Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
II. Dünya Savaşı Tarihi | TAR6009 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Teorik olarak verilir |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Selma GÖKTÜRK ÇETİNKAYA |
Ders Veren | Doç. Dr. Selma GÖKTÜRK ÇETİNKAYA |
Amaç |
İkinci Dünya Savaşı'nın nedenlerini, sonuçlarını ve tesirlerini öğretmek. |
Ders İçeriği |
Birinci Dünya Savaşı'nın ardından yenilen ve istediğini elde edemeyen ülkelerin statükoculuktan uzak politikaları, 1930'lu yıllar boyunca birçok yerin işgal ve ilhak edilmesini doğurmuştur. Bunun neticesinde 1939'un eylül ayında başlayan İkinci Dünya savaşı, 1945 yılının eylülüne kadar devam etmiştir. Mihver ve Müttefik Bloklar arasında altı yıl boyunca süren ve yıkıcı etkileri ile dünyanın her yerini etkisi altında bırakan bu savaşın en öne çıkan devletleri Mihver Blokta Almanya, İtalya, Japonya iken Müttefik Blokta İngiltere, ABD, SSCB ve Fransa olmuştur. Savaş, Avrupa Cephesinde, Pasifik Cephesinde, Afrika Cephesinde ve Doğu Cephesinde yaşanmıştır. Cephelerde askerler mücadele ederken ülkelerin de diplomatik temaslarını devam ettirdiği altı yılın sonunda savaşı kazanan taraf Müttefikler olmuştur. Savaşın askeri, siyasal, ekonomik ve toplumsal tesirleri 1945'in ardından uzun yıllar devam etmiştir. |
Ders Kaynakları |
John Keegan (1989), İkinci Dünya Savaşı, çev. Samet Öksüz, SAY Yayınları, İstanbul 2016.
Basil Liddell Hart (1970), İkinci Dünya Savaşı Tarihi, çev. Kerim Bağrıaçık, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2015. Kenneth John Macksey (1987), II. Dünya Savaşı'nda Askeri Hatalar, çev. Tanju Akad, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2017. Sean McMeekin (2021), Stalin'in Savaşı, İkinci Dünya Savaşı'nın Yeni Tarihi, çev. Zeynep Demir, Kronik Yayınları, İstanbul 2022. Stewart Binns (2021), Barbarossa ve Tarihteki En Kanlı Savaş, çev. Buğra Can Bayçifci, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2022. Antony Beevor (2007), Stalingrad, çev. Nurettin Elhüseyni, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2022. Antony Beevor (2003), Berlin'in Düşüşü 1945, çev. Nurettin Elhüseyni, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2021. Mehmet Arif Demirer, İnönü'den İkinci Dünya Savaşı, Bilgi Yayınevi, Ankara 2016. Zekeriya Doğan, İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye'nin Savaş Stratejiisi, Cinius Yayınları, İstanbul 2016. Bülent Bakar, Hava Taarruzuna Karşı Türkiye'de Pasif Korunma (1935-1945), Tarihçi Kitabevi, İstanbul 2019. John Lukacs (1999), Mayıs 1940 İkinci Dünya Savaşı'nın Dönüm Noktası, çev. Sena Damla Yeşilyurt, Ketebe Yayınları, İstanbul 2022. John Hersey (1946), Hiroşima, çev. Deniz Keskin, Nora Kitap, İstanbul 2017. İlhan Tekeli, Selim İlkin, Dış Siyaseti ve Askeri Stratejileriyle İkinci Dünya Savaşı Türkiyesi, c. 1, İletişim Yayınları, İstanbul 2018. Selma Göktürk Çetinkaya, "İkinci Dünya Savaşı’nda Malta’da Müttefik-Mihver Mücadeleleri Ve Halk Üzerindeki Etkileri", Vakanüvis, cilt.4, sa.1, ss.166-188, 2019. Selma Göktürk Çetinkaya, Ayşegül Akgün, "Nazi Antisemitizminde Dönüm Noktası: Kristal Gece", TÜRKAV Kamu Yönetimi Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi , cilt.3, sa.5, ss.121-160, 2023. Rupert Colley, World War Two, William Collins, London 2013. Mesut Hakkı Caşın, İkinci Dünya Savaşı (3 cilt), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2025. İbrahim Artuç, İkinci Dünya Savaşı (2 cilt), Kastaş Yayınları, İstanbul 1999. Ceren Utkugün, "İkinci Dünya Savaşı Yıllarında Türkiye’den Yunanistan’a Yapılan İnsani Yardım Faaliyetleri", Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 18, Sayı 2, 199 - 219, 2016. Necdet Hayta, "İkinci Dünya Savaşı Yıllarında Ege Adaları Sorunu", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt 12, Sayı 36, 817 - 847, 1996. Güney Ferhat Batı, "Balkan Jeopolitiği ve İkinci Dünya Savaşında Balkanlar", Türkiye Politik Çalışmalar Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 49 - 57, 2021. İzzet Öztoprak, "İkinci Dünya Savaşı Döneminde Adana Görüşmelerinin Askeri Yönü", BELLETEN, Cilt 63, Sayı 237, 597 - 618, 1999. Bradley Albert Halverson, İkinci Dünya Savaşı Sırasında Amerikan-Türk İlişkilerinde Gerginlikler, Yeditepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, 