Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yaşam Döngüsü Değerlendirilmesi | ENS5003 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ENDÜSTRİYEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Şenay BALBAY |
Ders Veren | Doç. Dr. Şenay BALBAY |
Amaç |
Yaşam Döngüsü Analizi Esasları dersinde ürün ve üretim sisteminin veya bir prosesin hammadde seçiminden/eldesinden, üretim, kullanım ve bertaraf edilmesine kadar geçen süreç içerisinde (beşikten mezara) çevreye ve doğal kaynakların kullanımına olan etkileri ile ilgili bilgilerin toplanmasının ve bu bilgilerin değerlendirilmesine ilişkin bir sistemin/modelin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Yaşam Döngüsü Analizi (Life Cycle Analysis) tüketiciler, sanayi ve devlet tarafından kullanılan önemli çevresel değerlendirme tekniğidir. Ders, ürün ve üretim sisteminin veya bir prosesin hammadde seçiminden/eldesinden, üretim, kullanım ve bertaraf edilmesine kadar geçen süreç içerisinde (beşikten mezara) çevreye ve doğal kaynakların kullanımına olan etkileri ile ilgili bilgilerin toplanmasının ve bu bilgilerin değerlendirilmesine ilişkin bir sistemin öğretilmesini içermektedir. Ders kapsamında Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) çalışması adımları ve sonuçların yorumlanması anlatılacaktır. |
Ders Kaynakları | |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev 1 | 35 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 20 | 1 | 20 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 10 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 8 | 8 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 20 | 5 | 100 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | ISO 14001:2015 Çevre Yönetim Sistemi | Tartışmalı Ders |
2 | ISO 14040:2006 Yaşam döngüsünün (YDG) temelleri | Tartışmalı Ders |
3 | ISO 14044:2006 Yaşam döngüsünün (YDG) temelleri | Vaka Çalışması |
4 | ISO 14067:2018 Karbon Ayak İzi temel bilgileri | Vaka Çalışması |
5 | Başlıca Sera Gazları, doğrudan ve dolaylı emisyonlar | Vaka Çalışması |
6 | Karbon Ayak İzi çalışması (GHG Protokolü, ISO14064, SKDM, MRV) | Vaka Çalışması |
7 | ISO 14046:2014 Su Ayak İzi temel bilgileri | Vaka Çalışması |
7 | ISO 14046:2014 Su Ayak İzi temel bilgileri | Vaka Çalışması |
9 | Su Ayak İzi çalışması | Vaka Çalışması |
9 | Su Ayak İzi çalışması | Vaka Çalışması |
11 | YDD etki kategorileri, Etki Değerlendirme çalışması | Vaka Çalışması |
12 | YDD Etki Değerlendirme çalışması | Vaka Çalışması |
13 | Ecoinvent database nedir? | Vaka Çalışması |
13 | Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (Örnek Uygulama) | Vaka Çalışması |
13 | Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (Örnek Uygulama) | Vaka Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Yaşam Döngüsü Envanter Analizi | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Uluslararası YDD standartları - ISO 14040 serisi | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|
Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Yaşam Döngüsü Envanter Analizi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Uluslararası YDD standartları - ISO 14040 serisi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |