PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
ZİRAAT VE DOĞA BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
BİTKİ KORUMA
(2024 - 2025)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Araştırma ve Deneme Metodları
ZDF202
4
2 + 2
4,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Bitki Koruma -
Lisans
(Ders verme)
Amaç
Tarla, sera ve laboratuar koşullarında kurulan denemelerin belirli bir deneme desenine göre düzenlenmesi ve çıktılarının bu teknik üzerinden değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu derste Ziraat Fakültesi öğrencilerinin ileride yapacakları araştırmalar için ihtiyaç duyacakları temel deneme tekniği konuları işlenmektedir. Bu amaçla; uygun deneme deseninin seçimi, denemenin planlanması ve kurulması, elde edilen sonuçların değerlendirilmesi ve yorumlanması gibi konulara değinilmektedir.
Ders İçeriği
Denemelerin Planlanması, Uygulanması, Yürütülmesi, Değerlendirilmesi ve Yorumu; Deneme Düzen ve Desenleri. Tekerrürsüz Denemeler, Temel İstatistik tanımlar ve testler, İnteraksiyonların yorumlanması, Ortoganal karşılaştırmalar, Tek Faktörlü Denemeler, Matematik Modelleri ile Deneme Desenleri, Eksik Parseller, İki Faktörlü Denemeler, Üç Faktörlü Denemeler, Üç Faktörlü Deneme Düzenleri. Çeşit Nitelikli Seviyelerin Karşılaştırılması, Doz Nitelikli Seviyelerin Ortogonal Karşılaştırılması
Ders Veren
Zeki MUT
Hafta
Konu
1
Dersin tanıtımı, kapsamı, gerekçesi, önemi
2
Deneme metodlarının temel ilkeleri, denemelerin planlanması, yer seçimi, gözlem ve ölçümler
3
Tekrarlamalar, bloklama, deneme desenleri, araştırmalarda kullanılan temel istatistik kavramlar.
4
Tek faktörlü denemelerin varyans analizi: Tesadüf parselleri deneme deseni, deneme hataları ve sonuçların yorumlanması.
5
Tek faktörlü denemelerin varyans analizi: Tesadüf blokları deneme deseni ve sonuçların yorumu
6
Ortalamaların karşılaştırılması: LSD ve Duncan testleri.
7
Doz niteliğindeki faktörlerin ortogonal parçalanması.
8
İki faktörlü deneme desenleri:Bölünmüş parseller
9
İki faktörlü deneme desenleri: Basit faktöriyel düzen ve interaksiyon durumu
10
İki faktörlü denemelerde yorumlama ve ortalamaların istatistiki karşılaştırılması.
11
Üç faktörlü deneme desenleri: Basit faktöriyel düzen
12
Üç faktörlü deneme desenleri: Bölünen bölünmüş parseller
13
İkili ve üçlü interaksiyonların yorumlanması.
14
İkili ve üçlü interaksiyon durumunda ortalamaların karşılaştırılması.
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Önceden planlanmış özel beceriler
Problem Çözme
2
4
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Saha / Arazi Çalışması
4
2
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
2
8
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
4
14
Ara Sınav 1
2
1
Ödev 1
2
6
Dönem Sonu Uygulaması
2
1
Ders İş Yükü:
104
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
4,08
Program Çıktıları
1
Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini ziraat mühendisliği alanına uygulayabilir
2
Tarımsal üretim sürecinde teknikler hakkında bilgi sahibi olur, sürece ilişkin temel sorunları tanımlayabilir ve bu sorunların çözümünde çağdaş yöntemleri kullanır.
3
Tarımsal alanlardaki bitki koruma sorunlarını tanır, teşhis ve analiz eder, gerekli önerilerde bulunabilir
4
Bitki koruma problemlerinin çözümüne yönelik önerileri, sürdürülebilir tarım, insan sağlığı ile gıda güvenliğini, iş sağlığı ve güvenliği konularını göz önünde tutarak yürütebilme
5
Bitki koruma problemlerinin çözümüne yönelik proje üretme ve uygulayabilme
6
Doğal kaynakların korunması, iyi tarım ve ekolojik tarım uygulamaları hakkında güncel bilgilere sahip olma, proje üretme ve uygulayabilme
7
Bitki Koruma ile ilgili mevzuatlara hakim olma
8
Mesleki çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranma
9
Hayat boyu öğrenme prensibinin kariyerindeki önemini kavrama, bilişim teknolojilerinden etkin bir şekilde yararlanarak mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme
10
Alanındaki bilgi ve fikirlerini sözlü ve yazılı sunum teknikleri ile ilgili kurum ve kişilere aktarabilme
11
Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme, gerektiğinde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisine sahip olma, fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme
12
Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, tarımda kalite sistemleri konusunda bilinç sahibi olabilme
13
Bitki Koruma konularını ve ilgili bilim dallarındaki kavramları, prensipleri ve olayları kavrayabilme
14
Bitki Koruma alanındaki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapabilme
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Tarımsal araştırmaların önemini kavrayabilme
5
2
1
1
5
5
1
3
4
2
5
2
2
3
Elde edilen araştırma çıktılarına farklı bir açıdan yorum getirebilme
5
3
3
1
5
2
1
2
2
2
2
1
2
1
Yapılan veya yapılacak olan araştırmalar ile ilgili fikir ve çözüm ürütebilmek
5
1
2
2
3
2
2
1
1
3
2
3
3
5
Üretime uygun yeri, çeşitliliği / genotipi belirleyebilme ve üreticiye öneride bulunabilme
5
4
5
1
1
2
3
1
1
1
5
2
3
1
Araştırmaların planlaması ve en uygun modelin seçilebilmesi yeteneği
5
2
2
2
5
2
1
1
1
1
1
3
2
5
Ortalama Değer
5
2,4
2,6
1,4
3,8
2,6
1,6
1,6
1,8
1,8
3
2,2
2,4
3
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/367938