Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Tipografi Teknikleri ve Uygulamaları | BYT119 | 3 | 2 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | BASIM VE YAYIM TEKNOLOJİLERİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama, Sunum |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Güzin ÇAKIR ÖZCAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı öğrencilere görsel iletişimin temel unsurlarından biri olan yazı, harf biçimleri, harflerin karakteristik özellikleri, yazı biçimleri ve temel özellikleri, harflerin yapıları ve tasarımdaki yerleri, tipografik ve benzeri alanlarda proje üretme konularında bilgi vermektir. |
Ders İçeriği |
Tipografi kelimesinin kökeni, Tipografinin tarihi, temel terimleri ve tipografinin günümüzdeki tanımı ve kapsamı, Tipografinin temelleri, ilkeleri, araçları ve teknikleri, tasarım yaparken dikkat edilecek noktalar, biçim-içerik ilişkileri, geometrik soyutlama ve yalınlaştırma, görsel hiyerarşi, tipografik kompozisyon ve bütünlük oluşturma yöntemleri, harflerin tasarımdaki yerini tanımlama, afiş, logotype reklam ürünlerinde kullanılması ve tasarımın uygulanması. |
Ders Kaynakları |
Çağdaş tipografinin temelleri / Namık Kemal Sarıkavak 1. Modern sanat ve yeni tipografi (Emre Becer)
Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington, Grafik tasarım / Alan Weil
Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose, Paul Harris
Sarıkavak, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk
Çağdaş tipografinin temelleri / Namık Kemal Sarıkavak 1. Modern sanat ve yeni tipografi (Emre Becer) Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington, Grafik tasarım / Alan Weil Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose, Paul Harris Sarıkavak, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Grafik tasarımda Tipografi (Paul Harris, Gavin Ambrose ) Modern Sanat ve Yeni Tipografi (Emre Becer) Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar (Namık Kemal Sarıkavak) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 7 | 7 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 7 | 7 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 7 | 7 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 7 | 7 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 14 | 1 | 14 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 2 | 20 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 6 | 3 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,96 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle Tanışma, Dersin Amacı, İşlevi, İşlenişle İlgili Açıklamalar | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
2 | Tipografinin tanımı. Tipografinin tarihsel gelişim süreci. Osmanlı matbaasının ortaya çıkışı ve gelişimi. Matbaacılık ve kitle iletişimi, Tipografinin grafik tasarım alanındaki yeri ve önemi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
3 | Font, font ailesi, espas, kaligrafi, punto, hurufat, yetim hece, dul hece, initial, matrix vb. tipografi terimleri hakkında bilgi sunum ve örneklerin değerlendirilmesi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
4 | Optik denge kuralları, Tipografide kullanılan boşluk tipleri: Harf arası boşluk, satır arası boşluk, kelime arası boşluk, sütun arası boşluk | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
5 | Araştırma, bilgi toplama, eskiz hazırlama | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
6 | Proje 1-Tipografik soyutlama çalışmaları, tipografik yorumu ve sınıfta uygulama | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
6 | Proje 1-Tipografik soyutlama çalışmaları, tipografik yorumu ve sınıfta uygulama | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
8 | Proje 2- 3 farklı kavramın tipografik yorumu ve sınıfta uygulama | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
8 | Proje 2- 3 farklı kavramın tipografik yorumu ve sınıfta uygulama | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
10 | Harflerin formları, harfler arasındaki benzerlikler ve farklılıklar, gotik ve roman yazı karakterleri, kare serif ve sans serif yazı karakterleri, el yazısı benzeri ve tür dışı yazı karakterleri | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
11 | Proje 3- Font ve imaj birleştirilerek seçilen kavramlar için tasarım yapılması ve sınıfta uygulama | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
11 | Proje 3- Font ve imaj birleştirilerek seçilen kavramlar için tasarım yapılması ve sınıfta uygulama | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
13 | Tipografide hiyerarşi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
14 | Tipografide yapılan hatalar ve çözüm yolları | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Grup Çalışması Sözlü Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Grafik tasarım ve sayfa tasarımının çalışma aşamalarını tanımlayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Teknolojik gelişmeleri izleyen özgün ve yaratıcı tipografik tasarımlar sunabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Temel tasarım problemlerini çözebilme becerisine sahip olur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Tipografide kullanılan unsurları, uyulması gereken kuralları bilir ve uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Grafik tasarım alanında bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme bilincini kazanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Grafik tasarım ve sayfa tasarımının çalışma aşamalarını tanımlayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Teknolojik gelişmeleri izleyen özgün ve yaratıcı tipografik tasarımlar sunabilir. | 4 | - | - | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | - | - | 4 | 4 | 3 | ;
Temel tasarım problemlerini çözebilme becerisine sahip olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | ;
Tipografide kullanılan unsurları, uyulması gereken kuralları bilir ve uygular. | 4 | - | - | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | - | - | 5 | 4 | 1 | ;
Grafik tasarım alanında bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme bilincini kazanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | ;
Ortalama Değer | 1,6 | - | - | 1,2 | 1,6 | 1,2 | 1,6 | 1,6 | - | 1 | 1,8 | 2,4 | 0,8 |