EN
  • Anasayfa
  • TAR6010 II. Meşrutiyet Dönemi (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR6010 - II. Meşrutiyet Dönemi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
II. Meşrutiyet Dönemi TAR6010 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - DR
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Halim DEMİRYÜREK
Ders Veren Prof. Dr. Halim DEMİRYÜREK
Amaç

Bu ders, II. Meşrutiyet Dönemi'nin siyasi, toplumsal ve kültürel dönüşümlerini tarihsel bağlamı içinde analiz etmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere bu dönemde ortaya çıkan fikir akımları, reform girişimleri ve anayasal gelişmeler hakkında bilgi kazandırmak hedeflenmektedir. Ayrıca, II. Meşrutiyet’in Osmanlı modernleşmesi sürecindeki yerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmeleri sağlanacaktır.

Ders İçeriği

Ders, II. Meşrutiyet’in ilan sürecine yol açan iç ve dış dinamikleri analiz ederek başlar. 1908 öncesinde Osmanlı İmparatorluğu’ndaki siyasal krizler, toplumsal hareketlilik ve muhalefet unsurları ayrıntılı biçimde ele alınır. II. Abdülhamid dönemi yönetiminin özellikleri ve baskıcı rejiminin Meşrutiyet talebini nasıl güçlendirdiği tartışılır. İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin kuruluşu, örgütlenme yapısı ve ideolojik altyapısı üzerinde durulur. 1908 Devrimi’nin nasıl gerçekleştiği, hangi grupların rol aldığı açıklanır. II. Meşrutiyet’in ilanı ve 1876 Anayasası’nın yeniden yürürlüğe girişi değerlendirilir. Meclis-i Mebusan’ın yeniden açılması ve anayasal sistemin işleyişine dair bilgiler verilir. Siyasal partilerin kuruluşu, çeşitlenmesi ve ilk çok partili siyasal deneyim incelenir. Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Ahrar Fırkası ve diğer siyasi oluşumların ideolojik yaklaşımları analiz edilir. Basın özgürlüğü ve yayın hayatındaki canlanma süreci değerlendirilir. 31 Mart Vakası'nın nedenleri, gelişimi ve sonuçları detaylı biçimde ele alınır. Hareket Ordusu’nun İstanbul’a gelişi ve II. Abdülhamid’in tahttan indirilme süreci incelenir. 1909 anayasa değişiklikleri ve parlamenter sistemin güçlendirilmesi tartışılır. II. Meşrutiyet döneminde eğitimde ve hukukta yapılan reformlara yer verilir. Kadın hareketlerinin canlanması ve kadın dernekleri ile süreli yayınlar tanıtılır. Türkçülük, Osmanlıcılık, İslamcılık ve Batıcılık gibi fikir akımları ayrıntılı biçimde karşılaştırılır. İttihat ve Terakki’nin iktidara yerleşme süreci ve merkeziyetçi politikaları incelenir. 1912 ve 1914 seçimleri ve bu süreçlerde yaşanan siyasi gelişmeler anlatılır. Balkan Savaşları’nın iç politika üzerindeki etkileri değerlendirilir. Arnavutluk isyanı ve diğer etnik talepler karşısında İttihatçı politikalar analiz edilir. II. Meşrutiyet döneminde azınlık politikaları ve milliyetçilik olgusu tartışılır. Ekonomik gelişmeler, Düyun-u Umumiye’nin etkisi ve mali reformlar incelenir. Vilayet yönetiminde yapılan değişiklikler ve yerel yönetim reformları ele alınır. II. Meşrutiyet’te sanat ve edebiyat alanındaki gelişmelere değinilir. Bu dönemde gelişen sivil toplum faaliyetleri ve dernekleşme süreçleri incelenir. Ordu-siyaset ilişkileri ve askerî reform girişimleri üzerinde durulur. 1913 Babıali Baskını ve İttihat ve Terakki’nin mutlak iktidara geçiş süreci tartışılır. Alman etkisinin artışı ve Osmanlı-Almanya ilişkilerindeki değişim değerlendirilir. II. Meşrutiyet’in Birinci Dünya Savaşı’na giden yolda oynadığı rol analiz edilir. Ders, II. Meşrutiyet’in Osmanlı-Türk modernleşme tarihindeki yeri ve mirası üzerine genel bir değerlendirme ile sona erer.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
Ahmet Ağaoğlu – Üç Medeniyet
Ahmet Hikmet Müftüoğlu – Çanakkale’den Sonra
Ahmet Hikmet Müftüoğlu – Haristan ve Gülistan
Ahmet Mithat Efendi – Jön Türk
Ahmet Rasim – Şehir Mektupları
Ahmet Rıza – Meclis-i Mebusan Konuşmaları
Ahmet Şerif (İzmirli) – Anadolu Notları
Ali Canip Yöntem – Millî Edebiyat Yazıları
Ali Fethi (Okyar) – Siyasi Hatıralar
Ali Kemal – İkdam Yazıları (Seçmeler)
Baha Tevfik – Felsefe Dersleri
Celal Nuri İleri – Kadınlarımız
Celal Nuri İleri – Türk İnkılabı
Ceride-i Havadis (Geç Dönem Yazıları) – Tercüme Edilen Makaleler
Düstur (Osmanlı Kanunlar Mecmuası) – II. Meşrutiyet Dönemi Ciltleri
Ebüzziya Tevfik – Hatıralar ve Fikirler
Ebüzziya Tevfik – Tercüman-ı Hakikat Yazıları
Enver Paşa – Enver Paşa’nın Günlükleri
Halide Edib Adıvar – Mor Salkımlı Ev
Halide Edib Adıvar – Raik’in Annesi
Halide Edib Adıvar – Yeni Turan
Hüseyin Cahit Yalçın – Edebiyat ve Hukuk Yazıları
Hüseyin Cahit Yalçın – Tanin Gazetesi Yazıları
Hüseyin Rahmi Gürpınar – İffet
Hüseyin Rahmi Gürpınar – Mürebbiye
Hüseyin Rahmi Gürpınar – Şık
Kanun-i Esasi (1876, 1908 revize baskısı) – Resmî Matbaa Neşriyatı
Maarif Salnamesi (Eğitim Yıllıkları) – 1908–1918 Arası
Meclis-i Mebusan Zabıt Cerideleri – 1908–1918 Oturumları
Mehmet Akif Ersoy – Safahat
Musa Kâzım Karabekir – Hatıralarım
Mustafa Reşit Serezli – Meşrutiyet Hatıraları
Namık Kemal – Vatan Yahut Silistre
Ömer Seyfettin – Yeni Lisan Yazıları
Refik Halit Karay – Kirpinin Dedikleri
Refik Halit Karay – Memleket Hikayeleri
Rıza Tevfik – Felsefe Dersleri
Rıza Tevfik Bölükbaşı – Serab-ı Ömrüm
Sadaret Arşiv Belgeleri (Yayımlanan Seçmeler) – Meşrutiyet Belgeleri Derlemeleri
Sebilürreşad (Sırat-ı Müstakim Devamı) – 1910–1918 Sayıları
Süleyman Nazif – Çal Çoban Çal
Süleyman Nazif – Firak-ı Irak
Şura-yı Devlet Salnamesi – 1908–1918 Sayıları
Takvim-i Vekayi (Resmî Gazete) – 1908–1918 Sayıları
Tanin Gazetesi – 1908–1912 Arası Sayılar (Hüseyin Cahit ve İttihatçı Yayınlar)
Tevfik Fikret – Tarih-i Kadim
Ziya Gökalp – Kızıl Elma
Ziya Gökalp – Milli Talim ve Terbiye
Ziya Gökalp – Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Ahmet Demirel – İkinci Meşrutiyet Döneminde Meclis-i Mebusan
Ahmet Demirel – İkinci Meşrutiyet Döneminde Seçimler (1908–1912)
Ahmet Yıldız – Ne Mutlu Türküm Diyebilene: Türk Ulusal Kimliğinin Etno-Seküler Sınırları
Benjamin Fortna – Imperial Classroom: Islam, the State, and Education in the Late Ottoman Empire
Christine Philliou – Biography of an Empire: Governing Ottomans in an Age of Revolution
Donald Bloxham – The Great Game of Genocide
Donald Quataert – The Ottoman Empire, 1700–1922
Elizabeth Frierson – Women in Late Ottoman Intellectual History
Erik Jan Zürcher – Modernleşen Türkiye’nin Tarihi (Türkçeye çevrilmiş)
Erik Jan Zürcher – Turkey: A Modern History
Eugene Rogan – The Fall of the Ottomans
Eyal Ginio – The Ottoman Culture of Defeat: The Balkan Wars and Their Aftermath
Fatma Müge Göçek – Denial of Violence
Fatma Müge Göçek – Rise of the Bourgeoisie, Demise of Empire
Feroz Ahmad – İttihatçılıktan Kemalizme (Türkçeye çevrilmiş)
Feroz Ahmad – Modern Türkiye'nin Oluşumu
Feroz Ahmad – The Young Turks: The Committee of Union and Progress in Turkish Politics, 1908–1914
Hans-Lukas Kieser – Talaat Pasha: Father of Modern Turkey, Architect of Genocide
Hasan Kayalı – Seçkinler ve İktidar: II. Meşrutiyet’te Seçim
Hilmi Ziya Ülken – Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi
İlber Ortaylı – İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı
İsmail Kara – Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi
James Gelvin – The Modern Middle East
Janet Klein – The Margins of Empire: Kurdish Militias in the Ottoman Tribal Zone
Karen Barkey – Empire of Difference: The Ottomans in Comparative Perspective
M. Şükrü Hanioğlu – A Brief History of the Late Ottoman Empire
M. Şükrü Hanioğlu – Preparation for a Revolution: The Young Turks, 1902–1908
M. Şükrü Hanioğlu – The Young Turks in Opposition
Margaret Lavinia Anderson – Practicing Democracy in the Late Ottoman Empire
Mehmet Ali Ağaoğulları – Osmanlı'dan Günümüze Siyasal Düşünceler
Mehmet Ö. Alkan – II. Meşrutiyet'te Osmanlıcılık Düşüncesi
Mehmet Öz – Meşrutiyet Devrinde Basın
Mehmet Seyitdanlıoğlu – II. Meşrutiyet Dönemi’nde Basın Özgürlüğü
Melanie Tanielian – The Charity of War: Famine, Humanitarian Aid, and World War I in the Middle East
Mete Tunçay – Türkiye’de Sol Akımlar (1908–1925)
Mustafa Budak – II. Meşrutiyet ve Türkçülük
Niyazi Berkes – Türkiye’de Çağdaşlaşma
Roderic Davison – Reform in the Ottoman Empire, 1856–1876
Ryan Gingeras – Fall of the Sultanate: The Great War and the End of the Ottoman Empire
Ryan Gingeras – Heroin, Organized Crime, and the Making of Modern Turkey
Selim Deringil – The Well-Protected Domains
Sina Akşin – 1908 Devrimi
Sina Akşin – Jön Türkler ve İttihat ve Terakki
Şerif Mardin – Jön Türklerin Siyasi Fikirleri (1895–1908)
Şerif Mardin – Türk Modernleşmesi
Taha Parla – Türkiye’de Siyasal Kültürün Resmî Kaynakları
Taha Parla – Ziya Gökalp, Kemalizm ve Türkiye’de Korporatizm
Taner Timur – Osmanlı-Türk Modernleşmesi
Ussama Makdisi – Ottoman Orientalism
Ziya Şakir – İttihat ve Terakki Tarihi
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 14 2 28
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 14 2 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 6 1 6
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 191
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,49
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 II. Meşrutiyet’e giden sürecin genel değerlendirmesi ve dönemin tarihsel çerçevesi. Ders
2 II. Abdülhamid dönemi, istibdat yönetimi ve muhalif hareketlerin doğuşu. Ders
3 İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin kuruluşu, yapısı ve amaçları. Ders
4 1908 Devrimi ve II. Meşrutiyet’in ilanı. Ders
5 1876 Anayasası’nın yeniden yürürlüğe girmesi ve Meclis-i Mebusan’ın açılması. Ders
6 Siyasi partilerin kurulması ve çok partili hayata geçiş. Ders
7 31 Mart Vakası: nedenleri, gelişimi ve sonuçları. Ders
8 Ara Sınav Ders
9 1909 anayasa değişiklikleri ve parlamenter sistemin yeniden düzenlenmesi. Ders
10 II. Meşrutiyet döneminde fikir akımları: Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık. Ders
11 İttihat ve Terakki’nin iktidarı ele geçirişi ve merkezileşme politikaları. Ders
12 Toplumsal gelişmeler: kadın hareketleri, eğitim reformları ve basın özgürlüğü. Ders
13 Balkan Savaşları, azınlık politikaları ve etnik ayrılıkçı hareketler. Ders
14 1913 Babıâli Baskını, İttihatçı diktatörlük ve Almanya ile yakınlaşma. Ders
15 Genel değerlendirme: II. Meşrutiyet’in Osmanlı siyasal tarihi içindeki yeri ve Cumhuriyet’e etkileri. Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, II. Meşrutiyet’in ilanına yol açan siyasi, sosyal ve ekonomik etkenleri açıklayabilecektir. Sunum / Seminer Problem Çözme Beyin Fırtınası Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, dönemin anayasal ve parlamenter gelişmelerini analiz edebilecektir. Sunum / Seminer Problem Çözme Beyin Fırtınası Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, II. Meşrutiyet dönemindeki başlıca siyasi partileri ve fikir akımlarını karşılaştırabilecektir. Sunum / Seminer Problem Çözme Beyin Fırtınası Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, 31 Mart Vakası, Babıâli Baskını gibi kritik olayların Osmanlı siyasetine etkisini değerlendirebilecektir. Sunum / Seminer Problem Çözme Beyin Fırtınası Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, II. Meşrutiyet’in modern Türkiye’nin siyasal kültürüne katkılarını tartışabilecektir. Sunum / Seminer Problem Çözme Beyin Fırtınası Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, II. Meşrutiyet’in ilanına yol açan siyasi, sosyal ve ekonomik etkenleri açıklayabilecektir. 3 5 4 5 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Öğrenci, dönemin anayasal ve parlamenter gelişmelerini analiz edebilecektir. 5 4 5 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Öğrenci, II. Meşrutiyet dönemindeki başlıca siyasi partileri ve fikir akımlarını karşılaştırabilecektir. 4 3 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Öğrenci, 31 Mart Vakası, Babıâli Baskını gibi kritik olayların Osmanlı siyasetine etkisini değerlendirebilecektir. 4 5 4 5 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4
Öğrenci, II. Meşrutiyet’in modern Türkiye’nin siyasal kültürüne katkılarını tartışabilecektir. 3 4 5 5 4 3 4 5 4 5 4 5 4 5
Ortalama Değer 3,8 4,2 4,4 4,6 4 3,8 4 4,2 4 4,2 4 4,2 4 4,2