| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Ekotoksikoloji | MBG437 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sema LEBLEBİCİ (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, çevresel toksinler ve kirleticiler hakkında temel bilgiler edinmek; toksik maddelerin moleküler düzeyde meydana getirdikleri değişiklikleri öğrenmek ve bu maddelerin komuniteler, populasyonlar ve ekosistemler üzerindeki toksik etkileri hakkında bilgi edinmek; ekotoksikolojinin meydana getirdiği olumsuz etkilerini öğrenmektir. |
| Ders İçeriği |
Toksik etki oluşturan maddelerin özellikleri ve sınıflandırılması, biyoakümülasyon kavramı, doz-konsantrasyon kavramları, metal toksisitesi ve biyoremediasyon, detoksifikasyon ve direnç mekanizmalar, toksik maddelerin moleküler ve fizyolojik etkileri, antioksidan savunma ve oksidatif stres. |
| Ders Kaynakları |
Ekotoksikoloji, Parlak H., Ege Üniversitesi Basımevi
Ekotoksikolojinin İlkeleri, Walker C. H., Hopkin S. P., Sibly R. M., Peakall D. B., 2006, III. Ed. Taylor&Francis Group Ekotoksikoloji’nin Temel İlkeleri, Newman M. C., (Editor: Turgut C.), 2013, Palme Publishing |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 5 | 14 | 70 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 6 | 1 | 6 |
| Final | Final | 5 | 1 | 5 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Toksikolojinin alt dalları, toksikoloji ile ilgili terimler ve tanımlar | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | Toksisite oluşumunu etkileyen etmenler, toksisitenin canlılar üzerine etkileri | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Biyoelementler ve özellikleri | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Kirleticilerin sınıflandırılması | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | Toksik maddelerin fizyolojik etkileri | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Toksik maddelerin moleküler etkileri ve biyobelirteçler | Ders Tartışmalı Ders |
| 7 | Biyoakümülasyon ve biyoakümülasyonu etkileyen etmenler | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Ara sınav | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 9 | Biyotransformasyon, detoksifikasyon ve eliminasyon | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Kirleticilerin risk değerlendirmesi | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Metal toksistesi ve biyoremediasyon | Ders Tartışmalı Ders |
| 12 | Fitoremediasyon ve hiperakümülatörler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 13 | Zehirli madde içeren bitki taksonları | Ders Tartışmalı Ders |
| 14 | Ekotoksikolojinin ekosistemlere ve topluluklara etkisi | Ders Tartışmalı Ders |
| 15 | Ekotoksikolojinin küresel etkileri | Ders Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Toksik maddelerin kommuniteler ve ekosistemler üzerine etkilerini öğrenir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kirleticilerin, canlılar üzerine olan olumsuz etkilerini anlar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Çevresel kirleticilerin özelliklerini ve kaynaklarını öğrenir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Ekotoksikolojinin temel kavramlarını ve paradigmalarını öğrenir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Toksik maddelerin kommuniteler ve ekosistemler üzerine etkilerini öğrenir. | 4 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 4 | 5 | ;
| Kirleticilerin, canlılar üzerine olan olumsuz etkilerini anlar. | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 4 | 5 | ;
| Çevresel kirleticilerin özelliklerini ve kaynaklarını öğrenir. | 4 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 4 | 5 | ;
| Ekotoksikolojinin temel kavramlarını ve paradigmalarını öğrenir. | 4 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 3,75 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 4 | 5 |