Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Dijital Gelecekte Yapay Zekâ ve Sürdürülebilirlik | ENS5046 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ENDÜSTRİYEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders, yüz yüze eğitim yöntemiyle yürütülecek olup; ders anlatımı, tartışmalı ders, vaka analizi, beyin fırtınası, grup çalışması ve seminer sunumlarıyla desteklenecektir. Ayrıca güncel raporlar, makaleler ve uluslararası platformlardan sağlanan dijital içerikler üzerinden eleştirel tartışmalar yapılacaktır. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Seyda Fatih HARMANDAROĞLU |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Seyda Fatih HARMANDAROĞLU |
Amaç |
Bu dersin amacı, yapay zekâ teknolojilerinin sürdürülebilirlik bağlamında işletmelere, topluma ve çevreye nasıl katkı sağladığını analiz etmektir. Öğrenciler, yapay zekânın sürdürülebilir pazarlama, döngüsel ekonomi, tedarik zinciri yönetimi ve tüketici davranışları üzerindeki etkilerini hem teorik hem de uygulamalı olarak öğrenerek, işletmelerde sürdürülebilir dönüşüm süreçlerini yönetme becerisi kazanacaklardır. |
Ders İçeriği |
Ders kapsamında; sürdürülebilirlik kavramının çevresel, ekonomik ve sosyal boyutları, yeşil tüketici segmentasyonu, yapay zekâ destekli veri analizi, döngüsel ekonomi ve sürdürülebilir iş modellerinde yapay zekâ uygulamaları, karbon ayak izi azaltma stratejileri, yapay zekâ ile tedarik zinciri yönetimi, greenwashing kavramı, büyük veri ve sürdürülebilirlik performans ölçümü, endüstride yapay zekâ tabanlı sürdürülebilirlik uygulamaları ve etik boyutları işlenecektir. |
Ders Kaynakları |
Dauvergne, P. (2021). AI in Sustainability: Opportunities and Challenges
Gentsch, P. (2019). AI in Marketing, Sales and Service Witten, I. H., & Frank, E. (2016). Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev (Sunum) | 25 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 7 | 7 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 7 | 1 | 7 |
Final | Final | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,14 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, amaç ve kapsam – Yapay zekâ ve sürdürülebilirliğin kesişimi | Tartışmalı Ders |
2 | Sürdürülebilir kalkınma ve dijital dönüşüm ilişkisi | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Yapay zekânın tarihsel gelişimi ve sürdürülebilirlikteki yeri | Tartışmalı Ders Gösterim |
4 | Yapay zekânın çevresel etkileri: Enerji, veri ve karbon ayak izi | Vaka Çalışması |
5 | Döngüsel ekonomi ve akıllı teknolojiler | Tartışmalı Ders |
6 | Yapay zekâ destekli sürdürülebilir üretim ve tedarik zinciri yönetimi | Grup Çalışması |
7 | Etik yapay zekâ, şeffaflık ve veri güvenliği | Tartışmalı Ders |
8 | Etik yapay zekâ, şeffaflık ve veri güvenliği-2 | Tartışmalı Ders |
9 | Yapay zekâ uygulamalarının toplumsal etkileri | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
10 | Sürdürülebilir şehirler, enerji sistemleri ve yapay zekâ | Vaka Çalışması Gösterim |
11 | Yapay zekânın sürdürülebilir kalkınma hedeflerine (SKH) katkısı | Grup Çalışması |
12 | Yeşil yapay zekâ: Enerji verimliliği ve optimizasyon algoritmaları | Saha / Arazi Çalışması |
13 | Geleceğin sürdürülebilir yapay zekâ politikaları ve stratejileri | Tartışmalı Ders Gösterim |
14 | Genel değerlendirme, öğrenci proje sunumları ve kapanış | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Büyük veri ve yapay zekâ ile sürdürülebilirlik performans ölçümü yapabilmek. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Endüstride yapay zekâ tabanlı sürdürülebilirlik uygulamalarına yönelik vaka analizleri gerçekleştirebilmek. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Sürdürülebilirlik kavramını çevresel, ekonomik ve sosyal boyutlarıyla değerlendirmek. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Döngüsel ekonomi ve sürdürülebilir iş modellerinde yapay zekâ uygulamalarını analiz etmek. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yapay zekâ destekli sürdürülebilir ürün ve hizmet geliştirme süreçlerini kavramak. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|
Büyük veri ve yapay zekâ ile sürdürülebilirlik performans ölçümü yapabilmek. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ;
Endüstride yapay zekâ tabanlı sürdürülebilirlik uygulamalarına yönelik vaka analizleri gerçekleştirebilmek. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | ;
Sürdürülebilirlik kavramını çevresel, ekonomik ve sosyal boyutlarıyla değerlendirmek. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
Döngüsel ekonomi ve sürdürülebilir iş modellerinde yapay zekâ uygulamalarını analiz etmek. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Yapay zekâ destekli sürdürülebilir ürün ve hizmet geliştirme süreçlerini kavramak. | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 3,8 | 4,6 | 4 |