| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Fizik I | MBG111 | 1 | 3 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Adem KOÇYİĞİT (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Prof. Dr. Adem KOÇYİĞİT |
| Amaç |
Fiziğin temel kavram ve prensiplerinin, mantıksal ve matematiksel yöntemler çerçevesinde tanıtılması ve fen bilimleri uygulamalarında kullanılması |
| Ders İçeriği |
Fizik ve Ölçme. Vektörler. Bir boyutta hareket. İki boyutta Hareket. Hareket Kanunları. Dairesel Hareket ve Newton Kanunlarının Diğer Uygulamaları. İş ve Kinetik Enerji. Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu. Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar. Katı Cismin Sabit Bir Eksen Etrafında Dönmesi. Yuvarlanma Hareketi ve Açısal Momentum. Statik Denge ve Esneklik. Titreşim Hareketi. Evrensel Çekim Yasası |
| Ders Kaynakları |
Fiziğin Temelleri, 1. Kitap, Palme Yayınları
Fiziğin Temelleri 1. Kitap, Halliday ve Resnick, Palme Yayınevi Fen ve Mühendislik için Fizik, 1. Kitap, Raymond A. Serway, Palme Yayıncılık |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
20
|
|
Ek Dersler
|
30
|
|
Kategori
|
10
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
30
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 2 | 4 | 8 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 1 | 6 | 6 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 12 | 12 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 5 | 5 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 2 | 4 | 8 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,35 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Fizik ve ölçme | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| 2 | Vektörler | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 3 | 1 boyutta hareket | Tartışmalı Ders Gösterim |
| 4 | İki boyutta hareket | Ders Tartışmalı Ders Gösterim |
| 5 | Hareket kanunları | Ders Tartışmalı Ders Gösterim |
| 6 | Dairesel hareket ve Newton kanunlarının diğer uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders Gösterim |
| 7 | İş ve kinetik enerji | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 8 | Ara Sınav - Potansiyel enerji ve enerjinin korunumu | Ders Problem Çözme |
| 9 | Çizgisel momentum ve çarpışmalar | Ders Tartışmalı Ders Gösterim |
| 10 | Katı bir cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi | Problem Çözme Beyin Fırtınası Benzetim |
| 11 | Yuvarlanma ve açısal momentum | Ders Tartışmalı Ders Gösterim |
| 12 | Statik denge ve elastisite | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Gösterim |
| 13 | Titreşim hareketi | Ders Tartışmalı Ders Gösterim |
| 14 | Evrensel çekim yasası | Ders Tartışmalı Ders Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Fiziksel nicelik, ölçme ve vektör kavramlarının kullanılması | Ödev / Proje | Rol Yapma / Drama Gösterim | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Katı bir cismin eksen etrafında dönme hareketini kinematik, dinamik, enerji ve açısal momentum açısından analizi | Ödev / Proje | Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Enerji, enerji korunumu ve dönüşümü kavramlarının uygulanması | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Çizgisel momentum ve çarpışmanın uygulamaları | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Hareketin kinematik ve dinamik metotlarla incelenmesi | Yazılı Sınav | Problem Çözme Benzetim | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fiziksel nicelik, ölçme ve vektör kavramlarının kullanılması | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Katı bir cismin eksen etrafında dönme hareketini kinematik, dinamik, enerji ve açısal momentum açısından analizi | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Enerji, enerji korunumu ve dönüşümü kavramlarının uygulanması | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Çizgisel momentum ve çarpışmanın uygulamaları | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Hareketin kinematik ve dinamik metotlarla incelenmesi | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 3,2 | 3,6 | 4,8 | 4,2 | 4,4 | 4,4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |