| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Örüntü Tanıma | EEM5034 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. İdil IŞIKLI ESENER (Yıl: 2021 - 2022) |
| Ders Veren | Doç. Dr. İdil IŞIKLI ESENER |
| Amaç |
Bu ders, örüntü tanıma ve sınıflandırma problemlerinin matematiksel temellerini öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, çeşitli istatistiksel, doğrusal ve doğrusal olmayan sınıflandırma yöntemlerini öğrenir; özellik çıkarımı, boyut indirgeme ve karar verme süreçlerini kavrar. |
| Ders İçeriği |
Örüntü tanıma kavramı, sınıflandırma problemlerine giriş, özellik uzayı ve karar sınırları. İstatistiksel karar teorisi ve Bayes sınıflandırıcısı. Parametrik ve parametrik olmayan olasılık yoğunluk tahmin yöntemleri. Doğrusal sınıflandırıcılar: en küçük hata oranı sınıflandırıcısı, Fisher doğrusal ayırımı, LDA. Boyut indirgeme teknikleri: PCA, SVD, özdeğer analizi. Doğrusal olmayan sınıflandırma yöntemleri: k-en yakın komşu (k-NN), Parzen tahmini, karar ağaçları. Sinir ağları ve destek vektör makineleri (SVM). Kümeleme yöntemleri ve denetimsiz öğrenme. Sınıflandırma performans ölçütleri, hata matrisi, duyarlılık, özgüllük, ROC eğrisi. Gerçek dünya uygulamaları: görüntü, ses ve biyomedikal örüntü tanıma sistemleri. |
| Ders Kaynakları |
Pattern Classification
Pattern Recognition and Machine Learning Pattern Recognition |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Örüntü tanıma ve sınıflandırmaya giriş | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 2 | Örüntü tanıma sistemi bileşenleri ve genel yapı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 3 | Özellik uzayı, özellik çıkarımı ve seçimi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 4 | İstatistiksel karar teorisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 5 | Bayes sınıflandırıcısı ve hata analizi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 6 | Parametrik yöntemler ve olasılık yoğunluk tahmini | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 7 | Doğrusal sınıflandırıcılar: LDA, Fisher discriminant | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 8 | Boyut indirgeme: PCA, SVD | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 9 | Doğrusal olmayan sınıflandırıcılar: k-NN, Parzen, Decision trees | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 10 | Destek vektör makineleri (SVM) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 11 | Kümeleme ve denetimsiz öğrenme | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 12 | Performans ölçütleri, hata matrisi, ROC eğrisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 13 | Genel tekrar | Ders Beyin Fırtınası Seminer |
| 14 | Proje sunumları | Seminer |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci, örüntü tanıma kavramlarını ve terminolojisini açıklar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Öğrenci, istatistiksel sınıflandırma yöntemlerini uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Öğrenci, doğrusal ayırma yöntemlerini (LDA, PCA vb.) analiz eder. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Öğrenci, doğrusal olmayan sınıflandırıcıların temelini kavrar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Öğrenci, özellik çıkarımı ve boyut indirgeme tekniklerini uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |