Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Akdeniz ve Akdeniz Dünyası | TAR6001 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ |
Ders Veren | Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ |
Amaç |
Bu ders, Akdeniz havzasının tarih boyunca farklı medeniyetler, dinler ve kültürler arasındaki etkileşim alanı olarak rolünü incelemeyi amaçlar. Öğrencilere, bölgenin siyasi, ekonomik ve sosyal dinamiklerini çok boyutlu olarak analiz etme becerisi kazandırılır. Ayrıca, Akdeniz’in küresel tarih içindeki stratejik ve kültürel önemini eleştirel bir perspektifle değerlendirme yetisi geliştirilir. |
Ders İçeriği |
Akdeniz ve Akdeniz Dünyası dersi, Yeniçağ’da Akdeniz’de meydana gelen hakimiyet mücadeleleri, Akdeniz çevresindeki devletlerin denizciliğe dair faaliyetleri, denizcilik stratejileri, deniz savaşları, deniz ticareti, denizcilik teknolojisindeki gelişmeler gibi konuları içermektedir. İlk dersin konusu, Antik Çağ’da denizcilik, denizlerdeki faaliyetler, İyonya, Fenike, Kartaca ve Roma İmparatorluğu’nun denizcilikteki etkinlikleri hakkında derse girizgah mahiyetindedir. İkinci dersten itibaren Yeniçağ öncesinde, Geç Ortaçağ’da Akdeniz’deki güç mücadeleleri, Haçlı Seferlerinin deniz kolu, Venedik-Ceneviz savaşları, Selçuklularda ve Batı Anadolu Türk beyliklerinde denizcilik gelişmeleri, Osmanlıların denizlere açılmaya başlaması işlenir. Osmanlıların denizci Türk beyliklerini ilhak etmesi, Anadolu kıyılarındaki eski limanları ve tersaneleri faaliyete geçirmesi, yenilerini inşa etmesi, donanma kurması, ilk tip kürekli gemi çeşitleri bir sonraki dersin konusudur. Aynı dönemde Venedik Cumhuriyeti’nin gemi inşa teknolojisindeki ilerlemeleri, Osmanlılarla ilk deniz çatışmaları, ayrıca Doğu Akdeniz ve Ege Denizi’nde verilen egemenlik mücadelelerinin başlaması da bir diğer dersin konusunu oluşturmaktadır. Yine Portekiz ve İspanya’nın okyanuslardaki denizcilik faaliyetleri, yeni yelkenli gemi modellerini inşa etmeleri, Büyük Coğrafî Keşifler, bunun Akdeniz diplomasisine, güç dengelerine ve uluslararası deniz ticaret yollarına etkileri bir sonraki dersin konusunu teşkil etmektedir. İlerleyen derslerde Endülüs’ün düşmesiyle Müslümanların ve Yahudilerin Osmanlı korsanları tarafından İspanya’dan kurtarılma harekatları, 16. Yüzyılda meydana gelen Osmanlı-Habsburg savaş döneminin Akdeniz cephesi, denizci İtalyan şehir devletlerinin bu savaştaki rolü, Osmanlı korsanlarının Osmanlı donanmasına kumanda ve teknik destek noktasındaki konumları, Kuzey Afrika’da Cezayir, Tunus ve Trablusgarb’ın fethi, yaşanan deniz savaşları, Doğu Akdeniz ve Ege adalarının fetihleri gibi konular da yine bu ders başlığı altında ele alınmaktadır. Akdeniz, tarih boyunca farklı medeniyetlerin, dinlerin ve kültürlerin kesişim noktası olmuştur. Bu ders, Antik Çağ’dan Yeniçağ’a kadar Akdeniz dünyasında yaşanan siyasi, sosyal ve ekonomik gelişmeleri incelemektedir. Ders kapsamında Roma, Bizans, İslam, Osmanlı ve Batı Avrupa medeniyetlerinin Akdeniz üzerindeki etkileri karşılaştırmalı olarak ele alınır. Ticaret yolları, liman kentleri ve denizcilik faaliyetleri, bölgenin ekonomik canlılığını belirleyen başlıca unsurlar arasındadır. Akdeniz'deki deniz gücü rekabetleri, korsanlık faaliyetleri ve deniz savaşları siyasi tarih açısından analiz edilir. Aynı zamanda Akdeniz’in kültürel bir etkileşim alanı olması, dil, sanat, mimari ve mutfak kültürü bağlamında değerlendirilir. Akdeniz havzasında ortaya çıkan dini hareketler, mezhep çatışmaları ve kutsal savaşlar da dersin önemli başlıkları arasındadır. Coğrafi keşifler sonrası Akdeniz’in küresel ticaretteki rolündeki değişim de tartışılmaktadır. Osmanlı'nın Akdeniz politikasının genel seyri ve donanma faaliyetleri özel olarak incelenir. Venedik, Ceneviz, İspanya ve Fransa gibi devletlerin Akdeniz’deki çıkar mücadeleleri karşılaştırmalı şekilde sunulur. Akdeniz kentlerinde sosyal yaşam, çokkültürlülük ve ticari zenginlikler bağlamında ele alınır. Müslüman, Hristiyan ve Yahudi toplulukların bir arada yaşama deneyimleri, Akdeniz tarihinin özgün bir yönüdür. Ders aynı zamanda Akdeniz’in doğu ve batı bölümleri arasındaki etkileşimi de kapsamaktadır. Doğal çevre, iklim, tarım ve üretim biçimlerinin tarihsel süreçteki rolü açıklanır. Akdeniz’deki göç hareketleri, mübadeleler ve zorunlu yer değiştirmeler de sosyal tarih açısından önemlidir. 