EN
  • Anasayfa
  • SAS135 Teknoloji Bağımlılığı (2025 - 2026 / 7. Yarıyıl)
  • EN
SAS135 - Teknoloji Bağımlılığı
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Teknoloji Bağımlılığı SAS135 7 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
HEMŞİRELİK
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Sevinç MERSİN
Ders Veren Doç. Dr. Sevinç MERSİN
Amaç

Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalık oluşturmak, teknolojinin olumsuz etkileri ile baş etme stratejilerini ve doğru teknoloji kullanımını kazandırmaktır.

Ders İçeriği

Teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık; internet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı, sanal zorbalık, farkındalık ve baş etme stratejileri

Ders Kaynakları TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49
Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10
3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12,
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49
Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10
3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12,
Küçükvardar, M. (2020). Teknoloji Bağımlılığı ve Dijital İstila. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Özmen, Ş.Y. (2018). Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11, (61), 958-966.
Karaca, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. Humanities Sciences, 2 (3), 131-143.
Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. Konya: Eğitim Yayınevi.
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49
Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10
3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12,
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49
Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10
3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12,
Küçükvardar, M. (2020). Teknoloji Bağımlılığı ve Dijital İstila. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Özmen, Ş.Y. (2018). Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11, (61), 958-966.
Karaca, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. Humanities Sciences, 2 (3), 131-143.
Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. Konya: Eğitim Yayınevi.
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49
Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10
3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12,
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49
Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10
3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12,
Küçükvardar, M. (2020). Teknoloji Bağımlılığı ve Dijital İstila. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Özmen, Ş.Y. (2018). Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11, (61), 958-966.
Karaca, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. Humanities Sciences, 2 (3), 131-143.
Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. Konya: Eğitim Yayınevi.
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49
Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10
3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12,
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI DERSİ KİTAPÇIĞI , YEŞİLAY YAYINLARI
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction? Journal of Behavioral Addictions, 7(2), 252–259. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.49
Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T. W., & Potenza, M. N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model of addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10
3. Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive Medicine Reports, 12,
Küçükvardar, M. (2020). Teknoloji Bağımlılığı ve Dijital İstila. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Özmen, Ş.Y. (2018). Dijital Şiddet, Siber Zorbalık ve Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11, (61), 958-966.
Karaca, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. Humanities Sciences, 2 (3), 131-143.
Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. Konya: Eğitim Yayınevi.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
100
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 1 1
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 10 10
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 1 5 5
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 6 6
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 1 3 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 3 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 2 8 16
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 1 3 3
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma Saha / Arazi Çalışması 1 7 7
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 85
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,33
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Teknoloji Bağımlılığına Giriş Tartışmalı Ders
1 Bilişim çağı, dijitalleşme ve teknoloji Ders Tartışmalı Ders
2 Bağımlılık Türleri ve Sınıflandırma Tartışmalı Ders
2 Teknolojiye farklı bakışlar Teknolojik belirlenimcilik yaklaşımları Ders Tartışmalı Ders
3 Teknoloji Bağımlılığının Belirtileri Tartışmalı Ders
3 Makinelerin doğuşu ve yükselişi: teknolojiye dair sorgulamalar Ders Tartışmalı Ders
4 Teknoloji Bağımlılığına Neden Olan Faktörler Tartışmalı Ders
4 Teknoloji ve sanal ağ birlikteliği Dijital yerliler ve göçmenler Ders Tartışmalı Ders
5 Teknoloji Bağımlılığının Beyin Üzerindeki Etkileri Tartışmalı Ders
5 Sanal dünyada birey ve siber psikoloji Ders Tartışmalı Ders
6 Teknoloji Bağımlılığının Sosyal Etkileri Tartışmalı Ders
6 Dijital hastalık belirtileri (siber-stalk, dijital amnezi, phubbing vb.)
7 Teknoloji Bağımlılığında Risk Grupları Tartışmalı Ders
7 Teknoloji ve sosyal değişim Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
7 Teknoloji Bağımlılığında Risk Grupları Tartışmalı Ders
8 Bağımlılık kavramı ve teknoloji bağımlılığı Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
9 Teknoloji Bağımlılığı Ölçme Araçları Tartışmalı Ders
9 Teknoloji bağımlılığına yönelik tartışmalar Siber uzaydaki problemler, teknolojik zehirlenme Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
10 Teknoloji Bağımlılığının Önlenmesi Tartışmalı Ders
10 Sosyal medya bağımlılığı Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
11 Teknoloji Bağımlılığı ile Mücadele Yöntemleri Tartışmalı Ders
11 Teknoloji bağımlılığı ve gençlik, Dijital oyun bağımlılığı Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
12 Dijital Detoks ve Sağlıklı Teknoloji Kullanımı Tartışmalı Ders
12 Teknoloji bağımlılığının romantik ilişkilerde ve ailede etkileri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
13 Güncel Araştırmalar ve Teknoloji Bağımlılığı Tartışmalı Ders
13 Dijital şiddet, sanal zorbalık ve siber güvenlik Ders Tartışmalı Ders
13 Güncel Araştırmalar ve Teknoloji Bağımlılığı Tartışmalı Ders
14 Kriz (doğal afet, salgın vb.) döneminde teknoloji bağımlılığı Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir
Öğrenci, bağımlılık ve teknoloji bağımlılığı ile ilgili kuramlara ve kavramlara hakim olur.
Öğrenci, teknoloji bağımlılığının alt türleri olan akıllı telefon bağımlılığı, internet bağımlılığı ve sosyal medya bağımlılığı gibi alt türleri tanır ve aralarındaki benzerlik ve farklılıkları bilir.
Öğrenci, akıllı telefon ve internet gibi bağımlılık yapıcı teknolojilerin biyolojik, kişisel ve toplumsal hayat üzerinde yaptığı etkileri anlama ve analiz etme yeteneğine erişir.
Öğrenci, teknoloji bağımlılığına karşı alınabilecek çeşitli önleyici mekanizmalar ve baş etme yolları hakkında farkındalık kazanır.
Öğrenci, dijital mahremiyet ve siber güvenlik kavramlarının teknoloji bağımlılığı karşısındaki önemini kavrar.
Teknolojiyi amacına uygun kullanabilir
Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir
Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalığı kazanır
Teknolojinin olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir
; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir 1 1 1 1 4 5 5 1 3 1 2 4 1 2 4
Öğrenci, bağımlılık ve teknoloji bağımlılığı ile ilgili kuramlara ve kavramlara hakim olur. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 - 1 1
Öğrenci, teknoloji bağımlılığının alt türleri olan akıllı telefon bağımlılığı, internet bağımlılığı ve sosyal medya bağımlılığı gibi alt türleri tanır ve aralarındaki benzerlik ve farklılıkları bilir. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Öğrenci, akıllı telefon ve internet gibi bağımlılık yapıcı teknolojilerin biyolojik, kişisel ve toplumsal hayat üzerinde yaptığı etkileri anlama ve analiz etme yeteneğine erişir. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Öğrenci, teknoloji bağımlılığına karşı alınabilecek çeşitli önleyici mekanizmalar ve baş etme yolları hakkında farkındalık kazanır. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Öğrenci, dijital mahremiyet ve siber güvenlik kavramlarının teknoloji bağımlılığı karşısındaki önemini kavrar. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Teknolojiyi amacına uygun kullanabilir 1 1 1 1 4 5 5 1 3 1 2 4 1 2 4
Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir 5 1 1 1 4 5 5 1 3 1 1 4 1 2 4
Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalığı kazanır 1 1 1 1 4 5 5 1 3 1 1 4 1 2 4
Teknolojinin olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir 1 1 1 1 4 5 5 1 3 1 2 4 1 2 4
Ortalama Değer 1,4 1 1 1 2,5 3 3 1 2 1 1,3 2,5 0,9 1,5 2,5