Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Anadolu’nun İslamlaşması Sürecinde Babaîlik | TİB5090 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN |
Ders Veren | |
Amaç |
Babailer isyanının Anadolu’daki dini, siyasi ve sosyal hayata etkisini ortaya koymaktır. Anadolu’da gayri sünni inançların nasıl yayındığını ve Anadolu’da Türkmenler arasında Alevilik ve Bektaşilik gibi inançların yayılmasında Babailik hareketinin etkisini ispatlamaktır. |
Ders İçeriği |
Babailer isyanı, 13. Yüzyılda Anadolu Selçuklu Devleti döneminde göçebe Türkmenlerin çıkarmış olduğu en geniş Türkmen isyanı olan Babai isyanının Anadolu’daki din anlayışına etkisi ele alınacaktır. İsyanın sebepleri ve öncü isimleri incelendikten sonra, Babailik hareketinin ortaya çıkışı ve Anadolu’da heterodoks inançların yayılmasındaki etkisi analiz edilecektir. İsyan ile başlayan ve dini-tasavvufi bir harekete dönüşen Babailiğin Anadolu’da Türkmenler arasında Alevilik ve Bektaşilik gibi inançların yayılmasında ne kadar etkili olduğundan bahsedilecektir |
Ders Kaynakları |
A. Yaşar Ocak, Babailer İsyanı Aleviliğin Tarihsel Altyapısı Yahut Anadolu'da İslam – Türk Heterodoksisinin Teşekkülü, 7. baskı, Dergah Yayınları, 2016
A. Yaşar Ocak, Osmanlı İmparatorluğu'nda Marjinal Sufilik –Kalenderiler (XIV- XVII. yüzyıllar), 3. baskı, Timaş Yayınları, İstanbul, 2016; |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 30 | 1 | 30 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 30 | 1 | 30 |
Final | Final | 50 | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 194 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,61 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Emeviler ve Abbasiler dönemi Anadolu Seferleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
2 | Malazgirt Zaferi Sonrası Anadolu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
3 | Türkmenlerin Dinî Hayatı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
4 | 13. yüzyılda Anadolu Selçuklu Devletinin Durumu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
5 | Babaî İsyanının Sebepleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
6 | İsyanın Aktörü: Baba İlyas | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
7 | İsyanın Aktörü: Baba İshak | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
8 | İsyanın Dinî ve Sosyal Hayata Etkisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
9 | İsyanın Devlete Etkisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
10 | Babai İsyanının Anadolu’da Heterodoks İslam’ın Yaygınlaşmasına Etkisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
11 | Gayri Sünnî Bir Hareket Olarak Babaîlik | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
12 | Babailik Vefâilik İlişkisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
13 | Babailik Bektaşilik İlişkisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
14 | Babailik Kızılbaşlık İlişkisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
babailer isyanı ve babailik hareketini tanır | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Anadolu’da heretik inançların nasıl yayıldığını kavrar | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
13. yüzyılda Anadolu’nin dini ve kültürel durumunu analiz eder. | Yazılı Sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
babailer isyanı ve babailik hareketini tanır | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 |
Anadolu’da heretik inançların nasıl yayıldığını kavrar | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
13. yüzyılda Anadolu’nin dini ve kültürel durumunu analiz eder. | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | - |