Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | HEM302 | 6 | 4 + 16 | 15,0 |
Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA, ÖDEV SUNUMU, KLİNİK UYGULAMA |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Elif ERBAY ÖZDEDE Dr. Öğr. Üyesi Hamide ZENGİN |
Amaç |
Eğitim süresince aldığı temel bilgi ve ilkeleri, çocuk sağlığı ve hastalığına ilişkin rol ve işlevlerle bütünleşerek bunları sağlık bakım sisteminin her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğa ve ailesine uygulayabilme becerisine sahip hemşireler yetiştirmek. |
Ders İçeriği |
Çocuk Sağlığına Genel Bakış, Dünyada ve Ülkemizde Çocuk Sağlığının Durumu Pediatri Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Pediatri Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Pediatri Hemşireliğinin Felsefesi Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi (Çocuklarda öykü alma ve fizik muayene) Çocukluk Döneminde Büyüme ve Gelişme Çocuklarda Beslenme ve Beslenme Bozuklukları Çocuklarda İlaç Doz Hesaplamaları-Çocuklarda İlaç Uygulamaları Genetik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Yaklaşımı Çocuklarda Sıvı Elektrolit, Asit-Baz Dengesi ve Bozuklukları Solunum Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Dolaşım Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Hematolojik Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda İmmün Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yaş Dönemlerine Göre Çocukla İletişim, Çocuk ve Ailesinin Hastaneye Yatmaya Yönelik Tepkileri ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda GİS Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Hemşirelik Süreci Çocuklarda Kas-İskelet Sistemi ile Kollajen Doku Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Onkolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Bağışıklama Çocuklarda Kazalar ve Yaklaşım Çocuklarda Uyum ve Davranış Bozuklukları-Hemşirelik Bakımı Engelli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Kronik Hastalığı Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Ağrı ve Yönetimi Çocuklarda Palyatif Bakım |
Ders Kaynakları |
Çavuşoğlu H (2013). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. 1-2 cilt. Sistem Ofset,Ankara.
Ed.: Hicran Çavuşoğlu (2018). Pediatri Hemşireliği Akıl Notları. Güneş Tıp Kitabevleri. Ed.: Derya Suluhan, Hatice Pars (2020). Pediatrik Stomalar ve Hemşirelik Bakımı. Güneş Tıp Kitabevleri. Ed.: Dinçer Yıldızdaş, Hayri Levent Yılmaz. Çocuk Yoğun Bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. Ed.: Sema Kuğuoğlu, Duygu Sönmez Düzkaya. Çocuk Acil Hemşireliği, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2021, 1. Baskı. Törüner E.K, Büyükgönenç L.(2018). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Ed.:Zeynep Conk, Zümrüt Başbakkal, Hatice Bal Yılmaz, Bahire Bolışık. Pediatri Hemşireliği, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2018, 2. Baskı. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ödev 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 4 | 13 | 52 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 13 | 52 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 13 | 13 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 4 | 13 | 52 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 16 | 12 | 192 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 383 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 15,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Çocuk sağlığına genel bakış, Çocuk-hastalık ve hastane ortamı | |
2 | Sağlam çocuk izlemi ve taramalar, Çocukluk döneminde büyüme ve gelişme | |
3 | Çocuklarda sıvı-elektrolit dengesi ve bozuklukları, Çocukluk döneminde beslenme ve beslenme bozuklukları | |
4 | Genetik sorunu olan çocuk ve hemşirelik bakımı, Çocuklarda ilaç uygulamaları | |
5 | Çocuklarda ağrı değerlendirmesi ve ağrı yönetimi, Solunum sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
6 | Çocuklarda dolaşım sistemi hastalıkları, Çocuklarda hematolojik sistem hastalıkları ve hemşirelik yaklaşımı | |
7 | Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı, İmmün sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
8 | Arasınav | |
9 | Çocuklarda bağ dokusu hastalıkları ve hemşirelik bakımı, Üriner sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
10 | Çocuklarda sinir sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı, Çocuklarda gastrointestinal sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
11 | Çocuklarda enfeksiyon hastalıkları ve hemşirelik bakımı, Çocuklarda bağışıklama | |
12 | Çocuklarda kas-iskelet sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı, Çocukluk çağı acil sorunları ve hemşirelik yaklaşımı | |
13 | Onkolojik sor ola çocuk ve hemşirelik bakımı | |
14 | Kronik ve yaşamı tehdit edici hastalığı olan çocuk ve hemşirelik yaklaşımı, Çocuklarda psikiyatrik bozukluklar (uyum ve davranış sorunları) ve hemşirelik yaklaşımı |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Dönem özelliklerine göre çocuğun büyüme gelişme özelliklerini (fizyolojik, mental, psikososyal) değerlendirebilir, normalden sapmaları tanımlayabilir ve sağlık ekibi ile paylaşabilir | |||
Çocuk ve ailesini bir bütün olarak ele alır | |||
Pediatrik ilaç dozları hesaplama ve uygulamayı bilir | |||
Çocuk hemşireliğinin felsefesini, rol ve işlevlerini bilme | |||
Sistemlere göre sık görülen çocuk hastalıklarını bilir ve uygun hemşirelik bakımı yapabilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dönem özelliklerine göre çocuğun büyüme gelişme özelliklerini (fizyolojik, mental, psikososyal) değerlendirebilir, normalden sapmaları tanımlayabilir ve sağlık ekibi ile paylaşabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çocuk ve ailesini bir bütün olarak ele alır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pediatrik ilaç dozları hesaplama ve uygulamayı bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çocuk hemşireliğinin felsefesini, rol ve işlevlerini bilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sistemlere göre sık görülen çocuk hastalıklarını bilir ve uygun hemşirelik bakımı yapabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |