| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Masaüstü Yayıncılık | MUY202 | 2 | 2 + 1 | 5,0 |
| Birim Bölüm | GRAFİK TASARIMI |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze. Ders, teorik anlatımlar ve bilgisayar laboratuvarında yapılan uygulamalarla yürütülür. Öğrenciler dergi, katalog, broşür ve e-kitap gibi yayın türleri üzerinde çalışmalar yaparak masaüstü yayıncılık yazılımlarını etkin biçimde kullanmayı öğrenirler. |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Ömer ERDEM (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilerin basılı ve dijital yayınlar için profesyonel tasarım ve mizanpaj becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrencilere tipografi, sayfa düzeni, görsel hiyerarşi ve baskı öncesi hazırlık konularında uygulamalı bilgi kazandırmak hedeflenir. |
| Ders İçeriği |
Masaüstü yayıncılığın temel ilkeleri, sayfa mizanpajı, tipografi, renk yönetimi, baskı öncesi hazırlık, PDF oluşturma, çözünürlük ve format kavramları; Adobe InDesign, Illustrator ve benzeri programların kullanımı bu dersin içeriğini oluşturur. |
| Ders Kaynakları |
Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye
Namık Kemal Sarıkavak, Tipografinin Temelleri Yücel İSLAM Dosyalama ve Arşivleme Teknikleri Ankara 2009 Rudolf Arnheim, 2004 Hasan Tutar Mesleki Yazışma Teknikleri Ankara 2002 BECER, E., (2008). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları Hasan TUTAR Dosyalama ve Arşivleme Teknikleri Erzurum 2001 John Berger, Görme Biçimleri OLAT, Ali Atıf (2013). Reklam Grafiği. Konya: Zoom Yayınevi RIES, Al ve RIES Laura (2000). Marka Yaratmanın 22 Kuralı (Çeviren: Atakan Özdemir). Ankara: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. William Lidwell, 2010, Universal Principles of Design YANIK, Hayri (2008). Masaüstü Yayıncılık, (2. Baskı). İstanbul: Dönence Basım ve Yayın Hizmetleri. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2009 - 2010 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 35 | 1 | 35 |
| Final | Final | 38 | 1 | 38 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 115 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,51 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, masaüstü yayıncılığa giriş ve tarihsel gelişimi | Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler |
| 2 | Masaüstü yayıncılık yazılımlarına genel bakış (Adobe InDesign, QuarkXPress v | Sınıf Dışı Çalışma Gösterim Sözlü |
| 3 | Sayfa düzeni, ölçü sistemleri ve tipografik ilkeler | Grup Çalışması Laboratuar |
| 4 | Renk yönetimi ve baskı süreci için hazırlık | Sınıf Dışı Çalışma Konuk Konuşmacı |
| 5 | Görsel yerleşim, ızgara (grid) sistemleri ve denge unsurları | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 6 | Gazete, dergi ve broşür tasarım ilkeleri | Gösterim Benzetim Seminer |
| 7 | Ara sınav – Sayfa düzeni uygulama projesi | Sözlü |
| 8 | Dijital baskı teknolojileri ve PDF hazırlama standartları | Gösterim |
| 9 | Tipografi uygulamaları ve hiyerarşi oluşturma | Gösterim |
| 10 | Kurumsal kimlik dokümanları tasarımı (kartvizit, katalog, el ilanı vb.) | Vaka Çalışması Gösterim |
| 11 | E-kitap ve dijital yayın formatları | Gösterim |
| 12 | Masaüstü yayıncılıkta erişilebilirlik, tipografik okunabilirlik ve etik | Gösterim |
| 13 | Öğrenci proje sunumları ve değerlendirmeler | Gösterim |
| 14 | Dönem projesi teslimi ve genel değerlendirme | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sayfa düzeni, tipografi, renk yönetimi ve görsel hiyerarşi ilkelerini kullanarak etkili ve estetik yayın tasarımları oluşturur. | Laboratuvar Çalışması | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Masaüstü yayıncılık yazılımlarını (özellikle Adobe InDesign vb.) etkin biçimde kullanarak gazete, dergi, broşür ve katalog tasarımları geliştirir. | Laboratuvar Çalışması | Tartışmalı Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Baskı ve dijital ortam için uygun dosya formatlarını, çözünürlük ve renk profillerini doğru biçimde hazırlar. Baskı öncesi süreçte kalite kontrol becerisi kazanır. | Laboratuvar Çalışması | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Yayın tasarımlarında erişilebilirlik, okunabilirlik, etik sorumluluk ve kurumsal kimlik bütünlüğünü gözetir. Tasarımlarını eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve geliştirir. | Laboratuvar Çalışması | Problem Çözme Gösterim | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Öğrenci, masaüstü yayıncılığın temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve grafik tasarım süreci içindeki yerini açıklar. Geleneksel ve dijital yayıncılık arasındaki farkları analiz eder. | Laboratuvar Çalışması | Problem Çözme Gösterim | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. Masa üstü yayıncılıkta kullanılan araçların tanıyarak bunları etkili kullanır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |