| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sinyal Yolakları | MBG436 | 8 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | |
| Ders Veren | Prof. Dr. İsmail POYRAZ |
| Amaç |
Hücre sinyal iletim yollarını, çeşitlerini, görev ve fonksiyonlarını, biyotik ve abiyotik tüm faktörlere göre farklı düzenlenme özelliklerini öğretmek. |
| Ders İçeriği |
cAMP (Siklik Adenozin Mono Fosfat) Sinyal Metabolik yolu, Ca+2 sinyalizasyonundaki cADP Riboz (Siklik Adonozin Difosfat Riboz, CADPR) ve Nikotinik Asit Adenin Dinükleotid Fosfat (NAADP) sinyal metabolik yolu, Voltajla-çalışan kanallar (Voltage-operated channels, VOCs) sinyal yolu, Reseptörle-çalışan kanallar (Receptor-operated channels, ROCs) sinyal yolu, Fosfolipaz C (PLC)’yi aktive eden sinyal yolu, Uyarıyla aktive olan PtdIns 3-kinase sinyal yolu Nitrik oksit (NO)/cGMP (Siklik Guanozin Mono Fosfat) sinyal metabolik yolu, Redox sinyal yolu, Mitojenler tarafından aktive edilen protein kinaz (MAPK) sinyal yolu, Nüklear Faktör κB (NF-κB) sinyal metabolik yolu, Fosfolipaz D sinyal metabolik yolu Sphingomyelin sinyal metabolik yolu JAK/STAT sinyal metabolik yolu, Smad sinyal metabolik yolu Wnt sinyal metabolik yolu, Hedgehog sinyal metabolik yolu, Endoplazmik retikulum stres sinyal yolu, AMP sinyal metabolik yolu. |
| Ders Kaynakları |
Cell Signaling principles and mechanisms, Bruce Mayer and Tony Pawson, Wendell Lim, Taylor & Francis INC., CRC Press Inc., Bosa Roca, United States, 2014
Cell Signaling principles and mechanisms, Bruce Mayer and Tony Pawson, Wendell Lim, Taylor & Francis INC., CRC Press Inc., Bosa Roca, United States, 2014 Cell Signaling principles and mechanisms, Bruce Mayer and Tony Pawson, Wendell Lim, Taylor & Francis INC., CRC Press Inc., Bosa Roca, United States, 2014 Cell Signaling principles and mechanisms, Bruce Mayer and Tony Pawson, Wendell Lim, Taylor & Francis INC., CRC Press Inc., Bosa Roca, United States, 2014 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
30
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
30
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
40
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
| Final | Final | 12 | 1 | 12 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,18 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | cAMP (Siklik Adenozin Mono Fosfat) Sinyal Metabolik yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 2 | Ca+2 sinyalizasyonundaki cADP Riboz (Siklik Adonozin Difosfat Riboz, CADPR) ve Nikotinik Asit Adenin Dinükleotid Fosfat (NAADP) sinyal metabolik yolu | |
| 3 | Voltajla-çalışan kanallar (Voltage-operated channels, VOCs) sinyal yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 4 | Reseptörle-çalışan kanallar (Receptor-operated channels, ROCs) sinyal yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 5 | Fosfolipaz C (PLC)’yi aktive eden sinyal yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 6 | Uyarıyla aktive olan PtdIns 3-kinase sinyal yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 7 | Ara sınav | Problem Çözme |
| 8 | Nitrik oksit (NO)/cGMP (Siklik Guanozin Mono Fosfat) sinyal metabolik yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 9 | Redox sinyal yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 10 | Mitojenler tarafından aktive edilen protein kinaz (MAPK) sinyal yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 11 | Nüklear Faktör κB (NF-κB) sinyal metabolik yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 12 | Fosfolipaz D sinyal metabolik yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 13 | Hedgehog sinyal metabolik yolu | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 14 | AMP sinyal metabolik yolu. | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hücre içi ve dışı sinyal iletim yolaklarının birbirleriyle etkileşimlerini, bu etkileşimlerden etkilenen metabolik veya fizyolojik yolları öğrenir. | |||
| Hücre sinyal iletim yollarını, çeşitlerini, görev ve fonksiyonlarını, biyotik ve abiyotik tüm faktörlere göre farklı düzenlenme özelliklerini öğrenir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hücre içi ve dışı sinyal iletim yolaklarının birbirleriyle etkileşimlerini, bu etkileşimlerden etkilenen metabolik veya fizyolojik yolları öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Hücre sinyal iletim yollarını, çeşitlerini, görev ve fonksiyonlarını, biyotik ve abiyotik tüm faktörlere göre farklı düzenlenme özelliklerini öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |