Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Jeolojik Afetler | DAY5037 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Harun TUNÇEL |
Ders Veren | |
Amaç |
Türkiye genç tektonik hareketlerin etkin olduğu bir mekandır. Bu sebeple sıklıkla depremler yaşanmaktadır. Meydana gelen depremlerde can ve mal kayıpları yaşanmakta ülke ekonomisinde yük oluşturmaktadır. Ayrıca, volkanizma, kaya düşmesi, heyelan, çamur akması gibi her türlü kütle hareketleri, sel, su baskını da sıklıkla yaşanmaktadır. Bu nedenle yetişen nesillerin doğal afetlere ilişkin bilgilerle donanması önemlidir. Dersin temel amacı doğal jeolojik sebeplere dayalı afetler hakkında bilgi vererek farkındalık oluşturmaktır. |
Ders İçeriği |
Afet ve doğal afetin tanımlanması. Depremler ve deprem riskinin jeolojik harita ve öğelerle ilişkilendirilmesi. Heyelan ve kaymaların, jeomorfoloji, jeolojik harita ve jeolojik ögelerle ilişkilendirilmesi. Kaya düşmesi ve devrilmesi, çökme ve oturma kütle hareketlerinin jeomorfoloji, jeolojik harita ve ögelerle ilişkilendirilmesi. Çamur akması, tane akması, döküntü akması, toprak akması ve toprak çığı kütle hareketlerinin jeomorfoloji, jeolojik harita ve öğelerle ilişkilendirilmesi. Akarsu hareketleri, seller ve su basmalarının jeomorfoloji, jeolojik harita ve ögelerle ilişkilendirilmesi. Volkanik patlamalara bağlı afetler (piroklastik akma, lav akması, lahar, kül yağmurları, volkanik tortul akmaları) ve volkanizma çeşitleriyle ilişkilendirilmesi. Deniz hareketleri ve kıyısal afetlerin jeomorfoloji, jeolojik harita ve ögelerle ilişkilendirilmesi. Doğal ve Atık (çöp) kirliliğine bağlı afetlerin jeolojik harita ve ögelerle ilişkilendirilmesi. Jeolojik afetlerde değerlendirme (kıymetlendirme) ve planlama. Arazi kullanma zonlaması. Dünyada ve Türkiye’de jeolojik afetlerin zaman ve mekânsal dağılışı, yaşanan önemli afetler ve sonuçları. |
Ders Kaynakları |
Erinç, S., 2012, Jeomorfoloji I ve II. Der yay. İstanbul.
Özdemir, H., 2016, Afetler Coğrafyası. İst. Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, İstanbul. Özey, R., 2011, Afetler Coğrafyası Aktif Yayınevi, İstanbul. Sever, R., 2019, Afetler ve Afet Yönetimi. Pegem Akademi, Ankara. Şahin, C., 1991, Türkiye Afetler Coğrafyası. Gazi Üniv. Yay. No:172. Ankara. Şahin, C., Sipahioğlu, Ş., 2002, Doğal Afetler ve Türkiye . Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. Ankara. Yalçınlar, İ., 1990, Strüktüral jeomorfoloji I ve II. İst. Üniv. Yay. No:800. İstanbul. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Afetlerin tanımı, tehlike ve risk tanımları ile afet yönetimi kavramı | Ders |
2 | Doğal afetlere genel bakış ve afet coğrafyası | Ders |
3 | Afetler ve yer sistemleri ile ilişkileri yeryuvarının başlıca özellikleri | Ders |
4 | Türkiye’nin genel jeolojik yapısı ve afetlerle ilişkisi | Ders |
5 | Türkiye’nin iklim özellikleri ve jeolojik afetlere etkisi | Ders |
6 | Levha tektoniği, faylar, Depremler ve depremlerin sebep olduğu afetler, deprem coğrafyası. | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
7 | Tsunami ve tsunamilerin sebep olduğu afetler | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
8 | Volkanlar ve Türkiye jeolojisi ile ilişkisi | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
9 | Volkanların sebep olduğu afetler | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
10 | Taşkınların sebepleri ve sonuçları. Taşkınların ülkemizdeki dağılışı. | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
11 | Kütle hareketlerinin türleri, Türkiye jeolojisi ile ilişkisi | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
12 | Heyelanlar, sebepleri ve sonuçları. Heyelanların ülkemizdeki dağılışı. | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
13 | Kaya düşmeleri sebepleri ve sonuçları. Kaya düşmelerinin ülkemizdeki dağılışı. | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
14 | Çığlar, sebepleri ve sonuçları. Çığların ülkemizdeki dağılışı. | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
15 | Çamur akmaları, sebepleri ve sonuçları. Çamur akmalarının ülkemizdeki dağılışı. | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
16 | Erozyonun sebepleri ve sonuçları. Erozyonun ülkemizdeki dağılışı | Ders Tartışmalı Ders Gösterim İnceleme / Anket Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Doğal afetlerin neler olduğunu öğrenirler. | |||
Her doğal afetin kendine özgü sebepleri olduğu gerçeğini kavrarlar. | |||
Her doğal afetin kendine özgü sebepleri olduğu gerçeğini kavrarlar. | |||
Yaşadığı coğrafyanın doğal afetler bakımından genel durumunu anlarlar. | |||
Dünyada ve Türkiye'de meydana gelen doğal afetleri bilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doğal afetlerin neler olduğunu öğrenirler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Her doğal afetin kendine özgü sebepleri olduğu gerçeğini kavrarlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Her doğal afetin kendine özgü sebepleri olduğu gerçeğini kavrarlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Yaşadığı coğrafyanın doğal afetler bakımından genel durumunu anlarlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Dünyada ve Türkiye'de meydana gelen doğal afetleri bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |