EN
  • Anasayfa
  • BYT119 Tipografi Teknikleri ve Uygulamaları (2023-2024 / 3. Yarıyıl)
  • EN
BYT119 - Tipografi Teknikleri ve Uygulamaları
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Tipografi Teknikleri ve Uygulamaları BYT119 3 2 + 1 4,0 Pdf
Birim Bölüm
BASIM VE YAYIM TEKNOLOJİLERİ
Derece Seviye Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama, Sunum
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Güzin ÇAKIR ÖZCAN
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı öğrencilere görsel iletişimin temel unsurlarından biri olan yazı, harf biçimleri, harflerin karakteristik özellikleri, yazı biçimleri ve temel özellikleri, harflerin yapıları ve tasarımdaki yerleri, tipografik ve benzeri alanlarda proje üretme konularında bilgi vermektir.

Ders İçeriği

Tipografi kelimesinin kökeni, Tipografinin tarihi, temel terimleri ve tipografinin günümüzdeki tanımı ve kapsamı, Tipografinin temelleri, ilkeleri, araçları ve teknikleri, tasarım yaparken dikkat edilecek noktalar, biçim-içerik ilişkileri, geometrik soyutlama ve yalınlaştırma, görsel hiyerarşi, tipografik kompozisyon ve bütünlük oluşturma yöntemleri, harflerin tasarımdaki yerini tanımlama, afiş, logotype reklam ürünlerinde kullanılması ve tasarımın uygulanması.

Ders Kaynakları Çağdaş tipografinin temelleri / Namık Kemal Sarıkavak 1. Modern sanat ve yeni tipografi (Emre Becer) Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington, Grafik tasarım / Alan Weil Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose, Paul Harris Sarıkavak, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk
Açıldığı Öğretim Yılı 2019 - 2020 2020 - 2021 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Öğrencilerle Tanışma, Dersin Amacı, İşlevi, İşlenişle İlgili Açıklamalar Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
2 Tipografinin tanımı. Tipografinin tarihsel gelişim süreci. Osmanlı matbaasının ortaya çıkışı ve gelişimi. Matbaacılık ve kitle iletişimi, Tipografinin grafik tasarım alanındaki yeri ve önemi Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
3 Font, font ailesi, espas, kaligrafi, punto, hurufat, yetim hece, dul hece, initial, matrix vb. tipografi terimleri hakkında bilgi sunum ve örneklerin değerlendirilmesi Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
4 Optik denge kuralları, Tipografide kullanılan boşluk tipleri: Harf arası boşluk, satır arası boşluk, kelime arası boşluk, sütun arası boşluk Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
5 Araştırma, bilgi toplama, eskiz hazırlama Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
6 Proje 1-Tipografik soyutlama çalışmaları, tipografik yorumu ve sınıfta uygulama Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
6 Proje 1-Tipografik soyutlama çalışmaları, tipografik yorumu ve sınıfta uygulama Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
8 Proje 2- 3 farklı kavramın tipografik yorumu ve sınıfta uygulama Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
8 Proje 2- 3 farklı kavramın tipografik yorumu ve sınıfta uygulama Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
10 Harflerin formları, harfler arasındaki benzerlikler ve farklılıklar, gotik ve roman yazı karakterleri, kare serif ve sans serif yazı karakterleri, el yazısı benzeri ve tür dışı yazı karakterleri Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
11 Proje 3- Font ve imaj birleştirilerek seçilen kavramlar için tasarım yapılması ve sınıfta uygulama Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
11 Proje 3- Font ve imaj birleştirilerek seçilen kavramlar için tasarım yapılması ve sınıfta uygulama Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
13 Tipografide hiyerarşi Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
14 Tipografide yapılan hatalar ve çözüm yolları Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Teknolojik gelişmeleri izleyen özgün ve yaratıcı tipografik tasarımlar sunabilir. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
Tipografide kullanılan unsurları, uyulması gereken kuralları bilir ve uygular. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
Temel tasarım problemlerini çözebilme becerisine sahip olur. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
Grafik tasarım ve sayfa tasarımının çalışma aşamalarını tanımlayabilir. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
Grafik tasarım alanında bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme bilincini kazanır. Yazılı Sınav Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
Teknolojik gelişmeleri izleyen özgün ve yaratıcı tipografik tasarımlar sunabilir. - - - - - - - - - - - - -
Tipografide kullanılan unsurları, uyulması gereken kuralları bilir ve uygular. - - - - - - - - - - - - -
Temel tasarım problemlerini çözebilme becerisine sahip olur. - - - - - - - - - - - - -
Grafik tasarım ve sayfa tasarımının çalışma aşamalarını tanımlayabilir. - - - - - - - - - - - - -
Grafik tasarım alanında bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme bilincini kazanır. - - - - - - - - - - - - -