EN
ENS5045 - Sosyal Sürdürülebilirlik Odağında Risk Yönetimi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Sosyal Sürdürülebilirlik Odağında Risk Yönetimi ENS5045 1 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
ENDÜSTRİYEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Behlül ERSOY
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Behlül ERSOY
Amaç

Dersin amacı, öğrencilerin risk kavramını ve türlerini kavrayarak güncel riskleri analiz edebilmesini, işletmelerde uygulanan risk yönetim süreçlerini değerlendirebilmesini ve sosyal sürdürülebilirlik perspektifinde sürdürülebilir risk yönetimi modelleri geliştirme yetkinliği kazanmasını sağlamaktır.

Ders İçeriği

Bu ders, risk kavramının kökeni ve gelişimini ele alarak işletmelerin karşılaştığı farklı risk türlerini ve sınıflandırmalarını incelemektedir. Uluslararası raporlar ışığında güncel riskler değerlendirilecek, işletmelerde uygulanan risk yönetim süreçleri ve örnek uygulamalar tartışılacaktır. Ayrıca, sosyal sürdürülebilirlik ile risk yönetiminin entegrasyonu üzerinde durularak öğrencilerin sürdürülebilir modeller geliştirme becerisi kazanmaları hedeflenmektedir.

Ders Kaynakları 1. Jacqueline, J. (2002). Risk management : 10 principles, Oxford University Press.
2. Küçükoğlu, M. T. (2024). İşletmelerde sürdürülebilir risk yönetimi. Akay E. ve Palabıyık N. (Ed.), Sürdürülebilir yönetim içinde (s. 149-175), Gaziantep: Özgür Yayınları.
3. Beaver, W. H. ve Parker, G. (Ed.). (1995). Risk management : problems & solutions, McGraw-Hill.
4. Campbell, T. ve Mollica, D. (Ed.). (2009). Sustainability, Ashgate.
5. Portney, K., E. (2020). Sürdürülebilirlik, (Çev. Bucak, A.), Pan yayınları.
Açıldığı Öğretim Yılı 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 20
Ödev 1 20
Ödev 2 20
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
10
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
10
Temel Meslek Dersleri
10
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
60
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
10
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 1 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 14 1 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 1 14
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 14 1 14
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 14 1 14
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 14 7 98
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 14 1 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 14 1 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 1 1 1
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 14 1 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 14 1 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 14 1 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 14 1 14
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma Saha / Arazi Çalışması 14 1 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 14 1 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma İnceleme / Anket Çalışması 14 1 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Panel 14 1 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Konuk Konuşmacı 14 1 14
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri 14 1 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 341
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 13,37
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Riskin tarihsel evrimi Ders
2 Risk ve belirsizlik kavramlarının ilişkisi Ders
3 İşletmelerin karşılaştıkları risklerin sınıflandırılması Ders
4 Uluslararası raporlar aracılığıyla güncel risk tartışmaları: İklim ve çevresel riskler Ders
5 Uluslararası raporlar aracılığıyla güncel risk tartışmaları: Yükselen teknolojik ve jeopolitik riskler Ders
6 Uluslararası raporlar aracılığıyla güncel risk tartışmaları: Sosyal riskler Ders
7 Risk yönetim yöntemleri Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Sosyal risk faktörlerinin tanımlanması Ders
10 Sosyal riskler ve sürdürülebilirlik ilişkisi Ders
11 Sosyal sürdürülebilirlik ve risk yönetim yöntemleri Ders
12 Sosyal riskler bağlamında sürdürülebilir risk yönetim modeli oluşturmak – örnek 1 Ders
13 Sosyal riskler bağlamında sürdürülebilir risk yönetim modeli oluşturmak – örnek 2 Ders
14 Sosyal sürdürebilirlik odağında risk yönetiminin geleceği Ders
15 Öğrenci sunumları, proje değerlendirmesi ve dersin genel değerlendirmesi Ders
16 Final Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, riskin etimolojik kökenini, tarihsel evrimini ve risk-belirsizlik ilişkisini açıklayarak sürdürülebilir risk yönetiminin temel kavramsal altyapısını oluşturabilecekler. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Öğrenciler, işletmelerin karşılaştığı riskleri kategoriler altında tanımlayıp sınıflandırma yapabilecekler. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Öğrenciler, uluslararası raporlar doğrultusunda iklim, çevresel, teknolojik, jeopolitik ve sosyal riskleri analiz edebilme yetkinliğine sahip olacaklar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Öğrenciler, işletmelerde uygulanan risk yönetim süreçlerini örnek uygulamalar aracılığıyla değerlendirip tartışabilecekler. Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, sosyal sürdürülebilirlik kavramını risk yönetimi ile entegre ederek, sürdürülebilir risk yönetimi modellerini uygulama becerisi kazanacaklar Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Öğrenciler, riskin etimolojik kökenini, tarihsel evrimini ve risk-belirsizlik ilişkisini açıklayarak sürdürülebilir risk yönetiminin temel kavramsal altyapısını oluşturabilecekler. 5 4 2 3 2 5
Öğrenciler, işletmelerin karşılaştığı riskleri kategoriler altında tanımlayıp sınıflandırma yapabilecekler. 4 3 3 4 3 4
Öğrenciler, uluslararası raporlar doğrultusunda iklim, çevresel, teknolojik, jeopolitik ve sosyal riskleri analiz edebilme yetkinliğine sahip olacaklar. 5 4 3 3 2 4
Öğrenciler, işletmelerde uygulanan risk yönetim süreçlerini örnek uygulamalar aracılığıyla değerlendirip tartışabilecekler. 2 4 3 4 3 2
Öğrenciler, sosyal sürdürülebilirlik kavramını risk yönetimi ile entegre ederek, sürdürülebilir risk yönetimi modellerini uygulama becerisi kazanacaklar 3 3 3 3 2 3
Ortalama Değer 3,8 3,6 2,8 3,4 2,4 3,6