| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Meslek Etiği | HEM324 | 6 | 2 + 0 | 4,0 | 
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK | 
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe | 
| Dersin Verilişi | Yüz yüze teorik anlatım | 
| EBS Koordinatörü | |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK | 
| Amaç | Meslek Etiği Dersi, Hemşirelik mesleğinin tüm uygulamalarında öğrencilerin etik bilinç ve etik düşünme becerisi kazanmalarını sağlamaktadır. | 
| Ders İçeriği | --Temel Etik Kavramlar -- Etik Yaklaşımlar -- Sağlık ve Hak Kavramları -- Etik İlkeler ve Bakım Etiği -- Meslek Kavramı ve Hemşirelikte Meslekleşme Süreci -- Meslek Etiği -- Hemşirelere İlişkin Mesleki Etik Kodlar -- Uluslararası Hemşireler Birliği’nin (ICN) Hemşireler İçin Etik Kodları -- Etik Sorunlar -- Etik Karar Verme Süreci -- Tıbbi Hatalar ve Hemşirelik -- Aydınlatılmış Onam, Etik ve Yasal Unsurları -- Dünyada Etik ve Sağlık -- Hemşirelik Uygulamalarında Etkili Olan Evrensel Konular | 
| Ders Kaynakları | Alpar ŞE, Bağçecik N., Karabacak Ü. Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013 Tschudin V. Ethics in Nursing: The Caring relationship. Butterworth-Heinemann. Elsewier Limited. London, 2003 Fry ST, Johnstone MJ. Ethics in Nursing Practice. Blackwell Publishing. Oxford, 2008 Yalım, NY. ve Keleş, Ş. (2019) (Editörler). Sağlık Programları Meslek Etiği. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Baskı. Oğuz, YN., Tepe, H., Örnek Büken, N. ve Kırımsoy Kucur, D. (2005). Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu, 1. Baskı. | 
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 | 
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) | 
| Ödev 1 | 40 | 
| Toplam | 40 | 
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) | 
| Final | %60 | 
| Toplam | %60 | 
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 | 
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 | 
| Toplam | %100 | 
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) | 
| 
                                                        Aktarılabilir Beceri Dersleri
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| 
                                                        Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| 
                                                        Destek Dersleri
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| 
                                                        Ek Dersler
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| 
                                                        Kategori
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| 
                                                        Mesleki Seçmeli Dersler
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| 
                                                        Temel Meslek Dersleri
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| 
                                                        Uygulama Dersleri
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| 
                                                        Uzmanlık / Alan Dersleri
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| 
                                                        Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
                                                     | 
                                                            0
                                                         | 
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) | 
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 8 | 16 | 
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 2 | 3 | 6 | 
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 4 | 8 | 
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 8 | 16 | 
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 6 | 12 | 
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 4 | 8 | 
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 4 | 8 | 
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 | 
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 | 
| Final | Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,08 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu | 
|---|---|---|
| 1 | Etik, tarihsel süreci ve kapsamı | |
| 2 | Hemşirelik değerleri, değer sistemlerinin gelişimi, inançlar | |
| 3 | Etik, ahlak ve deontoloji kavramları | |
| 4 | Etik ilkeler | |
| 5 | Mesleki etik kodlar | |
| 6 | Uluslararası ve ulusal etik bildirgeler | |
| 7 | Etik karar verme süreci | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Sağlık hizmetlerinde etik karar verme süreci | |
| 10 | Etik sorunları etkileyen sosyal, ekonomik, politik, kültürel, teknolojik ve kurumsal faktörler | |
| 11 | İş etiği | |
| 12 | İnsan hakları | |
| 13 | Hasta hakları | |
| 14 | Hemşirelik bakımında karşılaşılan etik sorunlar | 
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti | 
| Sağlık alanında etik ilke ve kodların işleyişini kavrama | |||
| Hemşirelik bakım uygulamalarında etik sorunları analiz etme | |||
| Etik karar verme sürecini vaka üzerinden tartışma | |||
| Hemşirelik değer sistemlerini kavrama | |||
| İnsan ve hasta haklarını, etik ve deontoloji kavramları ile ilişkilendirme | 
| DERS ÖĞRENME ÇIKTISI | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık alanında etik ilke ve kodların işleyişini kavrama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -; | 
| Hemşirelik bakım uygulamalarında etik sorunları analiz etme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -; | 
| Etik karar verme sürecini vaka üzerinden tartışma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -; | 
| Hemşirelik değer sistemlerini kavrama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -; | 
| İnsan ve hasta haklarını, etik ve deontoloji kavramları ile ilişkilendirme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -; | 
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 
