EN
  • Anasayfa
  • TDE5057 Yeni Uygurca (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TDE5057 - Yeni Uygurca
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yeni Uygurca TDE5057 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüzyüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Zemire GULCALI
Ders Veren
Amaç

Çağdaş Uygurcanın Türk dilleri içindeki yerini tanımlamak; Çağdaş Uygurcanın art zamanlı ve eş zamanlı dil bilgisini öğretmek; Çaşdaş Uygur yazı dili ve imla özelliklerini göstermek; Çağdaş Uygurca metinleri okuyup dil incelemesi yapmak.

Ders İçeriği

Türk dillerinin tasnifi çerçevesinde Çağdaş Uygurcanın yeri; Uygurların Kullandıkları alfabeler; Çağdaş Uygur yazısı ve imla özellikleri; Çağdaş Uygurcanın dil bilgisi; Çağdaş Uygurcanın söz varlığı; Çağdaş Uygurca metin okumaları ve dil incelemeleri.

Ders Kaynakları Hazirqi Zaman Uyġur Tiliniŋ İzahlık Luġiti (kısaltılmış versiyonu) 2011. Ürümçi: Şinciang Helq Neşriyati (2.baskı).
Jarring, Gunnar 1964. An Eastern Turki-Englisch dialect dictionary. [Lunds Universitets Årsskrift, NF 56:4.] Lund.
Necip, Emir Necipoviç 2008. Yeni Uygur Türkçesi Sözlüğü. Rusçadan Çeviren: İklil Kurban. Ankara: TDK Yayınları (2.baskı).
Tehur, Arslan Abdulla, Abduréhim Rahman ve Yari Ebeydulla 2010. Hazirqi Zaman Uyġur Tili 1, 2, 3. Ürümçi: Şinciang Helq Neşriyati.
TEKİN, Talat. (2003). “Türk Dili ve Diyalektlerinin Yeni Bir Tasnifi”, Makaleler 3: Çağdaş Türk Dilleri. İstanbul.
OSMANOV, Mirsultan. (1990). Hazırqi Zaman Uyġur Dialéktliri. Ürümçi: Şinciang Yaşlar-Ösmürler Neşriyatı.
SCHÖNİG, Claus. (1997, 1998). “A New Attempt to Classify the Turkic Languages I, II, III”. Turkic Languages I(1), s.117-133; 1 (2): 1 (2), II (1), s. 130-151.
SCHÖNİG, Claus. (1999). “The Internal Division of Modern Turkic and Its Historical Implications”. Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hungaricae, Vol. 52 (1), pp. 63-95.
TEKİN, Talat ve ÖLMEZ, Mehmet. (2003). Türk Dilleri (Giriş). İstanbul.
TÖMÜR Hemit (2003). Modern Uyghur Grammar (Morphology). (Ingilizceye Çev. Anne Lee.
SEREBRENNIKOV B. A.; GADJIEVA N.Z. (2011). Türk Yazı Dillerinin Karşılaştırmalı Tarihî Grameri. (çev. Tevfik Hacıyev, Mustafa Öner). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
ÖZTÜRK Rıdvan (1994). Yeni Uygur Türkçesi Grameri. Ankara: Türk Dili Kurumu Yayınları.
Açıldığı Öğretim Yılı 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 10 10
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 8 8
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 5 5
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 2 9 18
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 1 7 7
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 6 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma İnceleme / Anket Çalışması 2 3 6
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri 5 2 10
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 16 1 16
Ödev 1 Ödev 1 20 1 20
Final Final 20 1 20
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 20 1 20
Toplam İş Yükü (Saat) 188
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,37
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Türk Dilllerinin tasnifi üzerine yapılan çalışmalar kaapsamında Çağdaş Uygurcanın yeri hakkındaki görüşler incelenir; Türk Dilinin tarihi dönemlerinden başlayarak Çağdaş Uygurcaya kadarki dönemler gösterilir. Ders
2 Geçmişten bugüne Uygurların tarihi aktarılır; Uygurların bugünkü durumu dil, kültür vd. konularla anlatılır; Uygurların kullandıkları alfabeler sırasıyla gösterilir.
3 Çağdaş Uygurcanın başlıca dil özellikleri Türk dilinin tarihi dönemleri ve Türkiye Türkçesiyle karşılaştırmalı olarak öğretilir. Çağdaş Uygurcanın çekim ekleri örneklerle gösterilir. Ders
4 Çağdaş Uygurca grameri konusu devam edilir. Çağdaş Uygurca kısa metinlerden okuması ve dil incelemesi yapılır. Ders
5 Çağdaş Uygurca yapım ekleri örneklerle gösterilir; Uygurca metin okuması ve dil incelemesi yapılır. Ders
6 Çağdaş Uygurca dil bilgisi işlenmeye devam eder, metin okutulur ve dil incelemesi yapılır. Ders
7 Çağdaş Uygurcanın temel sözlükleri tanıtılır; Çağdaş Uygurcanın ağızları hakkında bilgi verilir. Ders
8 Ara sınav Ders
9 Çağdaş Uygur Edebiyatına giriş; önemli yazarlar ve eserleri tanıtılır.
10 Abduhalık Uygur eserlerinden okuma yapmak ve incelemek. Ders
11 11. Abdurehim Ötkür eserlerinden okuma yapmak ve incelemek. Ders
12 Uygurca metin okumak ve inceleme yapmak. Ders
13 Uygur Kültürünü örnekleriyle anlatmak; kültür ve örf adetlerle ilgili örnek metinler okumak. Ders
14 Uygur Fokloru: Halk edebiyatı ürünlerinden okuma yapmak. Ders
15 Final sınavı
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Çağdaş Uygurcanın Türk Dilleri arasındaki yerini Türk Dillerinin tasnifi çerçevesinde değerlendirir Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Uygur Tarihi, kültürü ve dili hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Uygur dili ve grameri konusundaki temel çalışmaları ve başvuru kaynaklarını bilir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Uygurcanın başlıca dil özelliklerini hem Türk Dilinin tarihi dönemleriyle hem de Türkiye Türkçesiyle karşılaştırır. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Çağdaş Uygurca metin okur, yorumlar, dil incelemesi yapar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Çağdaş Uygurcanın Türk Dilleri arasındaki yerini Türk Dillerinin tasnifi çerçevesinde değerlendirir 1 - - - - - - - - - - - - - -
Uygur Tarihi, kültürü ve dili hakkında bilgi sahibi olur. - - - - - - - - - - - - - - -
Uygur dili ve grameri konusundaki temel çalışmaları ve başvuru kaynaklarını bilir. - - - - - - - - - - - - - - -
Uygurcanın başlıca dil özelliklerini hem Türk Dilinin tarihi dönemleriyle hem de Türkiye Türkçesiyle karşılaştırır. - - - - - - - - - - - - - - -
Çağdaş Uygurca metin okur, yorumlar, dil incelemesi yapar. - - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer 0,2 - - - - - - - - - - - - - -