| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İş Güvenliği ve Sağlığı I | MBG109 | 1 | 2 + 0 | 2,0 |
| Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Ardahan ESKİ (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Ardahan ESKİ |
| Amaç |
İş Sağlığı ve Güvenliği dersinin amacı, öğrencilerin işyerlerinde güvenli ve sağlıklı bir çalışma ortamı oluşturabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamaktır. Ders, iş kazaları ve meslek hastalıklarını önleme, riskleri değerlendirme ve uygun önlemleri alma yetkinliği kazandırmayı hedefler. |
| Ders İçeriği |
İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) dersi, öğrencilerin işyerlerinde güvenli ve sağlıklı bir çalışma ortamı oluşturabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri kazanmalarını amaçlar. Ders kapsamında İSG mevzuatı, iş kazaları ve meslek hastalıklarının nedenleri ile risk değerlendirme yöntemleri öğretilir. Fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal risk etmenleri tanıtılır ve bunlara karşı alınabilecek önlemler anlatılır. Öğrenciler ayrıca kişisel koruyucu donanımların doğru kullanımı ve güvenlik işaretlerinin önemi konusunda bilgilendirilir. Ders, acil durum planlaması ve işyerinde uygulanabilir güvenlik prosedürlerinin geliştirilmesini de kapsar. Bu sayede öğrenciler, iş sağlığı ve güvenliği alanında bilinçli ve sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişir. |
| Ders Kaynakları |
Ders notları ve sunumlar
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
| Final | Final | 6 | 1 | 6 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 52 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,04 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu | Ders |
| 2 | İSG Kurulları ve Çalışanların İSG Eğitimleri | Ders |
| 3 | Risk Değerlendirmesi | Ders |
| 4 | İş Kazaları ve Nedenleri | Ders |
| 5 | Kaza Sebep Teorileri | |
| 6 | Meslek Hastalıkları ve Nedenleri | Ders |
| 7 | Fiziksel Risk Etmenleri | Ders |
| 8 | Kimyasal Risk Etmenleri | |
| 9 | Biyolojik Risk Etmenleri | Ders |
| 10 | Psikososyal Risk Etmenleri | Ders |
| 11 | Ergonomi | Ders |
| 12 | Kişisel Koruyucu Donanımlar | Ders |
| 13 | Güvenlik ve Sağlık İşaretleri | Ders |
| 14 | Acil Durum Planları | Ders Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur ve bunları iş ortamında uygulayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenci, işyerindeki fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal riskleri tanıyabilir, değerlendirebilir ve önleyici tedbirler önerebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenci, uygun kişisel koruyucu donanımı seçip kullanabilir ve işyerindeki güvenlik ve sağlık işaretlerini doğru şekilde yorumlayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenci, iş kazaları ve meslek hastalıklarının nedenlerini analiz edebilir ve bunları önlemeye yönelik stratejiler geliştirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenci, işyerinde olası acil durumlar için planlama yapabilir ve uygun müdahale yöntemlerini uygulayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenci, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur ve bunları iş ortamında uygulayabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | ;
| Öğrenci, işyerindeki fiziksel, kimyasal, biyolojik ve psikososyal riskleri tanıyabilir, değerlendirebilir ve önleyici tedbirler önerebilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | ;
| Öğrenci, uygun kişisel koruyucu donanımı seçip kullanabilir ve işyerindeki güvenlik ve sağlık işaretlerini doğru şekilde yorumlayabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | ;
| Öğrenci, iş kazaları ve meslek hastalıklarının nedenlerini analiz edebilir ve bunları önlemeye yönelik stratejiler geliştirebilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | ;
| Öğrenci, işyerinde olası acil durumlar için planlama yapabilir ve uygun müdahale yöntemlerini uygulayabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | ;
| Ortalama Değer | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4,4 | 1 | 1 |