2013. Nesrin Akkor, Türkiye'yi İkinci Dünya Savaşına Sokma Çabaları: Adana Görüşmeleri, Kırklareli Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Tarih Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, 2019. Zeynep Erbaş, Alman Tanklarının Zırhlı Birlikler Ekolünü Başlatması ve Harp Doktrininde Değiştirdiği Muharebe Şekli (1939-1945), Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Tarih Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2023. Ayşegül Akgün, İkinci Dünya Savaşı Dönemi Basınında Almanya-SSCB İlişkileri, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Tarih Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2023. Gufran Dündar, "İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyet Propagandasında Nazizm Metaforları", Research Studies Anatolia Journal, Cilt 8, Sayı 1, 31 - 50, 2025. Yasemin Doğaner, "İkinci Dünya Savaşı Yıllarında Türkiye'de Nazi Propagandası (Emniyet Genel Müdürlüğü Raporlarına Göre)", Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), Cilt 17, Sayı 17, 65 - 81, 2012. Gürdal Çetinkaya, "İkinci Dünya Savaşı Öncesinde Nazilerin İktidara Gelişi ve Türk-Alman İlişkileri", Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 87 - 97, 2019. Osman Yalçın, Mustafa Şahin, "İkinci Dünya Savaşı’nda Refah Şilebi Hadisesi ve Sonrası Gelişmeler", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt 34, Sayı 98, 181 - 226, 2018. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ödev 1 | 20 |
Ödev (Sunum) | 30 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 6 | 18 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 8 | 24 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,90 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İkinci Dünya Savaşı'ndan Önce Dünya | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | 1939 Yılında Yaşanan Gelişmeler (Polonya'nın İşgali, Finlandiya Savaşı) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
3 | 1940 Yılında Yaşanan Alman İşgalleri (Danimarka, Norveç, Fransa, Belçika, Hollanda) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | İtalya'nın Savaşa Girmesi ve Mısır ile Yunanistan'ı İşgali | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | 1940 Yılında Yaşanan Rus İşgalleri (Estonya, Letonya, Litvanya) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | İngiltere Savaşı ve Üçlü Pakt | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | 1941-Mihver Bloğa Katılan Devletler (Slovakya, Macaristan, Romanya, Bulgaristan, Hırvatistan) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
8 | Almanya'nın İtalya'ya Desteği-Afrika Cephesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | Almanya'nın Rusya'yı İşgali-Doğu Cephesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | ABD'nin Savaşa Girmesi ve ABD-Japonya Mücadeleleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Japonya'nın İşgalleri (Filipinler, Vietnam, Kamboçya, Singapur, Burma) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Savaşın Seyrinin Değişmesi-Pasifik ve Atlantik'te Yaşananlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Savaşın Seyrinin Değişmesi-Doğu Cephesi'nde Yaşananlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | Savaşın Seyrinin Değişmesi-Afrika Cephesi'nde Yaşananlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
15 | Almanya'nın Çöküşü ve Savaşın Avrupa'da Bitmesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
16 | Atom Bombaları ve Savaşın Sona Ermesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Savaşa neden olan gelişmeleri öğrenir. | |||
Almanya ve Rusya'nın savaştaki tesirlerini öğrenir. | |||
ABD ve Japonya'nın savaştaki tesirlerini öğrenir. | |||
İngiltere ve İtalya'nın savaştaki tesirlerini öğrenir. | |||
Savaşta rol oynayan önemli isimleri öğrenir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Savaşa neden olan gelişmeleri öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Almanya ve Rusya'nın savaştaki tesirlerini öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
ABD ve Japonya'nın savaştaki tesirlerini öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İngiltere ve İtalya'nın savaştaki tesirlerini öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Savaşta rol oynayan önemli isimleri öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |