Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sürdürülebilirlik Uygulamalarında Veri Analizi | ENS5014 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ENDÜSTRİYEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Anlatım, Uygulama, Soru ve cevap öğrenme metodu, Alıştırma ve eksersiz. |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Emre ALTINKAYA |
Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. Emre ALTINKAYA |
Amaç |
Endüstriyel süreçlerde sürdürülebilirlik performansının veri temelli olarak ölçülmesi, izlenmesi ve iyileştirilmesini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
İstatistiksel modelleme, makine öğrenmesi, derin öğrenme, yapay zeka ve optimizasyonla veri analizi, kök-neden analizi ve senaryo üretimi hedeflenir. Çıktılar uluslararası standartlar ve kurumsal raporlama gereksinimleriyle uyumlu eyleme dönük analitik karar desteğine yöneliktir. |
Ders Kaynakları |
Ders notları, ilgili kaynak döküman.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
10
|
Destek Dersleri
|
10
|
Ek Dersler
|
10
|
Kategori
|
10
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
10
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
20
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
10
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
10
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,61 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kapsam, beklentiler, veri odaklı sürdürülebilirlik ekosistemi. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | Temel kavramlar ve verilerinin modellenmesi; şema tasarımı, veri bütünlüğü ve kalite metrikleri. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
3 | Fonksiyonel birim, sistem sınırları, envanter tabloları; Veri haritalama. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
4 | Özet istatistikler, görselleştirme ve veri hikayeleştirme; belirsizlik kavramı. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
5 | Denetimli Öğrenme I (Regresyon) | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
6 | Denetimli Öğrenme II (Sınıflandırma) | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
7 | Denetimsiz öğrenme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
8 | Arasınav | Problem Çözme |
9 | Makine Öğrenmesi ile veri analizi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
10 | Derin öğrenme ile veri analizi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
11 | Optimizasyon Yöntemleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
12 | Belirsizlik ve Duyarlılık Analizi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
13 | Raporlama ve organizasyon | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
14 | Proje Sunumları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Endüstriyel sürdürülebilirlik bağlamında analiz yapabilme. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
İstatistiksel, makine/derin öğrenme ve optimizasyon yaklaşımlarının temel formül ve ilkelerini doğru açıklayarak verilen bir senaryoda uygun yöntem seçimi ve analitik yorumlama yapabilme. | Ödev / Proje | Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Gösterim Seminer Grup Çalışması | Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|
Endüstriyel sürdürülebilirlik bağlamında analiz yapabilme. | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | ;
İstatistiksel, makine/derin öğrenme ve optimizasyon yaklaşımlarının temel formül ve ilkelerini doğru açıklayarak verilen bir senaryoda uygun yöntem seçimi ve analitik yorumlama yapabilme. | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 |