Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sosyal Sürdürülebilirlik Odağında Risk Yönetimi | ENS5045 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ENDÜSTRİYEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Behlül ERSOY |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Behlül ERSOY |
Amaç |
Dersin amacı, öğrencilerin risk kavramını ve türlerini kavrayarak güncel riskleri analiz edebilmesini, işletmelerde uygulanan risk yönetim süreçlerini değerlendirebilmesini ve sosyal sürdürülebilirlik perspektifinde sürdürülebilir risk yönetimi modelleri geliştirme yetkinliği kazanmasını sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, risk kavramının kökeni ve gelişimini ele alarak işletmelerin karşılaştığı farklı risk türlerini ve sınıflandırmalarını incelemektedir. Uluslararası raporlar ışığında güncel riskler değerlendirilecek, işletmelerde uygulanan risk yönetim süreçleri ve örnek uygulamalar tartışılacaktır. Ayrıca, sosyal sürdürülebilirlik ile risk yönetiminin entegrasyonu üzerinde durularak öğrencilerin sürdürülebilir modeller geliştirme becerisi kazanmaları hedeflenmektedir. |
Ders Kaynakları |
1. Jacqueline, J. (2002). Risk management : 10 principles, Oxford University Press.
2. Küçükoğlu, M. T. (2024). İşletmelerde sürdürülebilir risk yönetimi. Akay E. ve Palabıyık N. (Ed.), Sürdürülebilir yönetim içinde (s. 149-175), Gaziantep: Özgür Yayınları. 3. Beaver, W. H. ve Parker, G. (Ed.). (1995). Risk management : problems & solutions, McGraw-Hill. 4. Campbell, T. ve Mollica, D. (Ed.). (2009). Sustainability, Ashgate. 5. Portney, K., E. (2020). Sürdürülebilirlik, (Çev. Bucak, A.), Pan yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 20 |
Ödev 2 | 20 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
10
|
Temel Meslek Dersleri
|
10
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
60
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
10
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 1 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 1 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 14 | 1 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 14 | 1 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 14 | 7 | 98 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 1 | 1 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 14 | 1 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 14 | 1 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 14 | 1 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Panel | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Konuk Konuşmacı | 14 | 1 | 14 |
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 341 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 13,37 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Riskin tarihsel evrimi | Ders |
2 | Risk ve belirsizlik kavramlarının ilişkisi | Ders |
3 | İşletmelerin karşılaştıkları risklerin sınıflandırılması | Ders |
4 | Uluslararası raporlar aracılığıyla güncel risk tartışmaları: İklim ve çevresel riskler | Ders |
5 | Uluslararası raporlar aracılığıyla güncel risk tartışmaları: Yükselen teknolojik ve jeopolitik riskler | Ders |
6 | Uluslararası raporlar aracılığıyla güncel risk tartışmaları: Sosyal riskler | Ders |
7 | Risk yönetim yöntemleri | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Sosyal risk faktörlerinin tanımlanması | Ders |
10 | Sosyal riskler ve sürdürülebilirlik ilişkisi | Ders |
11 | Sosyal sürdürülebilirlik ve risk yönetim yöntemleri | Ders |
12 | Sosyal riskler bağlamında sürdürülebilir risk yönetim modeli oluşturmak – örnek 1 | Ders |
13 | Sosyal riskler bağlamında sürdürülebilir risk yönetim modeli oluşturmak – örnek 2 | Ders |
14 | Sosyal sürdürebilirlik odağında risk yönetiminin geleceği | Ders |
15 | Öğrenci sunumları, proje değerlendirmesi ve dersin genel değerlendirmesi | Ders |
16 | Final Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler, riskin etimolojik kökenini, tarihsel evrimini ve risk-belirsizlik ilişkisini açıklayarak sürdürülebilir risk yönetiminin temel kavramsal altyapısını oluşturabilecekler. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrenciler, işletmelerin karşılaştığı riskleri kategoriler altında tanımlayıp sınıflandırma yapabilecekler. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrenciler, uluslararası raporlar doğrultusunda iklim, çevresel, teknolojik, jeopolitik ve sosyal riskleri analiz edebilme yetkinliğine sahip olacaklar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Öğrenciler, işletmelerde uygulanan risk yönetim süreçlerini örnek uygulamalar aracılığıyla değerlendirip tartışabilecekler. | Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenciler, sosyal sürdürülebilirlik kavramını risk yönetimi ile entegre ederek, sürdürülebilir risk yönetimi modellerini uygulama becerisi kazanacaklar | Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler, riskin etimolojik kökenini, tarihsel evrimini ve risk-belirsizlik ilişkisini açıklayarak sürdürülebilir risk yönetiminin temel kavramsal altyapısını oluşturabilecekler. | 5 | 4 | 2 | 3 | 2 | 5 | ;
Öğrenciler, işletmelerin karşılaştığı riskleri kategoriler altında tanımlayıp sınıflandırma yapabilecekler. | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ;
Öğrenciler, uluslararası raporlar doğrultusunda iklim, çevresel, teknolojik, jeopolitik ve sosyal riskleri analiz edebilme yetkinliğine sahip olacaklar. | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | ;
Öğrenciler, işletmelerde uygulanan risk yönetim süreçlerini örnek uygulamalar aracılığıyla değerlendirip tartışabilecekler. | 2 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | ;
Öğrenciler, sosyal sürdürülebilirlik kavramını risk yönetimi ile entegre ederek, sürdürülebilir risk yönetimi modellerini uygulama becerisi kazanacaklar | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ;
Ortalama Değer | 3,8 | 3,6 | 2,8 | 3,4 | 2,4 | 3,6 |