16. yüzyılda Osmanlı-Habsburg mücadelesi, Akdeniz’in kaderini belirleyen gelişmelerden biridir. Akdeniz'deki ekonomik sistemler, özellikle de liman ekonomileri, zanaatkârlık ve lonca yapılarıyla birlikte incelenir. Bu çerçevede Braudel’in Akdeniz yaklaşımı da teorik bir temel olarak değerlendirilir. Öğrenciler, Akdeniz’i yalnızca bir deniz değil, çok yönlü bir tarihsel sistem olarak algılamayı öğrenir. Devam eden derslerde, Akdeniz’de devletlerin deniz savaşlarını bırakarak ateşkes yapmalarıyla değişen Akdeniz konjonktürü, 17. Yüzyılda Osmanlı donanmasında kürekli gemilerden yelkenli gemilere geçme denemeleri ve bunun teknik gereklilikleri anlatılmakta, gemi modelleri görsel materyalle öğrencilere gösterilerek bilgiler pekiştirilmektedir. Öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Öğrencilere görsel materyaller izletilerek ilgili konuları kavramaları sağlanır. Sonuç olarak ders, tarihten bugüne Türk denizciliğini bağdaştırabilen ve Akdeniz çevresinde değişen siyasi, ticari ve stratejik konjonktürü tarihsel derinlikle yorumlayabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Anna Komnene – Alexiad Antonio de Herrera y Tordesillas – Historia general de los hechos de los Castellanos Bartolomeo Platina – De honesta voluptate et valetudine Edward Hall – The Union of the Two Noble and Illustre Families of Lancaster and York Francesco Guicciardini – Storia d’Italia Francesco Sansovino – Venetia città nobilissima et singolare François de La Noue – Discours politiques et militaires François Hotman – Franco-Gallia Gaspard de Saulx-Tavannes – Mémoires Geoffroi de Villehardouin – La Conquête de Constantinople Georg Spalatin – Chronik der Sachsen und Thüringer Gian Francesco Poggio Bracciolini – Historia Florentina Giovanni Boccaccio – Decameron Giovanni Villani – Nuova Cronica Jean de Joinville – Life of Saint Louis Jean Froissart – Chroniques Johann Carion – Chronica Carionis Johann Sleidanus – Commentariorum de statu religionis et reipublicae Lodovico Guicciardini – Descrittione di tutti i Paesi Bassi Marino Sanudo – Diarii Michel de Montaigne – Journal de voyage en Italie Pierre de Bourdeille – Vies des hommes illustres et grands capitaines français Pietro Bembo – De Aetna Raphael Holinshed – Holinshed’s Chronicles William Camden – Annales Rerum Anglicarum et Hibernicarum Regnante Elizabetha Barbaros Hayreddin Paşa Gazavatnamesi ve Zeyli Gelibolulu Mustafa Ali – Künhü’l-Ahbar, 4. Rükn Katib Çelebi – Cihannümâ Katib Çelebi – Müntehab-ı Bahriyye Katib Çelebi – Tuhfetü’l-Kibar fî Esfâri’l-Bihâr Piri Reis – Kitab-ı Bahriye Seydi Ali Reis – Miratü’l-Memalik Seydi Muradi Reis – Gazavatname-i Barbaros Hayreddin Paşa . ÇALIŞMA ESERLER . Adrian Tinniswood – 17. Yüzyılda Akdeniz'de Korsanlık Bülent Arı – Akdeniz’de İki Süper Gücün Hakimiyet Mücadelesi, İspanya ve Osmanlı Catherine Wendy Bracewell – 16. Yüzyılda Adriyatik'te Korsanlık ve Eşkiyalık Cihan Yemişçi, ed. – I. Turgut Reis ve Türk Denizcilik Tarihi, Bildiri Kitabı Cihan Yemişçi, ed. – II. Turgut Reis ve Türk Denizcilik Tarihi, Bildiri Kitabı, 3 Cilt Daniel Panzac – Osmanlı Donanması (1572-1923) David Abulafia – Tarih Boyunca Akdeniz Uygarlıkları David Abulafia – Büyük Deniz, Akdeniz’de İnsanlık Tarihi Douglas Baehr – Akdeniz Uygarlıkları E. Hamilton Currey - Barbaroslar Emrah Naki – Akdeniz’de Hakimiyet Mücadelesi Ergün Özsoy, XVI. Yüzyıl Alman Seyahatnamelerine Göre Akdeniz Ergün Özsoy, Akdeniz’de Osmanlılar ve Habsburglar, 1550-1600 Ernle Bradford – Akdeniz, Bir Denizin Hikayesi Fernand Braudel – Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, 3 Cilt Fernand Braudel – Bellek ve Akdeniz, Tarihöncesi ve Antikçağ Fernand Braudel – Akdeniz – Tarih, Mekan, İnsanlar ve Miras Halil İnalcık – Osmanlı Deniz Egemenliği Hüseyin Serdar Tabakoğlu – Akdeniz’de Savaş, Osmanlı-İspanya Mücadelesi İdris Bostan – Osmanlılar ve Deniz İdris Bostan – Osmanlı Deniz Teknolojisi İdris Bostan – Osmanlı Deniz Ticareti İdris Bostan – Osmanlı Akdenizi İdris Bostan – Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği İdris Bostan – Osmanlı Bahriye Teşkilatı, 17. Yüzyılda Tersâne-i Amire İdris Bostan – Adriyatik’te Korsanlık İdris Bostan – Kürekli ve Yelkenli Osmanlı Gemileri İdris Bostan, Salih Özbaran – Türk Denizcilik Tarihi, 1. Cilt J. M. Sestier – Antikçağ’da Korsanlık Kolektif – Akdeniz Dünyası, Düşünceler, Tarih, Görünüm Kolektif – Akdeniz Jeopolitiği, 2 Cilt Kolektif – Piri Reis ve Türk Denizcilik Tarihi, Bildiri Kitabı Kolektif – Uluslararası Akdeniz Medeniyetleri Sempozyumu, Bildiri Kitabı Levent Düzcü – Yelkenliden Buharlıya Osmanlı Denizciliği Molly Greene – Katolik Korsanlar ve Rum Tüccarlar - Bir Akdeniz Tarihi Monique O’Connel, Eric R. Dursteler – Akdeniz Medeniyetleri Özlem Kumrular, Türkler ve Deniz Palmira Brummett – Osmanlı Denizgücü: Keşifler Çağında Osmanlı Peter Lehr – Korsanlar Robert Bohn – Korsanlar Volkan Dökmeci – Akdeniz’de Devletler ve Korsanlar Yusuf Alperen Aydın – Sultanın Kalyonları Ziya Şakir – Akdeniz’de Türkler |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Akdeniz’in coğrafi ve tarihsel tanıtımı; havzanın sınırları ve önemi | Tartışmalı Ders |
2 | Antik Çağ’da Akdeniz medeniyetleri: Fenikeliler, Yunanlar ve Romalılar | Tartışmalı Ders |
3 | Roma İmparatorluğu’nun Akdeniz hakimiyeti ve deniz ticareti | Tartışmalı Ders |
4 | Bizans İmparatorluğu’nun Akdeniz politikaları ve dini yapılar | Tartışmalı Ders |
5 | İslam’ın doğuşu ve Akdeniz’deki yayılımı | Tartışmalı Ders |
6 | Osmanlı öncesi Akdeniz’de siyasi ve ekonomik yapı | Tartışmalı Ders |
7 | Osmanlı İmparatorluğu’nun Akdeniz’deki yükselişi ve denizcilik politikaları | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Venedik, Ceneviz ve diğer İtalyan şehir devletlerinin Akdeniz’deki rolü | Tartışmalı Ders |
10 | Habsburg-Osmanlı mücadelesi ve Akdeniz dengeleri | Tartışmalı Ders |
11 | Akdeniz’de ticaret yolları, liman kentleri ve ekonomik etkileşimler | Tartışmalı Ders |
12 | Akdeniz’de kültürel etkileşim: Din, dil, sanat ve mimari | Tartışmalı Ders |
13 | Akdeniz’de toplumsal yapılar ve çokkültürlü yaşam | Tartışmalı Ders |
14 | Coğrafi keşiflerin Akdeniz üzerindeki etkileri | Tartışmalı Ders |
15 | Braudel’in Akdeniz yorumu ve tarihsel sistem yaklaşımı | Tartışmalı Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Akdeniz havzasının tarih boyunca farklı medeniyetler arasındaki etkileşimdeki rolünü açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Akdeniz’deki önemli siyasi, ekonomik ve kültürel gelişmeleri kavrayabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı, Venedik ve diğer Akdeniz güçlerinin bölgedeki çıkar mücadelelerini analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Akdeniz’in çokkültürlü yapısının toplumsal dinamikler üzerindeki etkisini değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Akdeniz’in dünya tarihindeki stratejik ve ekonomik önemini eleştirel bir perspektifle tartışabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Akdeniz havzasının tarih boyunca farklı medeniyetler arasındaki etkileşimdeki rolünü açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Akdeniz’deki önemli siyasi, ekonomik ve kültürel gelişmeleri kavrayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Osmanlı, Venedik ve diğer Akdeniz güçlerinin bölgedeki çıkar mücadelelerini analiz edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Akdeniz’in çokkültürlü yapısının toplumsal dinamikler üzerindeki etkisini değerlendirebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Akdeniz’in dünya tarihindeki stratejik ve ekonomik önemini eleştirel bir perspektifle tartışabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |