| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Bilgilendirme Tasarımı | GRA223 | 3 | 2 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | GRAFİK TASARIMI |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders, teorik anlatım ve uygulamalı atölye çalışmalarıyla yürütülür. Öğrenciler gerçek veri setleri veya bilgi akışları üzerinden infografik, harita, diyagram ve görsel iletişim sistemleri tasarlayarak süreç temelli projeler geliştirirler. |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Ömer ERDEM (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, karmaşık verilerin ve bilgilerin görsel olarak anlaşılabilir, erişilebilir ve etkili biçimde sunulmasını sağlamaktır. Öğrencilerin bilgiye dayalı iletişim problemlerine yaratıcı ve kullanıcı odaklı çözümler geliştirmeleri hedeflenir. |
| Ders İçeriği |
Bilgilendirme tasarımı kavramı, bilgi hiyerarşisi, tipografi ve ikonografi kullanımı, veri görselleştirme, kullanıcı deneyimi, erişilebilirlik ve etik tasarım ilkeleri ders kapsamında ele alınır. |
| Ders Kaynakları |
ufte, E. R. (2001). The Visual Display of Quantitative Information (2nd ed.). Cheshire, CT: Graphics Press.
Cairo, A. (2016). The Truthful Art: Data, Charts, and Maps for Communication. New Riders. Krum, R. (2013). Cool Infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design. Indianapolis: Wiley. Özcan, O. (2018). Bilgi Tasarımı ve Görsel İletişim. İstanbul: Derin Yayınları. İşler, A. S. (2019). Veri Görselleştirme ve Bilgilendirme Tasarımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Bilgilendirme Tasarımına Giriş: Tanım, kapsam ve tarihsel gelişim | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | Görsel iletişim ilkeleri ve bilgi aktarımında tasarımın rolü | Ders Gösterim |
| 3 | Tipografi, renk ve görsel hiyerarşi | Ders Problem Çözme Gösterim Benzetim |
| 4 | Bilgi türleri ve veri–bilgi–anlam ilişkisi | Ders Problem Çözme Gösterim Benzetim |
| 5 | İnfografik tasarımı ve veri görselleştirme ilkeleri | Ders Grup Çalışması Laboratuar |
| 6 | Harita, tablo, diyagram ve bilgi akış sistemleri | Ders Sözlü İnceleme / Anket Çalışması |
| 7 | Kullanıcı odaklı bilgilendirme tasarımı ve erişilebilirlik | Ders Sözlü İnceleme / Anket Çalışması |
| 8 | Ara Sınav – Uygulamalı tasarım projesi değerlendirmesi | Ders Benzetim Seminer |
| 9 | Kamusal alanlarda yönlendirme sistemleri ve bilgilendirme | Ders Laboratuar |
| 10 | Dijital bilgilendirme tasarımı: Web, mobil ve etkileşimli arayüzler | Ders Laboratuar |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci, bilgilendirme tasarımının temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve görsel iletişimdeki rolünü açıklar. Tasarımın bilgi aktarımındaki önemini kavrar. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Karmaşık bilgileri sade, anlaşılır ve kullanıcı odaklı biçimlere dönüştürür. Görsel hiyerarşi, tipografi ve renk ilkelerini etkili biçimde uygular. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Veri görselleştirme, infografik ve yönlendirme sistemleri gibi bilgilendirme tasarımı türlerini analiz eder ve özgün örnekler üretir. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Hedef kitle analizi yaparak bilginin kullanıcı tarafından en doğru biçimde algılanmasını sağlar. Kullanıcı merkezli tasarım yaklaşımını uygular. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Bilgilendirme tasarımlarında etik, erişilebilirlik ve sürdürülebilirlik ilkelerini dikkate alır. Tasarımlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve geliştirir. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |