EN
  • Anasayfa
  • GRA221 Ambalaj Tasarımı (2025 - 2026 / 3. Yarıyıl)
  • EN
GRA221 - Ambalaj Tasarımı
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Ambalaj Tasarımı GRA221 3 2 + 1 4,0 Pdf
Birim Bölüm
GRAFİK TASARIMI
Derece Seviye Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Ömer Zahid KUBAT (Yıl: 2025 - 2026)
Ders Veren Öğr. Gör. Ömer Zahid KUBAT
Amaç

Bu dersin temel amacı, öğrencilere bir ambalajın sadece bir kap olmanın ötesinde, bir ürünün pazardaki sessiz elçisi olduğu bilincini kazandırmaktır. Öğrenciler, bir ambalajın; ürünü koruma, tüketici beklentilerini karşılama, marka kimliğini yansıtma ve satın alma isteği uyandırma gibi çok yönlü işlevlerini kavrayacaktır. Hedefimiz, sektör ihtiyaçlarına uygun, estetik kaygıların yanı sıra sürdürülebilirlik, maliyet ve üretim süreçleri gibi teknik kısıtları da gözeten, bütüncül bir tasarım anlayışını geliştirmektir.

Ders İçeriği

- Ambalaj Tasarımına Giriş: Tarihsel gelişim, önemi ve işlevleri. - Ambalaj Türleri ve Malzeme Bilgisi (Karton, Plastik, Cam, Metal vb.). - Tüketici Psikolojisi ve Pazarlama İlkeleri Işığında Ambalaj Tasarımı. - Ambalaj Üzerinde Marka Kimliği, Logo ve Tipografi Uygulamaları. - Renk Teorisi ve Renklerin Tüketici Üzerindeki Etkisi. - Bilgisayarlı Ortamda Ambalaj Tasarımı (Vektör Tabanlı Çizim ve Görsel Düzenleme). - Ambalajda Dijital Baskı ve Geleneksel Baskı Teknikleri. - Sürdürülebilir (Ekolojik) Ambalaj Tasarımı Yaklaşımları. - Ürün Koruma, Taşıma, Depolama ve Raf Ömrü ile İlişkili Tasarım Kriterleri. - Mevzuata Uygunluk (Bilgilendirici Etiketler, Barkod, İşaretler). - Tasarım Süreci: Brief Alma, Eskiz, Tasarım Geliştirme, Sunum Teknikleri. - Portfolyo için Ambalaj Tasarım Projelerinin Geliştirilmesi.

Ders Kaynakları
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 20
Ödev 1 20
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
20
Uygulama Dersleri
30
Uzmanlık / Alan Dersleri
30
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
20
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 14 28
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Dönem Sonu Uygulaması Dönem Sonu Uygulaması 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Tanışma ve Ambalaj Tasarımına Giriş Ders
2 Ambalaj Türleri ve Malzeme Bilgisi Ders
3 Tüketici Psikolojisi ve Pazarlama İlkeleri Ders
4 Ambalaj Tasarımının Temel İlkeleri - I: Tipografi Ders
5 Ambalaj Tasarımının Temel İlkeleri - II: Renk ve Kompozisyon Ders
6 Ara Sınav / Proje Brief'inin Verilmesi Ders
7 Ara Sınav / Proje Brief ile ilgili değerlendirme Ders
8 Dijital Ortamda Ambalaj Tasarımı - I: Net Dosya (Düz Şablon) Oluşturma Ders
9 Dijital Ortamda Ambalaj Tasarımı - II: Grafik Yerleşimi Ders
10 Baskı Teknikleri ve Süreçleri Ders
11 Yasal Zorunluluklar ve Etiketleme Ders
12 Sürdürülebilir Ambalaj Tasarımı Ders
13 Proje Geliştirme ve Birebir Danışmanlık Ders
14 Final Projelerinin Sunumu ve Değerlendirmesi Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Ambalaj tasarımının koruma, pazarlama, bilgilendirme ve sürdürülebilirlik gibi temel işlevlerini ve birbirleriyle olan ilişkisini analiz edebilecektir. Ödev / Proje Ders Dinleme ve anlamlandırma
Ambalaj tasarım sürecinde tipografi, renk teorisi, kompozisyon ve görsel hiyerarşi gibi temel tasarım ilkelerini etkin bir şekilde uygulayabilecektir. Ödev / Proje Ders Dinleme ve anlamlandırma
Bir tasarım brief'ini yorumlayarak, vektör tabanlı bir yazılım (Adobe Illustrator) kullanarak üç boyutlu bir ürün için iki boyutlu net dosya (dieline) oluşturabilecek ve grafik yerleşimini yapabilecektir. Ödev / Proje Ders Dinleme ve anlamlandırma
Ambalaj üretim sürecindeki temel baskı tekniklerini ve malzeme türlerini tanımlayarak, baskıya uygun dijital dosya hazırlama kurallarını uygulayabilecektir. Ödev / Proje Ders Dinleme ve anlamlandırma
Belirli bir hedef kitle ve pazar için, yasal gerekliliklere ve sürdürülebilirlik ilkelerine uygun, yaratıcı ve kapsamlı bir ambalaj tasarım projesi geliştirip profesyonelce sunumunu yapabilecektir. Ödev / Proje Ders Dinleme ve anlamlandırma
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Ambalaj tasarımının koruma, pazarlama, bilgilendirme ve sürdürülebilirlik gibi temel işlevlerini ve birbirleriyle olan ilişkisini analiz edebilecektir. 1 1 1 1 1 1 1 2 2 1 1 1 1 1
Ambalaj tasarım sürecinde tipografi, renk teorisi, kompozisyon ve görsel hiyerarşi gibi temel tasarım ilkelerini etkin bir şekilde uygulayabilecektir. 5 5 5 1 1 1 1 1 2 4 1 1 3 3
Bir tasarım brief'ini yorumlayarak, vektör tabanlı bir yazılım (Adobe Illustrator) kullanarak üç boyutlu bir ürün için iki boyutlu net dosya (dieline) oluşturabilecek ve grafik yerleşimini yapabilecektir. 5 5 5 1 2 1 1 2 3 5 1 1 4 4
Ambalaj üretim sürecindeki temel baskı tekniklerini ve malzeme türlerini tanımlayarak, baskıya uygun dijital dosya hazırlama kurallarını uygulayabilecektir. 5 5 5 1 1 1 1 1 3 4 1 1 4 4
Belirli bir hedef kitle ve pazar için, yasal gerekliliklere ve sürdürülebilirlik ilkelerine uygun, yaratıcı ve kapsamlı bir ambalaj tasarım projesi geliştirip profesyonelce sunumunu yapabilecektir. 3 3 3 4 3 1 1 1 3 2 1 1 3 3
Ortalama Değer 3,8 3,8 3,8 1,6 1,6 1 1 1,4 2,6 3,2 1 1 3 3