Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yazı-Tipografi I | GRA127 | 2 | 2 + 1 | 5,0 |
Birim Bölüm | GRAFİK TASARIMI |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Proje temelli. Tipografik analizler. Alternatifler üretme, yorumlama |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Zahide ŞAHİN KUBAT |
Ders Veren | |
Amaç |
1. Latin alfabesinin gelişim süreci ile ilgili kuramsal bilgiler. 2. Harflerin anatomik yapıları. 3. Yazı karakterleri ve çeşitleri. Görsel denge ve kurallar. 4. Genel anlamda bir tasarım çalışmasında (afiş, ilan panoları, dergi, kitap, CD vb.) yazının etkin bir ifade aracı olarak kullanılması. Doğru yazı karakteri seçimi. 5. Espas kavramı, noktalama işaretleri ve metin düzenlemelerinde karşılaşılan sorunlar ve çözümleri. Yazıyı doğru kullanma kuralları. |
Ders İçeriği |
Alfabenin gelişimi. Yazı karakterleri ve çeşitleri. Doğru yazı karakteri seçimi. Espas kavramı, noktalama işaretleri ve metin düzenlemelerinde karşılaşılan sorunlar ve çözümleri. Yazının kullanım kuralları. |
Ders Kaynakları |
90th Century Type (Lewis Blackwell)
An A-Z of Type Designers (Neil Macmillan) Çağdaş Tipografinin Temelleri (Namık Kemal Sarıkavak) Grafik tasarım dergileri, Tipografi ile ilgili tez çalışmaları Modern sanat ve yeni tipografi (Emre Becer) Typo (Friedrich Friedl - Nicolaus Ott - Bernard Stein) Typograpy 28 (The Annual of the Type Directors Club) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2008 - 2009 2009 - 2010 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
Final | Final | 12 | 1 | 12 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 7 | 1 | 7 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 7 | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,63 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Geçmiş doneme ait bilgilerin toparlanmasi ve tartilismasi. Tipografinin tanımı, Tipografinin grafik tasarım çalışmalarındaki önemi | Ders Laboratuar |
2 | Tipografide kullanılan temel terimler, Tipografinin tarihsel gelişimi | |
3 | Harf yapısının detaylı incelenmesi ve bir sözcük seçilerek taslak çalışmaların yapılması. | |
4 | Harf yapısının detaylı incelenmesi ve bir sözcük seçilerek taslak çalışmaların yapılması | |
5 | Yazı karakterlerinin sınıflandırılması ve kendi içinde farklılaşması (light, medium, bold, black, italik vb) | Laboratuar |
6 | Majiskül, minüskül yazılar ve metin içerisindeki etkileri ve hiyerarşik düzenin örneklerle gösterilmesi. | Laboratuar |
7 | Serifli, serifsiz, kaligrafik yazılar ve bu sınıfa giren font örneklerini gösterme ve seçilen bir cümleyi kaligrafik kalemle yazma | |
8 | Uygulama Teslimi | Laboratuar |
9 | Espaslar, harf boşluklarının çeşitli oranlaması | Laboratuar |
10 | Metin düzenleme biçimleri, bloklamalar ve okunabilirliği | Laboratuar |
11 | Yazı karakterlerini tanıma ve türlerine göre metin içinde kullanılması | |
12 | Harflerle oynayarak bir çalışma yapmak | |
13 | Hatalı ve doğru örnek çalışmalar üzerinde tartışma | Laboratuar |
8 | Uygulama Teslimi | Laboratuar |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Temel Tipografi kavramlarına hakim olma, ifade etme. | Ödev / Proje | Ders Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Serifli ve serifsiz yazı karakterlerini tanıyarak, tüm alfabenin anatomic yapılarını öğrenme. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Çeşitli deneysel çalışmalarla, fontları ailesiyle birlikte tanıma ve hakim olma. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Yazıyı okunabilir ve amaca uygun olarak doğru kullanma. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Metinler üzerinde espas çalışmalarıyla okunabilirliğin değişimini görme. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Temel Tipografi kavramlarına hakim olma, ifade etme. | 4 | 1 | 3 | 2 | 4 | 5 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 1 | 1 | 3 |
Serifli ve serifsiz yazı karakterlerini tanıyarak, tüm alfabenin anatomic yapılarını öğrenme. | 3 | 1 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 1 | 3 | 4 |
Çeşitli deneysel çalışmalarla, fontları ailesiyle birlikte tanıma ve hakim olma. | 5 | 1 | 3 | 1 | 4 | 3 | 4 | 1 | 3 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 |
Yazıyı okunabilir ve amaca uygun olarak doğru kullanma. | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 1 | 4 | 1 | 2 | 1 | 4 | 5 | 1 | 5 |
Metinler üzerinde espas çalışmalarıyla okunabilirliğin değişimini görme. | 2 | 3 | 1 | 5 | 1 | 3 | 1 | 3 | 4 | 5 | 2 | 2 | 4 | 2 |