| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Teknoloji Bağımlılığı | SAS135 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sevinç MERSİN |
| Ders Veren | Doç. Dr. Sevinç MERSİN |
| Amaç |
Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalık oluşturmak, teknolojinin olumsuz etkileri ile baş etme stratejilerini ve doğru teknoloji kullanımını kazandırmaktır. |
| Ders İçeriği |
Teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık; internet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı, sanal zorbalık, farkındalık ve baş etme stratejileri |
| Ders Kaynakları |
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ
KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49 Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10 3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49 Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10 3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, Küçükvardar, M. (2020). Teknoloji Bağımlılığı ve Dijital İstila. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Özmen, Ş.Y. (2018). Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11, (61), 958-966. Karaca, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. Humanities Sciences, 2 (3), 131-143. Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. Konya: Eğitim Yayınevi. TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49 Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10 3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49 Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10 3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, Küçükvardar, M. (2020). Teknoloji Bağımlılığı ve Dijital İstila. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Özmen, Ş.Y. (2018). Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11, (61), 958-966. Karaca, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. Humanities Sciences, 2 (3), 131-143. Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. Konya: Eğitim Yayınevi. TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49 Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10 3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49 Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10 3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, Küçükvardar, M. (2020). Teknoloji Bağımlılığı ve Dijital İstila. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Özmen, Ş.Y. (2018). Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11, (61), 958-966. Karaca, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. Humanities Sciences, 2 (3), 131-143. Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. Konya: Eğitim Yayınevi. TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49 Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10 3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49 Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10 3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12, Küçükvardar, M. (2020). Teknoloji Bağımlılığı ve Dijital İstila. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Özmen, Ş.Y. (2018). Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11, (61), 958-966. Karaca, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. Humanities Sciences, 2 (3), 131-143. Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. Konya: Eğitim Yayınevi. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
100
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 1 | 1 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 10 | 10 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 1 | 5 | 5 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 6 | 6 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 1 | 3 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 3 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 2 | 8 | 16 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 1 | 3 | 3 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,33 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Teknoloji Bağımlılığına Giriş | Tartışmalı Ders |
| 1 | Bilişim çağı, dijitalleşme ve teknoloji | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | Bağımlılık Türleri ve Sınıflandırma | Tartışmalı Ders |
| 2 | Teknolojiye farklı bakışlar Teknolojik belirlenimcilik yaklaşımları | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Teknoloji Bağımlılığının Belirtileri | Tartışmalı Ders |
| 3 | Makinelerin doğuşu ve yükselişi: teknolojiye dair sorgulamalar | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Teknoloji Bağımlılığına Neden Olan Faktörler | Tartışmalı Ders |
| 4 | Teknoloji ve sanal ağ birlikteliği Dijital yerliler ve göçmenler | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | Teknoloji Bağımlılığının Beyin Üzerindeki Etkileri | Tartışmalı Ders |
| 5 | Sanal dünyada birey ve siber psikoloji | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Teknoloji Bağımlılığının Sosyal Etkileri | Tartışmalı Ders |
| 6 | Dijital hastalık belirtileri (siber-stalk, dijital amnezi, phubbing vb.) | |
| 7 | Teknoloji Bağımlılığında Risk Grupları | Tartışmalı Ders |
| 7 | Teknoloji ve sosyal değişim | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| 7 | Teknoloji Bağımlılığında Risk Grupları | Tartışmalı Ders |
| 8 | Bağımlılık kavramı ve teknoloji bağımlılığı | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| 9 | Teknoloji Bağımlılığı Ölçme Araçları | Tartışmalı Ders |
| 9 | Teknoloji bağımlılığına yönelik tartışmalar Siber uzaydaki problemler, teknolojik zehirlenme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| 10 | Teknoloji Bağımlılığının Önlenmesi | Tartışmalı Ders |
| 10 | Sosyal medya bağımlılığı | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| 11 | Teknoloji Bağımlılığı ile Mücadele Yöntemleri | Tartışmalı Ders |
| 11 | Teknoloji bağımlılığı ve gençlik, Dijital oyun bağımlılığı | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| 12 | Dijital Detoks ve Sağlıklı Teknoloji Kullanımı | Tartışmalı Ders |
| 12 | Teknoloji bağımlılığının romantik ilişkilerde ve ailede etkileri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 13 | Güncel Araştırmalar ve Teknoloji Bağımlılığı | Tartışmalı Ders |
| 13 | Dijital şiddet, sanal zorbalık ve siber güvenlik | Ders Tartışmalı Ders |
| 13 | Güncel Araştırmalar ve Teknoloji Bağımlılığı | Tartışmalı Ders |
| 14 | Kriz (doğal afet, salgın vb.) döneminde teknoloji bağımlılığı | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir | |||
| Öğrenci, bağımlılık ve teknoloji bağımlılığı ile ilgili kuramlara ve kavramlara hakim olur. | |||
| Öğrenci, teknoloji bağımlılığının alt türleri olan akıllı telefon bağımlılığı, internet bağımlılığı ve sosyal medya bağımlılığı gibi alt türleri tanır ve aralarındaki benzerlik ve farklılıkları bilir. | |||
| Öğrenci, akıllı telefon ve internet gibi bağımlılık yapıcı teknolojilerin biyolojik, kişisel ve toplumsal hayat üzerinde yaptığı etkileri anlama ve analiz etme yeteneğine erişir. | |||
| Öğrenci, teknoloji bağımlılığına karşı alınabilecek çeşitli önleyici mekanizmalar ve baş etme yolları hakkında farkındalık kazanır. | |||
| Öğrenci, dijital mahremiyet ve siber güvenlik kavramlarının teknoloji bağımlılığı karşısındaki önemini kavrar. | |||
| Teknolojiyi amacına uygun kullanabilir | |||
| Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir | |||
| Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalığı kazanır | |||
| Teknolojinin olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 2 | 4 | 1 | 2 | 4 | ;
| Öğrenci, bağımlılık ve teknoloji bağımlılığı ile ilgili kuramlara ve kavramlara hakim olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 | 1 | ;
| Öğrenci, teknoloji bağımlılığının alt türleri olan akıllı telefon bağımlılığı, internet bağımlılığı ve sosyal medya bağımlılığı gibi alt türleri tanır ve aralarındaki benzerlik ve farklılıkları bilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Öğrenci, akıllı telefon ve internet gibi bağımlılık yapıcı teknolojilerin biyolojik, kişisel ve toplumsal hayat üzerinde yaptığı etkileri anlama ve analiz etme yeteneğine erişir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Öğrenci, teknoloji bağımlılığına karşı alınabilecek çeşitli önleyici mekanizmalar ve baş etme yolları hakkında farkındalık kazanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Öğrenci, dijital mahremiyet ve siber güvenlik kavramlarının teknoloji bağımlılığı karşısındaki önemini kavrar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Teknolojiyi amacına uygun kullanabilir | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 2 | 4 | 1 | 2 | 4 | ;
| Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir | 5 | 1 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | ;
| Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalığı kazanır | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | ;
| Teknolojinin olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 2 | 4 | 1 | 2 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 1,4 | 1 | 1 | 1 | 2,5 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1,3 | 2,5 | 0,9 | 1,5 | 2,5 |