Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yapay Zeka | BM403 | 6 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Uğur YÜZGEÇ |
Ders Veren | |
Amaç |
İnsan beyninin öğrenme mekanizmasının modellenerek bilgisayarların tasarımı gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Bu derste öğrenme teknikleri anlatılarak, zeki sistemlerin tasarımında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Zekâ ve yapay zekâ tanımları. Problem çözme teknikleri: durum-uzayı yaklaşımı, problem-indirgeme yaklaşımı, problem modeli, problem sunumu, ayrıntılı arama algoritmaları (breadth-first, depth-first, iterative deepening), buluşsal arama algoritmaları. Oyun teorisi. Bilgi temsili ve nedenleme: önermeler mantığında; sözdizimi, anlambilim ve ispat kuramı (deductive inference), yüklem mantığı, üretim sistemleri, anlambilim ağları ve çerçeveleri. Kural tabanı, uzman sistemler, çıkarsama motoru. Makine öğrenimi: tümevarım, komutla öğrenme, örneklerle öğrenme, sınıflandırma, açıklama temelli öğrenme, ilişkisel ve sezgisel öğrenme. Yapay zekâ uygulamaları. Dönem ödevi. |
Ders Kaynakları |
"Yapay Zeka: Bir Modern Yaklaşım" - Stuart Russell ve Peter Norvig
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2011 - 2012 2017 - 2018 2021 - 2022 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Yapay zeka nedir? Tarihsel gelişimi. | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Yapay zeka alanındaki ana kavramlar, Turing testi, AI uygulamaları. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
3 | Durum uzayları, problem çözme stratejileri. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
4 | Bilgi temsili, mantık ve önerme mantığı. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
5 | Karar ağaçları, değer fonksiyonları. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
6 | Markov Karar Süreci (MDP) ve değer iterasyonu. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
7 | Öğrenme türleri, öğrenme algoritmaları, ağaç tabanlı algoritmalar. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
8 | Regresyon, sınıflandırma ve model değerlendirmesi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
9 | Yapay sinir ağları, geri yayılım algoritması. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
10 | Derin sinir ağları, CNN, RNN, GAN'lar. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
11 | NLP temelleri, metin sınıflandırma, dil modellemesi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
12 | Duygu analizi, metin oluşturma, dil çevirisi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
13 | Yapay zeka uygulamaları (örneğin, otonom araçlar, sağlık). | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
14 | Yapay zeka etiği, veri gizliliği, otomasyonun toplumsal etkileri. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler, makine öğrenme kavramlarını, algoritmalarını ve uygulamalarını anlayacaklar. Sınıflandırma, regresyon ve öğrenme algoritmaları hakkında bilgi sahibi olacaklar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenciler, yapay sinir ağları, derin sinir ağları, evrişimli sinir ağları (CNN) ve tekrarlayan sinir ağları (RNN) gibi derin öğrenme konularını anlayacaklar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenciler, yapay zeka tekniklerini gerçek dünya problemlerini çözmek için nasıl kullanacaklarını öğrenecekler. Özgün projeler geliştirebilecekler. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler, makine öğrenme kavramlarını, algoritmalarını ve uygulamalarını anlayacaklar. Sınıflandırma, regresyon ve öğrenme algoritmaları hakkında bilgi sahibi olacaklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler, yapay sinir ağları, derin sinir ağları, evrişimli sinir ağları (CNN) ve tekrarlayan sinir ağları (RNN) gibi derin öğrenme konularını anlayacaklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler, yapay zeka tekniklerini gerçek dünya problemlerini çözmek için nasıl kullanacaklarını öğrenecekler. Özgün projeler geliştirebilecekler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |