Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çocuk Resimlerinin Analizi | CGB5011 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö. |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders, teorik sunumlar, görsel materyaller, vaka incelemeleri, uygulama örnekleri ve öğrenci sunumları yoluyla yürütülecektir. Öğrencilerden çocuk resimlerini analiz ederek tartışmalara katılmaları ve kendi yorumlarını geliştirmeleri beklenmektedir. |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Medera HALMATOV |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, çocukların resimlerinde ortaya çıkan gelişimsel, bilişsel ve duygusal göstergeleri analiz etmeyi öğretmek; çizimlerin çocuğun psikososyal gelişimi, aile ilişkileri ve iç dünyası hakkında sunduğu ipuçlarını bilimsel temelde değerlendirme becerisi kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
Bu ders kapsamında, çocuk resimlerinin gelişim dönemlerine göre özellikleri, çizimlerin bilişsel ve duygusal yansımaları, resim analizinde kullanılan teknikler, resimlerde aile, travma ve özel temaların değerlendirilmesi, projektif testlerde resimlerin rolü ve kültürel farklılıkların yansımaları ele alınacaktır. |
Ders Kaynakları |
Yavuzer, H. (2019). Resimleriyle Çocuk. Remzi Kitabevi.
Malchiodi, C. A. (2012). Çocukların Resimleri: Çocuk Resimlerini Anlama ve Yorumlama. Nobel Yayıncılık. Kellogg, R. (1970). Çocukların Sanatında Yaratıcılık. International Arts Education. Lowenfeld, V., & Brittain, W. L. (1987). Çocukların Sanatında Yaratıcı ve Ruhsal Gelişim. Macmillan. |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
2 | Dersin tanıtımı, amaç, yöntem ve temel kavramlar | Gösterim |
2 | Çocuk resimlerinin gelişimsel aşamaları: Karalama döneminden şematik döneme. | Vaka Çalışması |
3 | Çizgiler, renkler ve sembollerin gelişimsel göstergeleri. | Vaka Çalışması |
4 | Çocuk resimlerinde bilişsel gelişim yansımaları. | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
5 | Çocuk resimlerinde duygusal göstergeler ve duygu analizi. | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
6 | Çocuk resimlerinde aile temsilleri ve aile ilişkilerinin yansımaları. | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
7 | Çocuk resimlerinde travma, stres ve kriz durumlarının göstergeleri. | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması |
8 | Projektif testlerde resimlerin kullanımı (ör. Aile Çiz Testi, İnsan Çiz Testi). | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması |
9 | Çocuk resimlerinde kültürel farklılıkların analizi. | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması |
10 | Vaka analizleri: Gerçek çocuk resimleri üzerinden değerlendirmeler. | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması |
11 | Çocuk resimlerinin psikolojik danışma ve eğitim süreçlerinde kullanımı. | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması |
12 | Uygulama: Öğrencilerin seçtikleri resimlerin analizi ve sınıf içi tartışmalar. | Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması |
13 | Genel değerlendirme: Çocuk resimlerinin gelişimsel, bilişsel ve duygusal boyutları. | Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması |
14 | Dönem sonu değerlendirmesi, ödev ve projelerin sunumu. | Küçük Grup Tartışması Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Çocuk resimlerinin gelişimsel aşamalarını tanımlar ve sınıflandırır. | Ödev / Proje | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Çocuk resimlerinden çocuğun bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimi hakkında çıkarımlar yapar. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Farklı kuramsal yaklaşımlara göre (psikanalitik, bilişsel, projektif) çocuk resimlerini analiz eder. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Problem Çözme Beyin Fırtınası | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Çocuk resimlerini pedagojik ve klinik bağlamda yorumlayarak rapor hazırlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çocuk resimlerini değerlendirme sürecinde etik ilkelere uygun hareket eder. | Yazılı Sınav | Vaka Çalışması | Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Çocuk resimlerinin gelişimsel aşamalarını tanımlar ve sınıflandırır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Çocuk resimlerinden çocuğun bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimi hakkında çıkarımlar yapar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Farklı kuramsal yaklaşımlara göre (psikanalitik, bilişsel, projektif) çocuk resimlerini analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Çocuk resimlerini pedagojik ve klinik bağlamda yorumlayarak rapor hazırlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Çocuk resimlerini değerlendirme sürecinde etik ilkelere uygun hareket eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - |