| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Genel Kimya I | MBG113 | 1 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Gökhan SEVİNÇ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Gökhan SEVİNÇ |
| Amaç |
Dersin hedefi öğrencilere kimya bilimini oluşturan temel kavramları metodolojik biçimde anlatarak, kalitatif kavramları kullanarak kantitatif sonuçlara ulaşma yeteneği kazandırmaktır |
| Ders İçeriği |
Madde ve özellikleri, maddenin sınıflandırılması ve ölçümü, anamlı rakamlar, atom kuramları, atom altı tanecikler, kuantum numaraları, elektronik dağılım, periyodik çizelge, atomların periyodik özellikleri, kimyasal bağlar (iyonik-kovalent), Lewis yapıları, bileşiklerin adlandırılması, oktetten sapmalar, rezonans, değerlik bağ kuramı, melez orbitaller, molekül geometrisi, moleküler orbital teorisi, metalik bağ, element-bileşik-karışım kavramları, mol kavramı, kimyasal reaksiyonlar, stokiyometri, termokimya, enerji, ısı, entalpi, gazlar, gaz yasaları, ideal gazlar, gerçek gazlar, sıvı hal ve özellikleri, katı hal ve özellikleri, faz diagramları, iyonik kristaller, moleküller arası kuvvetler, çözeltiler ve özellikleri, çözelti derişimleri, asit-baz reaksiyonları, redoks reaksiyonları, sulu çözelti tepkimeleri. |
| Ders Kaynakları |
General Chemistry: Principles and Modern Aplications, R.H. Petrucci, W.S. Harwood, P.G. Herning, Printice Hall Inc., 8th.edition
Erdik E., Sarıkaya Y., Temel Üniversite Kimyası, Gazi Kitapevi, Ankara, 2005 C.E.Mortimer,”Modern Üniversite Kimyası I-II”, Çeviri Editörü: T.Altınata, Çağlayan Yayınevi, 1988. Chemistry, J.McMurry, R.C. Ray, Prentice-Hall Inc.2nd Edition Raymon Chang “Genel Kimya” Çeviri:Tahisn Uyar, Serpil Aksoy,Recai İnam, Palme Yayınclık, Ankara |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
100
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,27 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Maddenin özellikleri, sınıflandırılması ve ölçümü | Tartışmalı Ders |
| 2 | Atomun yapısı ve atom kuramları | Tartışmalı Ders |
| 2 | Atomun yapısı ve atom kuramları | Tartışmalı Ders |
| 4 | Periyodik çizelge ve atom özellikleri | Tartışmalı Ders |
| 5 | Kimyasal bağlar | Tartışmalı Ders |
| 6 | Molekül geometrisi ve bağ kuramları | Tartışmalı Ders |
| 6 | Molekül geometrisi ve bağ kuramları | Tartışmalı Ders |
| 8 | Arasınav, Kimyasal bileşikler, tepkimeler ve nicel bağıntılar | Tartışmalı Ders |
| 9 | Kimyasal bileşikler, tepkimeler ve nicel bağıntılar | Tartışmalı Ders |
| 10 | Termokimya | Tartışmalı Ders |
| 11 | Gazlar | Tartışmalı Ders |
| 12 | Sıvılar, Katılar ve Moleküller arası kuvvetler | Tartışmalı Ders |
| 13 | Çözeltiler ve fiziksel özellikleri | Tartışmalı Ders |
| 14 | Çözelti derişimleri ve çözelti tepkimelerine giriş | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Basit kimyasal reaksiyonları yazar ve denkleştirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kimyasal tepkimerin stokiyometrisini enerji, entalpi ve ısı özelliklerini tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Çözeltiler ve özelliklerini tanımlar. Çözelti derişim çeşitlerini bilir ve ilgili hesaplamaları yaparak çözelti ortamında gerçekleşen tepkimeleri tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kimyanın temel kanunlarını, atomun yapısını ve ilgili kuramları tanımlar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kimyasal bağları, moleküler yapı ve geometrilerini, bağ teorilerini, moleküllerarası etkileşimleri tanımlar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Basit kimyasal reaksiyonları yazar ve denkleştirir. | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 1 | ;
| Kimyasal tepkimerin stokiyometrisini enerji, entalpi ve ısı özelliklerini tanımlar. | 3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | ;
| Çözeltiler ve özelliklerini tanımlar. Çözelti derişim çeşitlerini bilir ve ilgili hesaplamaları yaparak çözelti ortamında gerçekleşen tepkimeleri tanımlar. | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | ;
| Kimyanın temel kanunlarını, atomun yapısını ve ilgili kuramları tanımlar | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | ;
| Kimyasal bağları, moleküler yapı ve geometrilerini, bağ teorilerini, moleküllerarası etkileşimleri tanımlar | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 1 | 4 | 4 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 3 | 3 | 2,4 | 2,4 | 2,2 | 1,4 | 3,2 | 3 | 1,6 | 3,2 | 3,2 | 2 |