson-Brooks/Cole, 2004. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Ödev 1 | 10 |
Ödev 2 | 10 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Doğrusal programlama ve simpleks algoritmanın gözden geçirilmesi | Tartışmalı Ders |
2 | Dualite ve dual simpleks algoritması | Tartışmalı Ders |
3 | Revize edilmiş simpleks algoritması | Tartışmalı Ders |
4 | Sütun türetme | Tartışmalı Ders |
5 | Ayrıştırma ilkesi | Tartışmalı Ders |
6 | Üst sınırlı değişkenlerle simpleks algoritması | Tartışmalı Ders |
7 | Doğrusal olmayan optimizasyonun temelleri: dışbükey ve içbükey fonksiyonlar, gradyan ve Hessian, durağan noktalar | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Lineer olmayan programlama algoritmaları için tek değişkenli ve satır aramalı fonksiyonların minimizasyonu | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Introduction to unconstrained optimization | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Uygulama-GAMS | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
11 | Taylor serileri ve Newton yöntemi | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Kısıtlı optimizasyon: Lagrange çarpanları ve Lagrange fonksiyonu | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Kısıtlı optimizasyon: Optimallik koşulları | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Doğrusal olmayan programlama için birincil yöntemler | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Simpleks yöntemi ve türevlerini kullanma becerisi | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Sütun oluşturma ve ayrıştırma anlayışı | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Dışbükeylik, minimum, maksimum ve eyer noktaları gibi fonksiyonların matematiksel özellikleri bilgisi | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Kısıtsız optimizasyon ve çözüm yaklaşımlarını anlama | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Kısıtlı optimizasyon ve çözüm yaklaşımlarını anlama | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Simpleks yöntemi ve türevlerini kullanma becerisi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sütun oluşturma ve ayrıştırma anlayışı | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dışbükeylik, minimum, maksimum ve eyer noktaları gibi fonksiyonların matematiksel özellikleri bilgisi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kısıtsız optimizasyon ve çözüm yaklaşımlarını anlama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kısıtlı optimizasyon ve çözüm yaklaşımlarını anlama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |