Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Mühendislik Termodinamiği | KMH205 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | KİMYA MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Teorik ders , yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Burçin ATILGAN TÜRKMEN |
Ders Veren | Doç. Dr. Burçin ATILGAN TÜRKMEN |
Amaç |
Bu dersin amacı, mühendislik öğrencilerine termodinamiğin temel kavramlarını ve yasalarını öğretmek; kapalı ve açık sistemler için enerji denklemlerinin nasıl kurulduğunu ve çözüldüğünü göstermek; çeşitli mühendislik ekipmanlarının (türbin, pompa, ısı değiştirici vb.) analizini yapabilme becerisi kazandırmaktır. Böylece öğrenciler, enerji dönüşüm sistemlerini anlayarak mühendislik uygulamalarında termodinamik prensipleri etkin biçimde kullanabileceklerdir. |
Ders İçeriği |
Bu ders, mühendislikte yaygın olarak kullanılan termodinamiğin temel kavramlarıyla başlar. Termodinamik sistemler, hal değişkenleri, enerji, iş ve ısı kavramları detaylı olarak ele alınır. Ardından saf maddelerin özellikleri, faz geçişleri ve P-v-T ilişkileri işlenir. Tepkime enerjisi, entalpi, serbest entalpi gibi terimler tanımlanarak enerji analizlerine geçilir. Termodinamiğin birinci yasası kapsamında kapalı ve açık sistemler için enerji dengeleri kurulup çözülür. Sürekli akışlı sistemlerde (türbin, pompa, lüle, ısı değiştirici, vana, karışma odası gibi) enerji ve kütle dengesi detaylandırılır. Son olarak, kararlı ve kararsız hâlde çalışan sistemlerde genel enerji denklikleri kurularak mühendislik uygulamalarına yönelik çözümleme teknikleri geliştirilir. Bu içerik sayesinde öğrenciler, termodinamiğin temel prensiplerini mühendislik sistemlerine uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazanır. |
Ders Kaynakları |
Çengel, Y. A., & Boles, M. A. Termodinamik: Mühendislik Yaklaşımıyla, SI Birimleriyle. Literatür Yayıncılık.
Sonntag, R. E., & Borgnakke, C. Temel ve Mühendislik Termodinamiği. Nobel Akademik Yayıncılık. Kroos, K. A., & Potter, M. C. Mühendisler İçin Termodinamik. Palme Yayıncılık. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Kısa Sınav 2 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
40
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
30
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
30
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 14 | 70 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,92 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Termodinamiğin Temel Kavramları | Ders |
1 | Termodinamiğin Temel Kavramları | Ders |
3 | Saf Maddelerin Özellikleri ve P-v-T İlişkileri | Ders |
3 | Saf Maddelerin Özellikleri ve P-v-T İlişkileri | Ders |
5 | Tepkime iç enerjisi, tepkime entalpisi, tepkime serbest entalpisi | Ders |
5 | Tepkime iç enerjisi, tepkime entalpisi, tepkime serbest entalpisi | Ders |
7 | Termodinamiğin Birinci Yasası | Ders |
8 | Termodinamiğin Birinci Yasası Kapalı Sistem Uygulamaları | |
9 | Termodinamiğin Birinci Yasası Açık Sistem Uygulamaları | |
10 | Sürekli Akışlı Açık Sistemler (türbin, pompa, lüle, ısı değiştirici, vana, karışma odası gibi) | Ders |
11 | Kararlı Hâlde Çalışan Sistemlerde Enerji Denkliği Kurulması ve Çözümleme | Ders |
11 | Kararlı Hâlde Çalışan Sistemlerde Enerji Denkliği Kurulması ve Çözümleme | Ders |
13 | Kararsız Hâlde Çalışan Sistemlerde Enerji Denkliği Kurulması ve Çözümleme | |
13 | Kararsız Hâlde Çalışan Sistemlerde Enerji Denkliği Kurulması ve Çözümleme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, termodinamiğin temel kavramlarını ve birinci yasasını mühendislik problemlerine uygulayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrenci, kapalı ve açık sistemlerde enerji dengesi kurabilir ve analiz yapabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrenci, mühendislik ekipmanlarının (türbin, pompa, ısı değiştirici vb.) termodinamik analizini yapabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, termodinamiğin temel kavramlarını ve birinci yasasını mühendislik problemlerine uygulayabilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | ;
Öğrenci, kapalı ve açık sistemlerde enerji dengesi kurabilir ve analiz yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | ;
Öğrenci, mühendislik ekipmanlarının (türbin, pompa, ısı değiştirici vb.) termodinamik analizini yapabilir. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4,67 | 4,33 | 4 | 4 | 3,33 | 4,33 | 4,67 | 4,67 | 4 | 4 | 4,67 | 4,33 | 3,67 | 4,67 |