| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Meslek Etiği | HEM324 | 6 | 2 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze teorik anlatım |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Burcu BAYRAK KAHRAMAN |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Meslek Etiği Dersi, Hemşirelik mesleğinin tüm uygulamalarında öğrencilerin etik bilinç ve etik düşünme becerisi kazanmalarını sağlamaktadır. |
| Ders İçeriği |
--Temel Etik Kavramlar -- Etik Yaklaşımlar -- Sağlık ve Hak Kavramları -- Etik İlkeler ve Bakım Etiği -- Meslek Kavramı ve Hemşirelikte Meslekleşme Süreci -- Meslek Etiği -- Hemşirelere İlişkin Mesleki Etik Kodlar -- Uluslararası Hemşireler Birliği’nin (ICN) Hemşireler İçin Etik Kodları -- Etik Sorunlar -- Etik Karar Verme Süreci -- Tıbbi Hatalar ve Hemşirelik -- Aydınlatılmış Onam, Etik ve Yasal Unsurları -- Dünyada Etik ve Sağlık -- Hemşirelik Uygulamalarında Etkili Olan Evrensel Konular |
| Ders Kaynakları |
Alpar ŞE, Bağçecik N., Karabacak Ü. Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013
Tschudin V. Ethics in Nursing: The Caring relationship. Butterworth-Heinemann. Elsewier Limited. London, 2003 Fry ST, Johnstone MJ. Ethics in Nursing Practice. Blackwell Publishing. Oxford, 2008 Yalım, NY. ve Keleş, Ş. (2019) (Editörler). Sağlık Programları Meslek Etiği. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Baskı. Oğuz, YN., Tepe, H., Örnek Büken, N. ve Kırımsoy Kucur, D. (2005). Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu, 1. Baskı. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,96 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Temel Etik Kavramlar | Tartışmalı Ders |
| 2 | Etik Yaklaşımlar | Tartışmalı Ders |
| 3 | Sağlık ve Hak Kavramları | Tartışmalı Ders |
| 4 | Etik İlkeler ve Bakım Etiği | Tartışmalı Ders |
| 5 | Meslek Kavramı ve Hemşirelikte Meslekleşme Süreci | Tartışmalı Ders |
| 6 | Meslek Etiği | Tartışmalı Ders |
| 7 | Hemşirelere İlişkin Mesleki Etik Kodlar | Tartışmalı Ders |
| 8 | Uluslararası Hemşireler Birliği’nin (ICN) Hemşireler İçin Etik Kodları Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
| 9 | Etik Sorunlar | Tartışmalı Ders |
| 10 | Etik Karar Verme Süreci | Tartışmalı Ders |
| 11 | Tıbbi Hatalar ve Hemşirelik | Tartışmalı Ders |
| 12 | Aydınlatılmış Onam, Etik ve Yasal Unsurları | Tartışmalı Ders |
| 13 | Dünyada Etik ve Sağlık | Tartışmalı Ders |
| 14 | Hemşirelik Uygulamalarında Etkili Olan Evrensel Konular | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hemşirelik uygulamalarını etik düşünme becerisini doğrultusunda uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hemşirelik uygulamalarında öngörülemeyen sorunları çözme yeteneği kazanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hemşirelik mesleğine ilişkin etik kodları bilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sosyal hakların evrenselliğini ve hasta haklarını etik bilinç çerçevesinde değerlendirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hemşirelik ile ilgili toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hemşirelik uygulamalarını etik düşünme becerisini doğrultusunda uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hemşirelik uygulamalarında öngörülemeyen sorunları çözme yeteneği kazanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hemşirelik mesleğine ilişkin etik kodları bilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sosyal hakların evrenselliğini ve hasta haklarını etik bilinç çerçevesinde değerlendirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hemşirelik ile ilgili toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hemşirelik uygulamalarını etik düşünme becerisini doğrultusunda uygular. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | ;
| Hemşirelik uygulamalarında öngörülemeyen sorunları çözme yeteneği kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | ;
| Hemşirelik mesleğine ilişkin etik kodları bilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | ;
| Sosyal hakların evrenselliğini ve hasta haklarını etik bilinç çerçevesinde değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | ;
| Hemşirelik ile ilgili toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olur. | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 2 | 5 | 2 | 2 | ;
| Hemşirelik uygulamalarını etik düşünme becerisini doğrultusunda uygular. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | ;
| Hemşirelik uygulamalarında öngörülemeyen sorunları çözme yeteneği kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | ;
| Hemşirelik mesleğine ilişkin etik kodları bilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | ;
| Sosyal hakların evrenselliğini ve hasta haklarını etik bilinç çerçevesinde değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | ;
| Hemşirelik ile ilgili toplumsal, bilimsel ve ahlaki değerleri gözetme bilincine sahip olur. | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 2 | 5 | 2 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 3,2 | 3,4 | 3,6 | 3,4 | 3,8 | 4,2 | 3,6 | 3,2 | 3,6 | 3,8 | 4,8 | 3 | 4,2 | 2,4 | 3 |