| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Rehberlik ve Özel Eğitim (Pedagojik Formasyon) | PFE403 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | MATEMATİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Birkan GÜNEŞ |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Özge GAMSIZ TUNÇ |
| Amaç |
Bu dersin genel amacı, okullarda rehberlik sürecini ve özel eğitimi ana hatlarıyla tanıtmaktır. |
| Ders İçeriği |
Eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri; rehberliğin kısa tarihçesi; rehberlikle ilgili model ve yaklaşımlar; gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel rehberlik programı); rehberlik türleri (eğitsel, mesleki ve kişisel rehberlik);öğretmenin sınıf rehberliğindeki rol ve işlevi; özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tarama, yönlendirme, tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin özel eğitime katılımı ve işbirliği; rehberlik ve özel eğitimde etik ilkeler. |
| Ders Kaynakları |
B. Yeşilyaprak, Gelişimsel Rehberlik, Ankara: Morpa Yayın, 2006. B. Aydın (Ed.), Rehberlik, Ankara: Pegem Yayıncılık, 2007.
Ümit Şahbaz, Özel Eğitim ve Kaynaştırma, Anı Yayıncılık, Ankara, 2019.
Can, G. (2015). Psikolojik Danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem Akademi |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 10 | 1 | 10 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Rehberlik Dersine Giriş | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 2 | Çağdaş Eğitimde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik Hizmetleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | Eğitim Sürecinde Rehberlik Hizmetleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | Eğitim Sürecinde Rehberlik Hizmetleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | Kişisel-Sosyal Rehberliğin Amacı, İçeriği ve Kapsamı | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 8 | Kişisel-Sosyal Rehberliğin Farklı Gelişim Düzeyindeki Çocuk ve Ergenlere Uygulanması | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 9 | Eğitsel Rehberliğin Amacı, İçeriği ve Kapsamı | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 10 | Eğitsel Rehberliğin Farklı Gelişim Düzeyindeki Çocuk ve Ergenlere Uygulanması | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | Mesleki Rehberliğin Amacı, İçeriği ve Kapsamı | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 12 | Mesleki Rehberliğin Farklı Gelişim Düzeyindeki Çocuk ve Ergenlere Uygulanması | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 13 | Bireyi Tanıma Teknikleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 14 | Genel Değerlendirme | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Rehberliğin tanımı, amacı, ilkeleri, temellerini bilir. | |||
| Eğitsel, kişisel-sosyal ve mesleki rehberliğin amaçlarını, kapsamlarını ve gelişim düzeylerine göre uygulamalarını bilir. ; | |||
| Rehberlik hizmetlerinin örgütlenmesini, psikolojik danışmanın rol ve görevlerini bilir. ; | |||
| Bireyi tanıma tekniklerini bilir. ; | |||
| özel eğitime dair işleyişi bilir ve yürütür | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Rehberliğin tanımı, amacı, ilkeleri, temellerini bilir. | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 4 | 4 | 1 | 2 | 2 | 3 | ;
| Eğitsel, kişisel-sosyal ve mesleki rehberliğin amaçlarını, kapsamlarını ve gelişim düzeylerine göre uygulamalarını bilir. ; | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | ;
| Rehberlik hizmetlerinin örgütlenmesini, psikolojik danışmanın rol ve görevlerini bilir. ; | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | ;
| Bireyi tanıma tekniklerini bilir. ; | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | ;
| özel eğitime dair işleyişi bilir ve yürütür | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | ;
| Ortalama Değer | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1,6 | 3,2 | 2,6 | 1,2 | 1,4 | 2,6 |