| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz II | İST402 | 8 | 3 + 1 | 10,0 |
| Birim Bölüm | İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Örgün eğitim. |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer ALTINDAĞ (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Çok değişkenli verilere ilişkin istatistiksel analiz yöntemlerinin öğretilmesi. |
| Ders İçeriği |
Temel bileşenler analizi, faktör analizi, dikriminant analizi ve kümeleme analizi. |
| Ders Kaynakları |
Johnson, R. A. ve Wichern, D. W. (2006). Applied Multivariate Statistical
Analysis, Prentice-Hall.
Tatlıdil, H. (1996). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz., Akademi Matbaası, Ankara. Alpar, R. (1997). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş I, Bağırhan Yayınevi, Ankara. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 10,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Temel bileşenler analizi ve kitle temel bileşenlerinin elde edilmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 2 | Çok değişkenli normallik durumunda temel bileşenlerin elde edilmesi ve standartlaştırılmış değişkenler için temel bileşenlerin elde edilmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 3 | Örneklem temel bileşenleri. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 4 | Temel bileşenlerin geometrik yorumu, küresellik testi ve temel bileşen sayısının belirlenmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 5 | Faktör analizi ve ortogonal faktör modeli. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 6 | Faktör analizinde tahmin ve temel bileşenler faktör yöntemi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 7 | En çok olabilirlik faktör tahmin yöntemi ve ortak faktör sayısının belirlenmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 8 | Faktör döndürme ve faktör değerleri hesabı. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 9 | Diskriminant analizi ve iki kitle için Fisher sınıflandırma yöntemi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 10 | Genel sınıflandırma problemi, iki kitle için sınıflandırma kuralları ve varyans-kovaryans matrisleri eşit iki çok değişkenli normal kitle için sınıflandırma. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 11 | Varyans-kovaryans matrisleri eşit olmayan iki çok değişkenli normal kitle için sınıflandırma ve sınıflandırma kurallarının değerlendirilmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 12 | Diskriminant analizine ilişkin örnek çözümleri. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 13 | Kümeleme analizi, benzerlik ölçüleri ve kümeleme yöntemleri. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 14 | Tek bağlantı, tam bağlantı, hiyerarşik olmayan kümeleme yöntemleri ve uygun küme sayısının belirlenmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Temel bileşen analizi sonuçlarını yorumlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Faktör analizinin nasıl uygulandığını öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Sınıflandırma ve ayırıcı analiz öğrenir ve hata oranlarını bulur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Kümeleme analizini öğrenir ve uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Çok değişkenli verilerin istatistiksel analizinin nasıl yapılacağına karar verebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Temel bileşen analizi sonuçlarını yorumlar. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
| Faktör analizinin nasıl uygulandığını öğrenir. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
| Sınıflandırma ve ayırıcı analiz öğrenir ve hata oranlarını bulur. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
| Kümeleme analizini öğrenir ve uygular. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
| Çok değişkenli verilerin istatistiksel analizinin nasıl yapılacağına karar verebilir. | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 |