| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Biyokimya I | MBG301 | 5 | 3 + 3 | 6,0 |
| Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Dilek ÜNAL (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Prof. Dr. Dilek ÜNAL |
| Amaç |
Yaşam ve yaşamın oluşumu, Su, Amino asitler, Peptitler, Proteinler, Yağ asitleri, Lipitler, Nükleik asitler ve Biyomembranların moleküler yapılarının ve fonksiyonlarının tanımlanması. Biyolojik sistemlerde önemli biyokimyasal süreçlerin tanımlanması. |
| Ders İçeriği |
Yaşam ve moleküller, amino asitler, proteinlerin yapısı ve işlevi, enzimler ve enzim kinetiğinin temelleri, enzimatik kataliz mekanizmaları, karbonhidratlar, lipidler, nükleik asitler, hücre zarının yapısı ve işlevleri, genetik materyal olarak DNA, DNA replikasyonu, transkripsiyon, translasyon ve gen ekspresyonunun düzenlenişi. |
| Ders Kaynakları |
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, 2016
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, 2016 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Uygulama 1 | 10 |
| Uygulama 2 | 10 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
50
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
12
|
|
Destek Dersleri
|
18
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
10
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
10
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 30 | 1 | 30 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 14 | 14 |
| Final | Final | 30 | 1 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,20 | |||
| AKTS | 6,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Yapı ve kataliz (Su ve sulu sistemler) | |
| 2 | Amino asitler ve peptitler | |
| 3 | Proteinler | |
| 4 | Proteinlerin üç boyutlu yapıları | |
| 5 | Protein katlanması ve bozunması | |
| 6 | Protein işlevi | |
| 7 | Karbonhidratlar ve glikobiyoloji | |
| 8 | Dönemiçi ara sınav | |
| 9 | Nükleotitler ve nükleik asitler | |
| 10 | Nükleik asit biyokimyası | |
| 11 | Yağ asitleri ve lipitler | |
| 12 | Biyolojik Zarlar | |
| 13 | Zarlardan taşınma | |
| 14 | Aktif taşınma sistemleri |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Yaşamın temelini oluşturan makromoleküllerin yapısını, fonksiyonunu ve canlılık için önemini kavrar. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Biyokimya alanında edindiği teorik bilgilerin biyoteknolojide kullanım alanları hakkında bilgili olur. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Laboratuvar Çalışması | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Biyomoleküllerin birbirleri ile etkileşimi ve nasıl canlılığı meydana geldiğine dair bilgi edinimi | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
| Biyomoleküllerin yapıları ve tayin yöntemlerinin öğrenilmesi | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Laboratuvar Çalışması | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yaşamın temelini oluşturan makromoleküllerin yapısını, fonksiyonunu ve canlılık için önemini kavrar. | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | ;
| Biyokimya alanında edindiği teorik bilgilerin biyoteknolojide kullanım alanları hakkında bilgili olur. | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | ;
| Biyomoleküllerin birbirleri ile etkileşimi ve nasıl canlılığı meydana geldiğine dair bilgi edinimi | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 2 | 5 | 3 | 3 | 5 | ;
| Biyomoleküllerin yapıları ve tayin yöntemlerinin öğrenilmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4,25 | 4,75 | 4,75 | 4,5 | 4,5 | 3,5 | 4,5 | 2,75 | 4,5 | 3,75 | 4 | 3,75 |