EN
  • Anasayfa
  • KMH316 Proses Kontrol (2025 - 2026 / 6. Yarıyıl)
  • EN
KMH316 - Proses Kontrol
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Proses Kontrol KMH316 6 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
KİMYA MÜHENDİSLİĞİ
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ecem Müge ANDOĞLU ÇOŞKUN (Yıl: 2025 - 2026)
Ders Veren
Amaç

Süreç kontrol sistemlerinin etkin analizve tasarımı için gerekli bilgi ve yapılacak işlemlerin tanımlanması, sistemlerde ilgili değişkenleri kontrol altında tutmak amacıyla bir kontrol çevrimi tasarlanması, bu çevrim tasarlanırken kullanılacak ekipmanları seçimine karar verilmesi amaçlanmaktadır.

Ders İçeriği

Proses kontrolün temel kavramları; Laplace dönüşümleri ve lineer diferansiyel denklem çözümü; Transfer fonksiyonlar; Birinci dereceden sistemlerin yanıtı ve fiziksel sistem örnekleri; Lineer olmayan sistemlerin lineerizasyonu; Seri bağlı birinci derece sistemler; İkinci dereceden sistemler; Kontrol sistemi; Blok diyagram; Kontrol cihazları ve son kontrol elemanları; Kapalı döngü transfer fonksiyonları; Kontrol sistemlerinin yanıt fonksiyonları; Kararlılık

Ders Kaynakları D.R. Coughanowr and L.B. Koppel, Process Systems Analysis and Control, McGraw-Hill, 1965.
D.E. Seborg, T.F. Edgar, D.A. Mellichamp, F.J. Doyle III, Proses Dinamiği ve Kontrolü, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012. (Çev. N. A. Tapan ve S. Erdoğan)
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Proses kontrolün temel kavramları ve gerekliliği; Sistem, Parametre, Proses Kavramları, Blok diyagram tanımı Ders
2 Laplace dönüşümleri; Laplace dönüşümleri kullanarak lineer diferansiyel denklem çözümü Ders Problem Çözme
3 Laplace dönüşümleri kullanarak lineer diferansiyel denklem çözümü; Dönüşümlerin diğer özellikleri Ders Problem Çözme
4 Transfer fonksiyonlar; Birinci dereceden sistemlerin yanıtı Ders Problem Çözme
5 Birinci derece fiziksel sistem örnekleri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
6 Lineer olmayan sistemlerin lineerizasyonu Ders Problem Çözme
7 Seri bağlı birinci derece sistemler Ders Problem Çözme
8 Ara sınav Problem Çözme
9 İkinci dereceden sistemler Ders
10 Kontrol sistemi; Blok diyagram Ders Tartışmalı Ders
11 Kontrol cihazları ve son kontrol elemanları Ders Problem Çözme
12 Kapalı döngü transfer fonksiyonları Ders
13 Kontrol sistemlerinin yanıt fonksiyonları; Kararlılık Ders Problem Çözme
14 Dönem sonu sınavı Problem Çözme
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Sistemlerin modellerini oluşturabilme becerisi Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler
Oluşturulan sistem modelleri üzerinden simülasyon yapabilme ve sistem davranışını inceleyebilme becerisi Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler
Kontrol çevrimi tasarlayabilme becerisi Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler
Proses kontrol ekipmanlarının öğrenilmesi Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler
Kontrol edicilerinin ayarlama ve performanslarının inceleyebilme becerisi Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -