EN
  • Anasayfa
  • CGB5011 Çocuk Resimlerinin Analizi (2025 - 2026 / 1. Yarıyıl)
  • EN
CGB5011 - Çocuk Resimlerinin Analizi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Çocuk Resimlerinin Analizi CGB5011 1 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö.
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Ders, teorik sunumlar, görsel materyaller, vaka incelemeleri, uygulama örnekleri ve öğrenci sunumları yoluyla yürütülecektir. Öğrencilerden çocuk resimlerini analiz ederek tartışmalara katılmaları ve kendi yorumlarını geliştirmeleri beklenmektedir.
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Medera HALMATOV
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, çocukların resimlerinde ortaya çıkan gelişimsel, bilişsel ve duygusal göstergeleri analiz etmeyi öğretmek; çizimlerin çocuğun psikososyal gelişimi, aile ilişkileri ve iç dünyası hakkında sunduğu ipuçlarını bilimsel temelde değerlendirme becerisi kazandırmaktır.

Ders İçeriği

Bu ders kapsamında, çocuk resimlerinin gelişim dönemlerine göre özellikleri, çizimlerin bilişsel ve duygusal yansımaları, resim analizinde kullanılan teknikler, resimlerde aile, travma ve özel temaların değerlendirilmesi, projektif testlerde resimlerin rolü ve kültürel farklılıkların yansımaları ele alınacaktır.

Ders Kaynakları Yavuzer, H. (2019). Resimleriyle Çocuk. Remzi Kitabevi.
Malchiodi, C. A. (2012). Çocukların Resimleri: Çocuk Resimlerini Anlama ve Yorumlama. Nobel Yayıncılık.
Kellogg, R. (1970). Çocukların Sanatında Yaratıcılık. International Arts Education.
Lowenfeld, V., & Brittain, W. L. (1987). Çocukların Sanatında Yaratıcı ve Ruhsal Gelişim. Macmillan.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
2 Dersin tanıtımı, amaç, yöntem ve temel kavramlar Gösterim
2 Çocuk resimlerinin gelişimsel aşamaları: Karalama döneminden şematik döneme. Vaka Çalışması
3 Çizgiler, renkler ve sembollerin gelişimsel göstergeleri. Vaka Çalışması
4 Çocuk resimlerinde bilişsel gelişim yansımaları. Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
5 Çocuk resimlerinde duygusal göstergeler ve duygu analizi. Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
6 Çocuk resimlerinde aile temsilleri ve aile ilişkilerinin yansımaları. Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
7 Çocuk resimlerinde travma, stres ve kriz durumlarının göstergeleri. Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması
8 Projektif testlerde resimlerin kullanımı (ör. Aile Çiz Testi, İnsan Çiz Testi). Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması
9 Çocuk resimlerinde kültürel farklılıkların analizi. Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması
10 Vaka analizleri: Gerçek çocuk resimleri üzerinden değerlendirmeler. Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması
11 Çocuk resimlerinin psikolojik danışma ve eğitim süreçlerinde kullanımı. Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması
12 Uygulama: Öğrencilerin seçtikleri resimlerin analizi ve sınıf içi tartışmalar. Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması
13 Genel değerlendirme: Çocuk resimlerinin gelişimsel, bilişsel ve duygusal boyutları. Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması
14 Dönem sonu değerlendirmesi, ödev ve projelerin sunumu. Küçük Grup Tartışması Sözlü
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Çocuk resimlerinin gelişimsel aşamalarını tanımlar ve sınıflandırır. Ödev / Proje Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Çocuk resimlerinden çocuğun bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimi hakkında çıkarımlar yapar. Ödev / Proje Sunum / Seminer Problem Çözme Beyin Fırtınası Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Farklı kuramsal yaklaşımlara göre (psikanalitik, bilişsel, projektif) çocuk resimlerini analiz eder. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Problem Çözme Beyin Fırtınası Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Çocuk resimlerini pedagojik ve klinik bağlamda yorumlayarak rapor hazırlar. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Çocuk resimlerini değerlendirme sürecinde etik ilkelere uygun hareket eder. Yazılı Sınav Vaka Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Çocuk resimlerinin gelişimsel aşamalarını tanımlar ve sınıflandırır. - - - - - - - - -
Çocuk resimlerinden çocuğun bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimi hakkında çıkarımlar yapar. - - - - - - - - -
Farklı kuramsal yaklaşımlara göre (psikanalitik, bilişsel, projektif) çocuk resimlerini analiz eder. - - - - - - - - -
Çocuk resimlerini pedagojik ve klinik bağlamda yorumlayarak rapor hazırlar. - - - - - - - - -
Çocuk resimlerini değerlendirme sürecinde etik ilkelere uygun hareket eder. - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - -