Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Meslek Etiği | HEM324 | 6 | 2 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze teorik anlatım |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK |
Amaç |
Meslek Etiği Dersi, Hemşirelik mesleğinin tüm uygulamalarında öğrencilerin etik bilinç ve etik düşünme becerisi kazanmalarını sağlamaktadır. |
Ders İçeriği |
--Temel Etik Kavramlar -- Etik Yaklaşımlar -- Sağlık ve Hak Kavramları -- Etik İlkeler ve Bakım Etiği -- Meslek Kavramı ve Hemşirelikte Meslekleşme Süreci -- Meslek Etiği -- Hemşirelere İlişkin Mesleki Etik Kodlar -- Uluslararası Hemşireler Birliği’nin (ICN) Hemşireler İçin Etik Kodları -- Etik Sorunlar -- Etik Karar Verme Süreci -- Tıbbi Hatalar ve Hemşirelik -- Aydınlatılmış Onam, Etik ve Yasal Unsurları -- Dünyada Etik ve Sağlık -- Hemşirelik Uygulamalarında Etkili Olan Evrensel Konular |
Ders Kaynakları |
Alpar ŞE, Bağçecik N., Karabacak Ü. Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013
Tschudin V. Ethics in Nursing: The Caring relationship. Butterworth-Heinemann. Elsewier Limited. London, 2003 Fry ST, Johnstone MJ. Ethics in Nursing Practice. Blackwell Publishing. Oxford, 2008 Yalım, NY. ve Keleş, Ş. (2019) (Editörler). Sağlık Programları Meslek Etiği. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Baskı. Oğuz, YN., Tepe, H., Örnek Büken, N. ve Kırımsoy Kucur, D. (2005). Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu, 1. Baskı. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ödev 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 6 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 8 | 16 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 8 | 16 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 2 | 3 | 6 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 4 | 8 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,08 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Etik, tarihsel süreci ve kapsamı | |
2 | Hemşirelik değerleri, değer sistemlerinin gelişimi, inançlar | |
3 | Etik, ahlak ve deontoloji kavramları | |
4 | Etik ilkeler | |
5 | Mesleki etik kodlar | |
6 | Uluslararası ve ulusal etik bildirgeler | |
7 | Etik karar verme süreci | |
8 | Ara sınav | |
9 | Sağlık hizmetlerinde etik karar verme süreci | |
10 | Etik sorunları etkileyen sosyal, ekonomik, politik, kültürel, teknolojik ve kurumsal faktörler | |
11 | İş etiği | |
12 | İnsan hakları | |
13 | Hasta hakları | |
14 | Hemşirelik bakımında karşılaşılan etik sorunlar |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sağlık alanında etik ilke ve kodların işleyişini kavrama | |||
Hemşirelik bakım uygulamalarında etik sorunları analiz etme | |||
Etik karar verme sürecini vaka üzerinden tartışma | |||
Hemşirelik değer sistemlerini kavrama | |||
İnsan ve hasta haklarını, etik ve deontoloji kavramları ile ilişkilendirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sağlık alanında etik ilke ve kodların işleyişini kavrama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Hemşirelik bakım uygulamalarında etik sorunları analiz etme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Etik karar verme sürecini vaka üzerinden tartışma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Hemşirelik değer sistemlerini kavrama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İnsan ve hasta haklarını, etik ve deontoloji kavramları ile ilişkilendirme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |