| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Palyatif Bakım ve Psikiyatrik Yaklaşımlar | HEM321 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders, aktif öğrenme modeli temel alınarak yürütülür. Bu modelde; öğrenci merkezli yaklaşımlar kullanılır, öğrencilerin derse katılımı, tartışmalar, vaka analizleri, grup çalışmaları ve uygulamalı etkinlikler ön plandadır. Psikiyatrik yaklaşımın teorik bilgisini pratiğe aktarabilmesini hedeflenir. |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Neşe MERCAN |
| Ders Veren | Doç. Dr. Neşe MERCAN |
| Amaç |
Öğrencilere yaşamın son dönemindeki hastaların psikososyal ve psikiyatrik ihtiyaçlarını değerlendirme, uygun müdahaleler planlama ve uygulama becerisi kazandırmaktır. Öğrenciler, palyatif bakım sürecinde hasta ve aile ile etkili iletişim kurmayı, psikiyatrik semptomları tanımayı ve uygun psikososyal destek yöntemlerini kullanmayı öğrenirler. |
| Ders İçeriği |
Palyatif bakım ilke ve kavramları, palyatif bakım gerektiren hastalıklar ve psikiyatrik yaklaşım |
| Ders Kaynakları |
Birinci Kitap: Örneklerle İletişim Teknikleri Editörler: Çiğdem Yüksel, Celale Tangül Özcan (2015). İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık.
Acar, N. V. (2008). Yeniden terapötik iletişim-kişiler arası ilişkiler. Nobel Akademik Yayıncılık. Doğan, R., Mercan, N., & Yüksel, Ç. (2020). Ruhsal hastalıklarda iyileşme: kavram analizi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 12(1), 91-99. Şanlıer, N., Ünal, N., & Acavut, G. (Ed.). (2024). Palyatif bakım kanıt temelli rehber. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN: 978-625-644-895-7 Demir, R., Tanhan, A., Çiçek, İ., Yerlikaya, İ., Kurt, S. Ç., & Ünverdi, B. (2021). Yaşam kalitesinin yordayıcıları olarak psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 192-206. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,37 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 15 | Destek ve Dersin Değerlendirilmesi | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Palyatif bakımın amacını ve ilkelerini açıklar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Hastalıklarda görülen semptomların yönetiminde hemşirelik sürecini kullanılır | Ödev / Proje | Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Hasta ve ailenin yaşam kalitesini artıracak hemşirelik bakımını kanıta dayalı bilgileri kullanarak planlar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Palyatif bakımın amacını ve ilkelerini açıklar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Hastalıklarda görülen semptomların yönetiminde hemşirelik sürecini kullanılır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Hasta ve ailenin yaşam kalitesini artıracak hemşirelik bakımını kanıta dayalı bilgileri kullanarak planlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |