EN
  • Anasayfa
  • TAR6019 Osmanlı İdaresinde Balkanlar (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR6019 - Osmanlı İdaresinde Balkanlar
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı İdaresinde Balkanlar TAR6019 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - DR
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ
Ders Veren
Amaç

Bu ders, Osmanlı’nın Balkanlar’da kurduğu idari düzenin yapısını ve işleyişini öğretmeyi hedefler. Öğrencilerin, Osmanlı taşra yönetimini yerel uygulamalar ve reformlar çerçevesinde kavramaları sağlanır. Ayrıca, Balkanlar’daki Osmanlı idaresinin tarihsel mirasını eleştirel bir bakışla değerlendirme yetisi kazandırılır.

Ders İçeriği

Osmanlı İdaresinde Balkanlar dersi, Osmanlı Kuruluş Dönemi’nde Orhan Gazi’nin oğlu Süleyman Paşa’nın Gelibolu’ya geçmesi ve Çimpe Kalesi’ni fethederek burayı Balkanlardaki fetihler için üs olarak kullanması vetiresiyle başlar, 1699 yılında imzalanan Karlofça Antlaşması ile tamamlanır. İlk derste, Osmanlıların kuruluş döneminden itibaren Balkanları fetih süreçleri, fethedilen bölgelerde Osmanlı idari düzeninin nasıl ve ne şekilde kurulduğu, istimalet politikası, Osmanlı öncesindeki egemen güçlerin ihdas ettiği kurumların Osmanlı sistemine entegresi, Kol sistemi, yol güzergahları, askeri ve ticari yollar hakkında giriş mahiyetinde işlenir. Balkanlarda hakimiyetin tamamlanmasına kadar geçen zamanda yapılan I. Kosova, Niğbolu, Varna ve II. Kosova gibi büyük savaşlardan söz edilir. Ayrıca öğrencilere ilerleyen derslerde işlenecek konular hakkında bilgi verilerek araştırma konuları dağıtılır. Sonraki derslerde Rumeli, Budin, Bosna, Temeşvar, Özi, Eğri, Uyvar beylerbeylikleri ayrı ayrı ele alınır. Bunların yanı sıra Eflak, Erdel, Boğdan ve Dubrovnik Cumhuriyeti gibi Osmanlı’ya bağlı hükümetler de ayrıca birer ders konusu olarak değerlendirilir. Bahsi geçen idari birimler hakkında ayrıca Osmanlı arşiv malzemesine dair genel bilgiler verilir. Balkanlarda Osmanlı taşra teşkilatının yapısı, yukarıda sözü edilen eyaletler özelinde hiyerarşik olarak ele alınır ve beylerbeyi, sancakbeyi, kadı, sübaşı vb gibi idareciler etrafında müesses nizam anlatılır. Devam eden derslerde, Balkanlarda kurulmuş olan Bulgaristan, Yunanistan, Sırbistan, Bosna-Hersek, Hırvatistan, Makedonya, Kosova ve Karadağ gibi devletler dikkate alınarak bunların Osmanlı yönetimi altındaki idari, iktisadi, sosyal tarihi anlatılır. İlaveten, bu ülkelerin tarihî öneme sahip şehirleri de sahip oldukları stratejik, jeo-politik, ekonomik vb. nitelikler etrafında değerlendirilir. Öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Öğrenciler, Osmanlı’nın kuruluşundan yıkılışına kadar giden süreçte Balkanları idare etme tecrübesini tarihsel perspektif içinde görme ve yorumlama yetisi kazanır ve gelişmeleri çok yönlü kavrarlar. Sonuç olarak ders, tarihsel bilgiyle güncel konjonktürü bağdaştırabilen ve bunu tarihsel derinlikle yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Ahmedî – Dâstân ve Tevârîh-i Mülûk-i Âl-i Osmân
Âli Mustafa Efendi – Künhü’l-Ahbâr
Anonim Târih-i Âl-i Osmanlar
Âsafnâme
Aşıkpaşazade – Tevârîh-i Âl-i Osman
Celâlzâde Mustafa Çelebi – Tabakâtü’l-Memâlik
Derviş Mehmed (Nakşî) – Tarih-i Nakşî
Enverî – Düstûrnâme-i Enverî
Feridun Bey – Münşeâtü’s-Selâtîn
Hasan b. Mahmûd el-Busnevî – Târih-i Âl-i Osman
Hoca Nişancı – Kanunnâme-i Âl-i Osman
Hoca Saadeddin Efendi – Tâcü’t-Tevârîh
İdris-i Bitlisî – Heşt Behişt
Karamanlı Nişancı Mehmed Paşa – Târih-i Âl-i Osman
Kâtibî – Tevârîh-i Âl-i Osmân
Kemalpaşazâde (İbn Kemal) – Tevârîh-i Âl-i Osman
Lütfi Paşa – Tevârîh-i Âl-i Osman
Matrakçı Nasuh – Mecmû‘atü’t-Tevârîh
Neşrî (Mehmed Neşrî) – Kitâb-ı Cihannümâ
Nişancı Tâcızâde Câfer Çelebi – Târîh-i Pâdişâhân-ı Osmâniyye
Oruç Bey – Tevârîh-i Âl-i Osman
Şemseddin Ahmed Sivâsî – Târih-i Selâtîn-i Osmaniyye
Şükrullah – Behcetü’t-Tevârîh
Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Abidin Temizer – Balkan Tarihi Araştırmalarına Metodolojik Yaklaşımlar
Ali Arslan – Balkanlar’da Osmanlı-Türk Kimliği
Ali Özsoy – Balkanlarda Türk Soykırımı
Andrew B. Wachtel – Balkanlar Tarihi
Aron Rodrigue, Ayşe Atasoy – Türkiye ve Balkan Yahudileri Tarihi: 14. - 20. Yüzyıllar
Ayhan Yüksel – Osmanlı Balkanlarında Ayanlar ve Yerel Güçler
Ayşegül Can, Melih Duman – Geçmişten Günümüze Türkiye-Balkan Ülkeleri İlişkileri
Barbara Jelavich – Balkan Tarihi, I ve II
Bilal N. Şimşir – Balkan Savaşlarında Rumeli Türkleri: Kırımlar - Kıyımlar - Göçler (1821- 1913)
Bilal N. Şimşir – Rumeli’de Türk Göçleri
Bilgin Çelik – Balkan İttifakı ve Osmanlı Diplomasisi
Cihan Yemişçi – Doğu ile Batı’nın Sınırında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1592-1714)
Cihan Yemişçi – Dubrovnik’te Osmanlılar, Osmanlı-Dubrovnik İlişkilerinin Sosyal ve Hukuki Yönü
Cihan Yemişçi – Hilal ile Haç Arasında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1326-1592)
Dennis P. Hupchick – Balkanlar, İki Dünya Arasında Bir Tarih
Divna Djuric-Zamolo – “Belgrad”, TVDİA
Edgar Hösch – Balkan Tarihi
Ellis Ashmead-Bartlett – Türklerin Rumeli’ye Vedası
Fatma Aysel Ilgın – Avarlar
Feride Bozcu – Balkanlar ve Osmanlı’nın Kuruluş Yılları
Fikret Adanır, Suraiya Faroqhi – Osmanlı ve Balkanlar
Galip Çağ – Balkanlar, Öteki Avrupa’nın Kökleri ve İnşası
Geza David – “Macaristan”, TVDİA
Gürsoy Şahin – Osmanlı Dönemi Balkan Tarihi Üzerine Araştırmalar
Hakan Yavuz – Osmanlı’dan Günümüze Balkanlar ve Kimlik
Halil İnalcık – “Rumeli”, TVDİA
Halil İnalcık – Balkanlar ve Osmanlı Mirası
Halil İnalcık – Osmanlı Hakimiyetinde Ortadoğu ve Balkanlar
Halil İnalcık – Stefan Duşan’dan Osmanlı’ya
Halil İnalcık – Türkler ve Balkanlar
I. E. Gueshoff – The Balkan League
Igor Despot, Mete Tunçay – Savaşan Tarafların Gözüyle Balkan Savaşları: Algılar ve Yorumlar
İbrahim Sezgin – “Paşa Livası”, TVDİA
İdris Bostan – Osmanlı Denizciliği ve Balkan Coğrafyası
İlber Ortaylı – Balkanlar ve Osmanlı Hakimiyeti
John Reed – Balkanlarda Savaş
Kemal H. Karpat – Balkanlarda Osmanlı Mirası ve Milliyetçilik
Lionel James – Türklerin Balkan Hezimeti
Machiel Kiel – “Silistire”, TVDİA
Mehmet Ün – 93 Harbi’nden Balkan Savaşı’na: Rumeliye Veda
Münir Aktepe – Osmanlı’nın Rumeli’de İlk Fethettikleri Çimbi Kalesi
Necati Efendi – Tarih-i Balkan (yayına hazırlayan: M. A. Yekta Saraç)
Nevill Forbes, D.G. Hogarth – Balkanlar (1830-1913)
Nilgün Nurhan Kara, Şayan Ulusan – Türklerin Balkanları
Orhan Kılıç – Balkanlar’da Osmanlı İdaresi
Osman Karatay, Bilgehan Atsız Gökdağ – Balkanlar El Kitabı
Ö. Lutfi Barkan – Osmanlı İmparatorluğu’nda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak Sürgünler
Ramazan Balcı – Balkanlar’da Osmanlı Mirası ve Günümüz
Ramazan Özey – Balkanlar ve Balkan Ülkeleri Coğrafyası
Salih Özbaran – Osmanlı’nın Balkan Politikası Üzerine Denemeler
Seçil Akgün – Osmanlı Devleti’nin Balkanlar’daki Toplumsal Yapısı
Serap Toprak – 19. Yüzyılda Balkanlarda Ulusçuluk Hareketleri ve Avrupalı Devletlerin Balkanlar Politikası
Serap Toprak – Balkanlarda İslamlaşma (16. Yüzyıl)
Skender Rizaj – “Dalmaçya”, TVDİA
Tuğrul Kıhtır – Balkanların Osmanlı Tarihi (1352-1913)
Uluslararası Balkan Tarihi ve Kültürü Sempozyumu, Bildiri Kitabı
Yücel Öztürk, Mehmet İnbaşı, Mehmet Kerim – Osmanlı Hakimiyetinde Balkanlar - Sosyo-Ekonomik ve İdari Bakış
Zafer Gölen, Abidin Temizer – Balkan Tarihi
Zafer Gölen, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkan Şehirleri
Zafer Gölen, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkanlar'da Gündelik Hayat
Zafer Gölen, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkanlar'da Kültürel ve Sosyal Hayat
Zafer Gölen, Birol Çetin, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkan Ekonomisi
Zekeriya Kurşun – Osmanlı Döneminde Balkan Coğrafyası
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş: Osmanlı’nın Balkanlar’a Yerleşme Süreci ve İlk Fetihler Ders
2 Balkanlar’da Osmanlı Hakimiyetinin Kurumsal Temelleri: İlk İdari Yapılanmalar Ders
3 Eyalet Sistemi: Sancaklar, Beylerbeyilikler ve Merkez-Taşra İlişkileri Ders
4 Tımar Sistemi ve Toprak Yönetimi: Uygulamalar ve Yerel Yansımalar Ders
5 Balkanlar’da Osmanlı Adalet ve Vergi Sistemi Ders
6 Gayrimüslim Toplumlarla İdari İlişkiler: Millet Sistemi ve İltizam Uygulamaları Ders
7 Osmanlı İdaresinde Balkan Şehirleri: Yerel Yönetimler ve Kentsel Kurumlar Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Balkanlar’da Osmanlı Askerî Teşkilatı ve İskân Politikaları Ders
10 Balkanlarda İsyanlar ve Merkezi İdarenin Müdahale Yöntemleri Ders
11 XVI.-XVIII. Yüzyıllarda Balkanlar’da İdari Dönüşümler Ders
12 XIX. Yüzyılda Tanzimat Reformlarının Balkanlar’daki Uygulama Süreci Ders
13 Vilayet Nizamnameleri ve Balkanlar’da Modern İdareye Geçiş Ders
14 Milliyetçilik Akımları, Ayrılıkçı Hareketler ve Osmanlı İdaresinin Tepkisi Ders
15 Osmanlı’nın Balkanlar’daki İdari Mirası: Günümüze Yansımaları Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Osmanlı Devleti'nin Balkanlar’daki idari yapılanmasını ve taşra teşkilatını açıklayabilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Eyalet ve tımar sistemlerinin Balkanlar’daki toplumsal yapıya etkilerini analiz edebilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Osmanlı’nın Balkanlardaki gayrimüslim topluluklarla kurduğu idari ilişkileri değerlendirebilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Tanzimat sonrası Balkanlar’daki idari reformları ve sonuçlarını yorumlayabilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Osmanlı idaresinin Balkanlar’daki uzun vadeli mirasını tarihsel kaynaklara dayalı olarak tartışabilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Osmanlı Devleti'nin Balkanlar’daki idari yapılanmasını ve taşra teşkilatını açıklayabilir. - - - - - - - - - - - - - -
Eyalet ve tımar sistemlerinin Balkanlar’daki toplumsal yapıya etkilerini analiz edebilir. - - - - - - - - - - - - - -
Osmanlı’nın Balkanlardaki gayrimüslim topluluklarla kurduğu idari ilişkileri değerlendirebilir. - - - - - - - - - - - - - -
Tanzimat sonrası Balkanlar’daki idari reformları ve sonuçlarını yorumlayabilir. - - - - - - - - - - - - - -
Osmanlı idaresinin Balkanlar’daki uzun vadeli mirasını tarihsel kaynaklara dayalı olarak tartışabilir. - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -