Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı İdaresinde Balkanlar | TAR6019 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu ders, Osmanlı’nın Balkanlar’da kurduğu idari düzenin yapısını ve işleyişini öğretmeyi hedefler. Öğrencilerin, Osmanlı taşra yönetimini yerel uygulamalar ve reformlar çerçevesinde kavramaları sağlanır. Ayrıca, Balkanlar’daki Osmanlı idaresinin tarihsel mirasını eleştirel bir bakışla değerlendirme yetisi kazandırılır. |
Ders İçeriği |
Osmanlı İdaresinde Balkanlar dersi, Osmanlı Kuruluş Dönemi’nde Orhan Gazi’nin oğlu Süleyman Paşa’nın Gelibolu’ya geçmesi ve Çimpe Kalesi’ni fethederek burayı Balkanlardaki fetihler için üs olarak kullanması vetiresiyle başlar, 1699 yılında imzalanan Karlofça Antlaşması ile tamamlanır. İlk derste, Osmanlıların kuruluş döneminden itibaren Balkanları fetih süreçleri, fethedilen bölgelerde Osmanlı idari düzeninin nasıl ve ne şekilde kurulduğu, istimalet politikası, Osmanlı öncesindeki egemen güçlerin ihdas ettiği kurumların Osmanlı sistemine entegresi, Kol sistemi, yol güzergahları, askeri ve ticari yollar hakkında giriş mahiyetinde işlenir. Balkanlarda hakimiyetin tamamlanmasına kadar geçen zamanda yapılan I. Kosova, Niğbolu, Varna ve II. Kosova gibi büyük savaşlardan söz edilir. Ayrıca öğrencilere ilerleyen derslerde işlenecek konular hakkında bilgi verilerek araştırma konuları dağıtılır. Sonraki derslerde Rumeli, Budin, Bosna, Temeşvar, Özi, Eğri, Uyvar beylerbeylikleri ayrı ayrı ele alınır. Bunların yanı sıra Eflak, Erdel, Boğdan ve Dubrovnik Cumhuriyeti gibi Osmanlı’ya bağlı hükümetler de ayrıca birer ders konusu olarak değerlendirilir. Bahsi geçen idari birimler hakkında ayrıca Osmanlı arşiv malzemesine dair genel bilgiler verilir. Balkanlarda Osmanlı taşra teşkilatının yapısı, yukarıda sözü edilen eyaletler özelinde hiyerarşik olarak ele alınır ve beylerbeyi, sancakbeyi, kadı, sübaşı vb gibi idareciler etrafında müesses nizam anlatılır. Devam eden derslerde, Balkanlarda kurulmuş olan Bulgaristan, Yunanistan, Sırbistan, Bosna-Hersek, Hırvatistan, Makedonya, Kosova ve Karadağ gibi devletler dikkate alınarak bunların Osmanlı yönetimi altındaki idari, iktisadi, sosyal tarihi anlatılır. İlaveten, bu ülkelerin tarihî öneme sahip şehirleri de sahip oldukları stratejik, jeo-politik, ekonomik vb. nitelikler etrafında değerlendirilir. Öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Öğrenciler, Osmanlı’nın kuruluşundan yıkılışına kadar giden süreçte Balkanları idare etme tecrübesini tarihsel perspektif içinde görme ve yorumlama yetisi kazanır ve gelişmeleri çok yönlü kavrarlar. Sonuç olarak ders, tarihsel bilgiyle güncel konjonktürü bağdaştırabilen ve bunu tarihsel derinlikle yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Ahmedî – Dâstân ve Tevârîh-i Mülûk-i Âl-i Osmân Âli Mustafa Efendi – Künhü’l-Ahbâr Anonim Târih-i Âl-i Osmanlar Âsafnâme Aşıkpaşazade – Tevârîh-i Âl-i Osman Celâlzâde Mustafa Çelebi – Tabakâtü’l-Memâlik Derviş Mehmed (Nakşî) – Tarih-i Nakşî Enverî – Düstûrnâme-i Enverî Feridun Bey – Münşeâtü’s-Selâtîn Hasan b. Mahmûd el-Busnevî – Târih-i Âl-i Osman Hoca Nişancı – Kanunnâme-i Âl-i Osman Hoca Saadeddin Efendi – Tâcü’t-Tevârîh İdris-i Bitlisî – Heşt Behişt Karamanlı Nişancı Mehmed Paşa – Târih-i Âl-i Osman Kâtibî – Tevârîh-i Âl-i Osmân Kemalpaşazâde (İbn Kemal) – Tevârîh-i Âl-i Osman Lütfi Paşa – Tevârîh-i Âl-i Osman Matrakçı Nasuh – Mecmû‘atü’t-Tevârîh Neşrî (Mehmed Neşrî) – Kitâb-ı Cihannümâ Nişancı Tâcızâde Câfer Çelebi – Târîh-i Pâdişâhân-ı Osmâniyye Oruç Bey – Tevârîh-i Âl-i Osman Şemseddin Ahmed Sivâsî – Târih-i Selâtîn-i Osmaniyye Şükrullah – Behcetü’t-Tevârîh Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth . ÇALIŞMA ESERLER . Abidin Temizer – Balkan Tarihi Araştırmalarına Metodolojik Yaklaşımlar Ali Arslan – Balkanlar’da Osmanlı-Türk Kimliği Ali Özsoy – Balkanlarda Türk Soykırımı Andrew B. Wachtel – Balkanlar Tarihi Aron Rodrigue, Ayşe Atasoy – Türkiye ve Balkan Yahudileri Tarihi: 14. - 20. Yüzyıllar Ayhan Yüksel – Osmanlı Balkanlarında Ayanlar ve Yerel Güçler Ayşegül Can, Melih Duman – Geçmişten Günümüze Türkiye-Balkan Ülkeleri İlişkileri Barbara Jelavich – Balkan Tarihi, I ve II Bilal N. Şimşir – Balkan Savaşlarında Rumeli Türkleri: Kırımlar - Kıyımlar - Göçler (1821- 1913) Bilal N. Şimşir – Rumeli’de Türk Göçleri Bilgin Çelik – Balkan İttifakı ve Osmanlı Diplomasisi Cihan Yemişçi – Doğu ile Batı’nın Sınırında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1592-1714) Cihan Yemişçi – Dubrovnik’te Osmanlılar, Osmanlı-Dubrovnik İlişkilerinin Sosyal ve Hukuki Yönü Cihan Yemişçi – Hilal ile Haç Arasında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1326-1592) Dennis P. Hupchick – Balkanlar, İki Dünya Arasında Bir Tarih Divna Djuric-Zamolo – “Belgrad”, TVDİA Edgar Hösch – Balkan Tarihi Ellis Ashmead-Bartlett – Türklerin Rumeli’ye Vedası Fatma Aysel Ilgın – Avarlar Feride Bozcu – Balkanlar ve Osmanlı’nın Kuruluş Yılları Fikret Adanır, Suraiya Faroqhi – Osmanlı ve Balkanlar Galip Çağ – Balkanlar, Öteki Avrupa’nın Kökleri ve İnşası Geza David – “Macaristan”, TVDİA Gürsoy Şahin – Osmanlı Dönemi Balkan Tarihi Üzerine Araştırmalar Hakan Yavuz – Osmanlı’dan Günümüze Balkanlar ve Kimlik Halil İnalcık – “Rumeli”, TVDİA Halil İnalcık – Balkanlar ve Osmanlı Mirası Halil İnalcık – Osmanlı Hakimiyetinde Ortadoğu ve Balkanlar Halil İnalcık – Stefan Duşan’dan Osmanlı’ya Halil İnalcık – Türkler ve Balkanlar I. E. Gueshoff – The Balkan League Igor Despot, Mete Tunçay – Savaşan Tarafların Gözüyle Balkan Savaşları: Algılar ve Yorumlar İbrahim Sezgin – “Paşa Livası”, TVDİA İdris Bostan – Osmanlı Denizciliği ve Balkan Coğrafyası İlber Ortaylı – Balkanlar ve Osmanlı Hakimiyeti John Reed – Balkanlarda Savaş Kemal H. Karpat – Balkanlarda Osmanlı Mirası ve Milliyetçilik Lionel James – Türklerin Balkan Hezimeti Machiel Kiel – “Silistire”, TVDİA Mehmet Ün – 93 Harbi’nden Balkan Savaşı’na: Rumeliye Veda Münir Aktepe – Osmanlı’nın Rumeli’de İlk Fethettikleri Çimbi Kalesi Necati Efendi – Tarih-i Balkan (yayına hazırlayan: M. A. Yekta Saraç) Nevill Forbes, D.G. Hogarth – Balkanlar (1830-1913) Nilgün Nurhan Kara, Şayan Ulusan – Türklerin Balkanları Orhan Kılıç – Balkanlar’da Osmanlı İdaresi Osman Karatay, Bilgehan Atsız Gökdağ – Balkanlar El Kitabı Ö. Lutfi Barkan – Osmanlı İmparatorluğu’nda Bir İskan ve Kolonizasyon Metodu Olarak Sürgünler Ramazan Balcı – Balkanlar’da Osmanlı Mirası ve Günümüz Ramazan Özey – Balkanlar ve Balkan Ülkeleri Coğrafyası Salih Özbaran – Osmanlı’nın Balkan Politikası Üzerine Denemeler Seçil Akgün – Osmanlı Devleti’nin Balkanlar’daki Toplumsal Yapısı Serap Toprak – 19. Yüzyılda Balkanlarda Ulusçuluk Hareketleri ve Avrupalı Devletlerin Balkanlar Politikası Serap Toprak – Balkanlarda İslamlaşma (16. Yüzyıl) Skender Rizaj – “Dalmaçya”, TVDİA Tuğrul Kıhtır – Balkanların Osmanlı Tarihi (1352-1913) Uluslararası Balkan Tarihi ve Kültürü Sempozyumu, Bildiri Kitabı Yücel Öztürk, Mehmet İnbaşı, Mehmet Kerim – Osmanlı Hakimiyetinde Balkanlar - Sosyo-Ekonomik ve İdari Bakış Zafer Gölen, Abidin Temizer – Balkan Tarihi Zafer Gölen, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkan Şehirleri Zafer Gölen, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkanlar'da Gündelik Hayat Zafer Gölen, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkanlar'da Kültürel ve Sosyal Hayat Zafer Gölen, Birol Çetin, Abidin Temizer – Osmanlı Dönemi Balkan Ekonomisi Zekeriya Kurşun – Osmanlı Döneminde Balkan Coğrafyası |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş: Osmanlı’nın Balkanlar’a Yerleşme Süreci ve İlk Fetihler | Ders |
2 | Balkanlar’da Osmanlı Hakimiyetinin Kurumsal Temelleri: İlk İdari Yapılanmalar | Ders |
3 | Eyalet Sistemi: Sancaklar, Beylerbeyilikler ve Merkez-Taşra İlişkileri | Ders |
4 | Tımar Sistemi ve Toprak Yönetimi: Uygulamalar ve Yerel Yansımalar | Ders |
5 | Balkanlar’da Osmanlı Adalet ve Vergi Sistemi | Ders |
6 | Gayrimüslim Toplumlarla İdari İlişkiler: Millet Sistemi ve İltizam Uygulamaları | Ders |
7 | Osmanlı İdaresinde Balkan Şehirleri: Yerel Yönetimler ve Kentsel Kurumlar | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Balkanlar’da Osmanlı Askerî Teşkilatı ve İskân Politikaları | Ders |
10 | Balkanlarda İsyanlar ve Merkezi İdarenin Müdahale Yöntemleri | Ders |
11 | XVI.-XVIII. Yüzyıllarda Balkanlar’da İdari Dönüşümler | Ders |
12 | XIX. Yüzyılda Tanzimat Reformlarının Balkanlar’daki Uygulama Süreci | Ders |
13 | Vilayet Nizamnameleri ve Balkanlar’da Modern İdareye Geçiş | Ders |
14 | Milliyetçilik Akımları, Ayrılıkçı Hareketler ve Osmanlı İdaresinin Tepkisi | Ders |
15 | Osmanlı’nın Balkanlar’daki İdari Mirası: Günümüze Yansımaları | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Osmanlı Devleti'nin Balkanlar’daki idari yapılanmasını ve taşra teşkilatını açıklayabilir. | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Eyalet ve tımar sistemlerinin Balkanlar’daki toplumsal yapıya etkilerini analiz edebilir. | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Osmanlı’nın Balkanlardaki gayrimüslim topluluklarla kurduğu idari ilişkileri değerlendirebilir. | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Tanzimat sonrası Balkanlar’daki idari reformları ve sonuçlarını yorumlayabilir. | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Osmanlı idaresinin Balkanlar’daki uzun vadeli mirasını tarihsel kaynaklara dayalı olarak tartışabilir. | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Devleti'nin Balkanlar’daki idari yapılanmasını ve taşra teşkilatını açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Eyalet ve tımar sistemlerinin Balkanlar’daki toplumsal yapıya etkilerini analiz edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Osmanlı’nın Balkanlardaki gayrimüslim topluluklarla kurduğu idari ilişkileri değerlendirebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Tanzimat sonrası Balkanlar’daki idari reformları ve sonuçlarını yorumlayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Osmanlı idaresinin Balkanlar’daki uzun vadeli mirasını tarihsel kaynaklara dayalı olarak tartışabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |