Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çevresel Tehlikeler ve Acil Durum Yönetimi | DAY5021 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders yüz yüze verilmektedir |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Edip AVŞAR |
Ders Veren | Prof. Dr. Edip AVŞAR |
Amaç |
Bu ders afet yönetiminde karşılaşılan çevre sorunlarının yönetimi ve bu sorunların çözümünde gerekli olan stratejileri ve teknik yaklaşımlar konusunda bilgi birikimi kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
Çevre, kirlenme-kirletici, anlamlı parametreler, afet travmasının çevreye etkileri, kirleticilerin çevredeki davranışları, etki değerlendirmesi açısından gereksinimlerin belirlenmesi ve karakterize edilmesi, kirlenme açısından riskin değerlendirilmesi ve muhtemel etkilerinin ortaya konması, yer altındaki borular, su şebekesi, kanalizasyon sistemi, baraj/rezervuar, kanallar, etkilerin değerlendirilmesi ve iyileştirme yönetimi, endüstriyel yapılar, rafineriler, kimyasal tesisler, toksik ve tehlikeli madde dökülmesi, ekolojik sistemler, enkaz yönetiminin esasları, enkaz yönetimi planları, enkazın çevreye ve sağlığa etkisi, geçici enkaz dökme yerlerinin belirlenmesindeki kriterler, enkaz tahmin teknikleri, enkaz uzaklaştırma yöntemleri, geçici enkaz dökme yerlerinin işletilmesi, hacim azaltma yöntemleri. |
Ders Kaynakları |
Amerikan Lifelines Alliance. Seismic Fragility Formulations for Water Systems, ASCE. 2001.
Amerikan Lifelines Alliance. Guidelines for the Design of Buried Steel Pipe, ASCE. 2001. FEMA. Debris Management. FEMA Higher Education Project- Prototype Associate's Degree Courses, on CD. 2000. Peavy, H.S., Rowe, D.R., Tchobanoglous, G., Environmental Engineering. Mc.Graw Hill, Inc. 1986. Rand, G.M., Fundamentals of Aquatic Toxicology Effects, Environmental Fate, and Risk Assessment. 2nd Edition. Taylor & Francis, Washington, DC, USA. 1995. Wilson, A.R., Environmental Risk: Identification and Management, Lewis Publishers; Inc., Chelsea, USA.,1991 Afet Yönetimi Beklenilmeyeni Beklemek En Kötüsünü Yönetmek Prof. Dr. Mikdat KADIOĞLU Marmara Belediyeler Birliği 2011 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 199 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,80 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Çevre, kirlenme-kirletici, anlamlı parametreler, | Tartışmalı Ders |
2 | afet travmasının çevreye etkileri | Tartışmalı Ders |
3 | kirleticilerin çevredeki davranışları | Tartışmalı Ders |
4 | etki değerlendirmesi açısından gereksinimlerin belirlenmesi ve karakterize edilmesi | Tartışmalı Ders |
5 | kirlenme açısından riskin değerlendirilmesi ve muhtemel etkilerinin ortaya konması | Tartışmalı Ders |
6 | yer altındaki borular, su şebekesi, kanalizasyon sistemi, baraj/rezervuar, kanallar, etkilerin değerlendirilmesi ve iyileştirme yönetimi, | Tartışmalı Ders |
7 | endüstriyel yapılar, rafineriler, kimyasal tesisler, | Tartışmalı Ders |
8 | toksik ve tehlikeli madde dökülmesi | Tartışmalı Ders |
9 | Dönem içi sınavı | Tartışmalı Ders |
10 | ekolojik sistemler | Tartışmalı Ders |
11 | enkaz yönetiminin esasları | Tartışmalı Ders |
12 | enkaz yönetimi planları | Tartışmalı Ders |
13 | enkazın çevreye ve sağlığa etkisi | Tartışmalı Ders |
14 | Genel değerlendirme | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Afet ve acil durum kavramlarının öğrenilmesi | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
afet yönetiminde karşılaşılan çevre sorunlarının yönetimi | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
bu sorunların çözümünde gerekli olan stratejileri belirlenmesi | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
teknik yaklaşımların yapılması | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
afetler ve çözüm yolları ile ilgili bilgi birikimi kazandırılması | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afet ve acil durum kavramlarının öğrenilmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
afet yönetiminde karşılaşılan çevre sorunlarının yönetimi | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
bu sorunların çözümünde gerekli olan stratejileri belirlenmesi | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |
teknik yaklaşımların yapılması | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
afetler ve çözüm yolları ile ilgili bilgi birikimi kazandırılması | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |