Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kontrol Teorisine Giriş | MAT6026 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | MATEMATİK - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Bengi YILDIZ |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Emrah HASPOLAT |
Amaç |
Dersin amacı öğrencilerin; yaygın bir uygulama alanına sahip ve hızla gelişen Kontrol Teori hakkında temel bilgileri kavramasını, problemleri tanımlayabilmesini, çözümlerde sistematik yapı oluşturabilmesini, sistemleri modellemesini, problem çözümünde kriterleri belirlemesini, hangi teknik ve yöntemleri kullanacağına karar verebilmesini, problem çözme yeteneklerini geliştirmesini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Sürekli ve kesikli halde lineer sistemlerin kontrol edilebilirliği, Dinamik sistemlerin matematiksel modellemesi, zaman-bölge analizi, dönüşüm fonksiyonları ve blok diyagramlar, durum-uzay formülasyonu, geri beslemeli ve geri beslemesiz sistemler. |
Ders Kaynakları |
Zabczyk,J., ”Mathematical Control Theory:An Introduction”, Birkhauser, Boston, 1992.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev (Sunum) | 25 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
50
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
50
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 6 | 1 | 6 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 94 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,69 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kontrol teorisi ile ilgili temel kavramlar | Ders |
2 | Dinamik sistemlerin modellenmesi ve analizi | Ders |
3 | Lineer diferansiyel denklem sistemleri teorisi | Ders |
4 | Lineer diferansiyel denklem sistemlerinin çözümleri | Ders |
5 | Sistemlerin davranışları ve lineer sistemlerin analizi | Ders |
6 | Laplace dönüşümleri ve uygulamaları | Ders |
7 | Kontrol edilebilirlik | Ders |
8 | Lineer kontrol edilebilir sistemler | Ders |
9 | İzlenebilirlik | Ders |
10 | Kararlı lineer sistemler | Ders |
11 | Kararlı polinomlar ve uygulamaları | Ders |
12 | Kararlaştırılabilirlik ve kontrol edilebilirlik | Ders |
13 | Ayrık kontrol teori | Ders |
14 | Ayrık kontrol teori uygulamaları | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kontrol teori hakkında kavramların önemini anlayabilme | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Problemlerin çözümünde uygun teknikleri kullanabilme. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Analitik düşünce tarzı geliştirebilme. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Problemlerin tanımlanması ve çözümlemesinde sistematik yaklaşımlara sahip olabilme. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Uygulamalı bilim dalları ve mühendislikte karşılaşılan problemler ve çözüm yöntemleri arasındaki bağlantıyı kurabilme. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kontrol teori hakkında kavramların önemini anlayabilme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Problemlerin çözümünde uygun teknikleri kullanabilme. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Analitik düşünce tarzı geliştirebilme. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Problemlerin tanımlanması ve çözümlemesinde sistematik yaklaşımlara sahip olabilme. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Uygulamalı bilim dalları ve mühendislikte karşılaşılan problemler ve çözüm yöntemleri arasındaki bağlantıyı kurabilme. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |