EN
  • Anasayfa
  • EEM5034 Örüntü Tanıma (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
EEM5034 - Örüntü Tanıma
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Örüntü Tanıma EEM5034 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. İdil IŞIKLI ESENER (Yıl: 2021 - 2022)
Ders Veren Doç. Dr. İdil IŞIKLI ESENER
Amaç

Bu ders, örüntü tanıma ve sınıflandırma problemlerinin matematiksel temellerini öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, çeşitli istatistiksel, doğrusal ve doğrusal olmayan sınıflandırma yöntemlerini öğrenir; özellik çıkarımı, boyut indirgeme ve karar verme süreçlerini kavrar.

Ders İçeriği

Örüntü tanıma kavramı, sınıflandırma problemlerine giriş, özellik uzayı ve karar sınırları. İstatistiksel karar teorisi ve Bayes sınıflandırıcısı. Parametrik ve parametrik olmayan olasılık yoğunluk tahmin yöntemleri. Doğrusal sınıflandırıcılar: en küçük hata oranı sınıflandırıcısı, Fisher doğrusal ayırımı, LDA. Boyut indirgeme teknikleri: PCA, SVD, özdeğer analizi. Doğrusal olmayan sınıflandırma yöntemleri: k-en yakın komşu (k-NN), Parzen tahmini, karar ağaçları. Sinir ağları ve destek vektör makineleri (SVM). Kümeleme yöntemleri ve denetimsiz öğrenme. Sınıflandırma performans ölçütleri, hata matrisi, duyarlılık, özgüllük, ROC eğrisi. Gerçek dünya uygulamaları: görüntü, ses ve biyomedikal örüntü tanıma sistemleri.

Ders Kaynakları Pattern Classification
Pattern Recognition and Machine Learning
Pattern Recognition
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Örüntü tanıma ve sınıflandırmaya giriş Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
2 Örüntü tanıma sistemi bileşenleri ve genel yapı Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
3 Özellik uzayı, özellik çıkarımı ve seçimi Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
4 İstatistiksel karar teorisi Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
5 Bayes sınıflandırıcısı ve hata analizi Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
6 Parametrik yöntemler ve olasılık yoğunluk tahmini Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
7 Doğrusal sınıflandırıcılar: LDA, Fisher discriminant Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
8 Boyut indirgeme: PCA, SVD Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
9 Doğrusal olmayan sınıflandırıcılar: k-NN, Parzen, Decision trees Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
10 Destek vektör makineleri (SVM) Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
11 Kümeleme ve denetimsiz öğrenme Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
12 Performans ölçütleri, hata matrisi, ROC eğrisi Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
13 Genel tekrar Ders Beyin Fırtınası Seminer
14 Proje sunumları Seminer
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, örüntü tanıma kavramlarını ve terminolojisini açıklar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, istatistiksel sınıflandırma yöntemlerini uygular. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, doğrusal ayırma yöntemlerini (LDA, PCA vb.) analiz eder. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, doğrusal olmayan sınıflandırıcıların temelini kavrar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, özellik çıkarımı ve boyut indirgeme tekniklerini uygular. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - - -