| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Organik Kimya I | MBG221 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze-Anlatım, soru-cevap |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Bilge EREN (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Prof. Dr. Bilge EREN |
| Amaç |
Organik kimyaya ilişkin temel kavramları öğrenme. Temel organik bileşik gruplarını tanıma ve bunların sentezleri, reaksiyonları ve etkileşimlerine ilişkin temel bilgileri öğrenme |
| Ders İçeriği |
Atom, molekül, kimyasal bağlar, moleküller arası etkileşimler, karbonda bağlanma, hibritleşmeler, organik tepkimeler, asidik bazik türler, stereokimya, alkanlar, sikloalkanlar, alkenler ve alkinlerin sentezi ve reaksiyonları, alkil halojenürlerin ayrılma ve yer değiştirme tepkimeleri |
| Ders Kaynakları |
Organik Kimya, T. Uyar, 9.Baskı, Palme Yayıncılık, Ankara, 1998
Organik Kimya, Ralph j. Fessenden and Joan S. Fessenden, Çeviri editörü Tahsin Uyar, Güneş Kitabevi Organic Chemistry, Solomons, T. W. Graham, J. Wiley, 2004. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Kısa Sınav 1 | 15 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,12 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar, Kimyasal Bağlar, Moleküller arası etkileşimler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 2 | Karbon atomunda bağlanma ve hibritleşmeler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | Organik Tepkimelere giriş, Asidik bazik türler | Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Alkanlar ve Sikloalkanlar; genel özellikleri, adlandırma, sentezleri ve tepkimeleri | |
| 5 | Alkanlar ve Sikloalkanlar; genel özellikleri, adlandırma, sentezleri ve tepkimeleri | |
| 6 | Stereokimya; Kiral moleküller | |
| 7 | Alkil halojenürler; genel özellikleri, sentezleri ve tepkimeleri | |
| 7 | Alkil halojenürler; genel özellikleri, sentezleri ve tepkimeleri | |
| 9 | İyonik Tepkimeler, Nükleofilik Yer değiştirme Tepkimeleri | |
| 10 | Alkil halojenürlerin ayrılma tepkimeleri | |
| 12 | Alkenler ; genel özellikleri, adlandırma, sentezleri ve tepkimeleri | |
| 12 | Alkenler ; genel özellikleri, adlandırma, sentezleri ve tepkimeleri | |
| 13 | Alkinler: genel özellikleri, adlandırma, sentezleri ve tepkimeleri | |
| 14 | Dienler, polimerleşme ve polimerler |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Alkanların, aklenlerin ve alkinlerin kimyasal özelliklerini, tepkimelerini ve sentezlerini yazabilir, | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Atom ve molekül yapısını, özelliklerini, kimyasal bağlanmayı ve moleküller arası etkileşimleri yorumlayabilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Hidrokarbonları ve başlıca organik tepkimeleri mekanizmalarını gösterek tanımlar. Molekülleri R-S, meso, cis-trans olarak adlandırabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Karbon atomunu hibritleşmelerini gösterir ve organik molekülleri geometrisini gösterek üç boyutlu olarak çizebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Halojenür bileşiklerinin temel özelliklerini ve reaksiyonlarını yorumlayabilir, SN1, SN2, E1, E2 reaksiyonlarını sınıflandırır ve mekanizmalarını gösterir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alkanların, aklenlerin ve alkinlerin kimyasal özelliklerini, tepkimelerini ve sentezlerini yazabilir, | 4 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Atom ve molekül yapısını, özelliklerini, kimyasal bağlanmayı ve moleküller arası etkileşimleri yorumlayabilir | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Hidrokarbonları ve başlıca organik tepkimeleri mekanizmalarını gösterek tanımlar. Molekülleri R-S, meso, cis-trans olarak adlandırabilir. | 4 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Karbon atomunu hibritleşmelerini gösterir ve organik molekülleri geometrisini gösterek üç boyutlu olarak çizebilir. | 4 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Halojenür bileşiklerinin temel özelliklerini ve reaksiyonlarını yorumlayabilir, SN1, SN2, E1, E2 reaksiyonlarını sınıflandırır ve mekanizmalarını gösterir. | 4 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,2 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 5 |