Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Biyoetik | MBG220 | 4 | 3 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Doç. Dr. Sema LEBLEBİCİ |
Amaç |
Dersin amacı; etik nedir kavrayarak ahlak olgusu ile farklarını ortaya koymak; bilim etiği ve meslek etiği hakkında bilgiler vermek; genetik ve biyoteknoloji alanında karşılaşılan etik problemleri tartışmak; ötanazi; yapay genomlar, dondurulmuş embriyolar ve kök hücre olgusu ile klonlama hakkında bilgi vermek; poster sunum ve sözlü sunum hazırlama ile lisans öğrenci projeleri hakkında öğrencileri bilgilendirmektir. |
Ders İçeriği |
Etik nedir? Ahlak nedir? Etik ve ahlak arasındaki farklar nelerdir? Modern ahlak anlayışındaki temel görüşler nelerdir? Meslek etiği nedir? Meslek etiğinde, etik olan ve olmayan davranışlar nelerdir? Bilim nedir? Bilim ve etik ilişkisi nedir? Genetik ve biyoteknoloji alanındaki gelişmeler ve bu alandaki etik sorunlar Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar ve GDO'lu ürünler ile ilgili etik yaklaşımlar Ötanazi, kök hücre çalışmaları ve embriyoların kullanımında etik yaklaşımlar Klonlama, poster ve sözlü sunum hazırlamada dikkat edilecek hususlar. |
Ders Kaynakları |
David Suzuki, Peter Knudtson ; Genethics 1990.
Singer P.A, Viens A.M, The Cambridge Textbook of Bioethics, 2008, Cambridge University Press. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 12 | 24 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 12 | 24 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 12 | 24 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İnsan Olmanın Felsefi Anlamı, Ahlak Felsefesi Bütünlük, Doğruluk Dürüstlük, Bilinç ve Kooperasyon. | |
2 | Biyoetiğe Giriş ve Kapsadığı Konular | |
3 | Tarihsel Süreçte Biyoetiğin Öne Çıkmasına Neden Olan Örnekler | |
4 | Genetikteki Yeni Gelişmeler ve Biyoetik | |
5 | İnsan Eşeyselleği ve Üreme Teknolojileri Etiği | |
6 | Doğum Kontrolü ve Doğal Aile Planlaması Etiği | |
7 | Prenatal, Preimplantasyon Tanı Etiği | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Dondurulmuş Embriyolar, Embriyo Yöntemiyle Evlat Edinme, Aşılar | |
10 | Bitkisel Yaşam, Gıda ve Hidrasyon Desteği | |
11 | Organ Bağışı ve Beyin Ölümü | |
12 | Ötenazi | |
13 | İleri Tıbbi Direktifler, Vasiyet | |
14 | FİNAL |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler kök hücre teknolojileri ve hayvanlar üzerinde yürütülen araştırmaların biyoetik yönlerini tartışabilecektir. | |||
Öğrenciler yeni üreme teknikleri ve emriyon-fetüs hakları konusunda bilinçlenecektir. | |||
Öğrenciler biyoetik tarihçesi konusunda bilgi sahibi olacaktır. | |||
Dersin sonunda öğrenciler etik kuramı ve biyoetik konusunda bilgi sahibi olacaktır. | |||
Öğrenciler moleküler biyoloji, genetik ve biyoteknoloji konularındaki araştırmalarla ilgili etik kavramlar ve bu konudaki yasa ve yönetmelikler konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler kök hücre teknolojileri ve hayvanlar üzerinde yürütülen araştırmaların biyoetik yönlerini tartışabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenciler yeni üreme teknikleri ve emriyon-fetüs hakları konusunda bilinçlenecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenciler biyoetik tarihçesi konusunda bilgi sahibi olacaktır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Dersin sonunda öğrenciler etik kuramı ve biyoetik konusunda bilgi sahibi olacaktır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Öğrenciler moleküler biyoloji, genetik ve biyoteknoloji konularındaki araştırmalarla ilgili etik kavramlar ve bu konudaki yasa ve yönetmelikler konusunda bilgi sahibi olacaktır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |