| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Biyoinformatiğe Giriş | MBG407 | 7 | 2 + 2 | 5,0 |
| Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Emrah KAYGUSUZ (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Prof. Dr. İsmail POYRAZ |
| Amaç |
Moleküler Biyoloji'nin Temel Kavramlarını bilgisayar teknolojisi yardımıyla daha iyi ve amacına yönelik kullanmayı öğretme ; DNA,RNA,Protein, moleküllerinin araştırılmasında İnternet tabanlı biyolojik veribankalarını ve kullanımını öğretme , GeneTool ve PepTool vb. moleküler çalışmalarda kullanılan programların kullanımını öğretme, Dikey dizi hizalama, PCR primerlerinin tasarımı ve değerlendirilmesini öğretme. Dünyada mevcut Gen bankalarını etkin olarak kullanabilmeyi öğretme. |
| Ders İçeriği |
Moleküler Biyoloji'nin Temel Kavramlarını bilgisayar teknolojisi yardımıyla daha iyi ve amacına yönelik kullanımı ; DNA,RNA,Protein, moleküllerinin araştırılmasında İnternet tabanlı biyolojik veribankaları ve kullanımı , GeneTool ve PepTool vb. moleküler çalışmalarda kullanılan programların kullanımı. Dikey dizi hizalama, PCR primerlerinin tasarımı ve değerlendirilmesi, Dünyada mevcut Gen bankalarını etkin olarak kullanımı. |
| Ders Kaynakları |
Biyologlar için Biyoenformatik, Yazarlar:Pavel Pevzner, Ron Shamir, Çeviri editörü: Zeki Kaya, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014.
Lesk, A. M., (2002) Introduction to Bioinformatics Oxford University Pres. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
70
|
|
Uygulama Dersleri
|
30
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 14 | 14 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,10 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Moleküler Biyoloji'nin Temel Kavramları | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 2 | Moleküler Biyoloji'nin Temel Kavramları II | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 3 | DNA Uygulamaları | |
| 4 | RNA uygulamaları | |
| 5 | Protein Uygulamaları | |
| 6 | İnternet tabanlı biyolojik veribankaları ve kullanımı | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim |
| 7 | Ara sınav | Problem Çözme |
| 8 | İnternet tabanlı biyolojik veribankaları ve kullanımı II | |
| 9 | GeneTool Programlarının Kullanımı I | Tartışmalı Ders Gösterim Grup Çalışması |
| 10 | GeneTool Programlarının Kullanımı II | |
| 11 | PepTool programlarının kullanımı I | Tartışmalı Ders Gösterim Grup Çalışması |
| 12 | PepTool programlarının kullanımı II | |
| 13 | Dikey dizi hizalama uygulamaları | Tartışmalı Ders Gösterim Grup Çalışması |
| 14 | PCR primerlerinin tasarımı ve değerlendirilmesi | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Benzetim Grup Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| DNA,RNA,Protein, moleküllerinin araştırılmasında İnternet tabanlı biyolojik veribankaları ve bu veribankaların kullanımını öğrenir. | |||
| Öğrenci moleküler Biyoloji'nin Temel Kavramlarını bilgisayar teknolojisi yardımıyla daha iyi ve amacına yönelik kullanabilir. | |||
| GeneTool ve PepTool vb. moleküler çalışmalarda kullanılan programlarının kullanımını öğrenir. | |||
| Dikey dizi hizalamayı, PCR primerlerinin tasarımını ve değerlendirilmesini, Dünyada mevcut Gen bankalarını etkin olarak kullanabilmeyi öğrenir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| DNA,RNA,Protein, moleküllerinin araştırılmasında İnternet tabanlı biyolojik veribankaları ve bu veribankaların kullanımını öğrenir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | ;
| Öğrenci moleküler Biyoloji'nin Temel Kavramlarını bilgisayar teknolojisi yardımıyla daha iyi ve amacına yönelik kullanabilir. | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | ;
| GeneTool ve PepTool vb. moleküler çalışmalarda kullanılan programlarının kullanımını öğrenir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | ;
| Dikey dizi hizalamayı, PCR primerlerinin tasarımını ve değerlendirilmesini, Dünyada mevcut Gen bankalarını etkin olarak kullanabilmeyi öğrenir. | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 3,75 | 3,75 | 2,5 | 2,75 | 2,75 | 3,75 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 |