| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Çocuk Cerrahisi Hemşireliği | HEM328 | 6 | 2 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Anlatım, soru-cevap, Vaka analizi, Ödev ve Projeler |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Elif ERBAY |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, çocuk cerrahisi hastalarının gereksinimlerine yönelik hemşirelik bakımını bilimsel temellerle planlayabilen, uygulayabilen, değerlendirebilen ve aile merkezli yaklaşımı benimseyen hemşireler yetiştirmektir. |
| Ders İçeriği |
Bu ders, cerrahi girişim gerektiren çocuk hastaların hemşirelik bakımına ilişkin temel bilgi, beceri ve tutumların kazandırılmasını amaçlar. Ders kapsamında pediatrik cerrahi hastalarda preoperatif, intraoperatif ve postoperatif hemşirelik bakım süreçleri; ağrı yönetimi, hasta güvenliği, aile merkezli bakım ve etik yaklaşımlar ele alınır. Ayrıca çocuk cerrahisinde sık karşılaşılan sistemlere özgü cerrahi hastalıklar ve hemşirelik uygulamaları incelenir. |
| Ders Kaynakları |
• Lerwick, J. (2013). Psychosocial implications of pediatric surgical hospitalization.. Seminars in pediatric surgery, 22 3, 129-33 . https://doi.org/10.1053/j.sempedsurg.2013.04.003
• Davidson, F., Snow, S., Hayden, J., & Chorney, J. (2016). Psychological interventions in managing postoperative pain in children: a systematic review. PAIN, 157, 1872–1886. https://doi.org/10.1097/j.pain.0000000000000636. • Filisetti, C., Gregori, M., Allegri, M., Bugada, D., Cobianchi, L., & Riccipetitoni, G. (2016). Pain Management in Pediatric Surgery: New Horizons. Journal of Pain and Relief, 2016, 1-3. https://doi.org/10.4172/2167-0846.1000240. • Chrisler, A., Claridge, A., Staab, J., Daniels, S., Vaden, V., & McTaggart, D. (2021). Current Evidence for the Effectiveness of Psychosocial Interventions for Children Undergoing Medical Procedures.. Child: care, health and development. https://doi.org/10.1111/cch.12900. • Goddard, A. (2022). Trauma-informed care for the pediatric nurse. Journal of Pediatric Nursing, 62, 1-6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34798581/ • American Academy of Pediatrics. (2021). Trauma-informed care. Pediatrics, 148(2), e2021052580. https://publications.aap.org/pediatrics/article/148/2/e2021052580/179745/Trauma-Informed-Care • McDowell, B. M. (2022). Trauma-informed care: Pediatric intensive care nurses at the bedside. Critical Care Nurse, 42(6), 66-73. https://aacnjournals.org/ccnonline/article/42/6/66/31892/Trauma-Informed-Care-Pediatric-Intensive-Care • American Academy of Pediatrics. (2024). The trauma-informed pediatric practice. AAP Shop. https://shop.aap.org/the-trauma-informed-pediatric-practice-e-book/ • Hettiaratchy, S., & Dziewulski, P. (2019). ABC of burns: Pediatric burns. BMJ, 364, l832. https://doi.org/10.1136/bmj.l832 • Palmieri, T. (2024). Initial Pediatric Burn Management: A Practical Guide. Seminars in Plastic Surgery. https://doi.org/10.1055/s-0044-1782645. • Naber, C., & Sheridan, R. (2024). Critical Care of the Pediatric Burn Patient. Seminars in Plastic Surgery. https://doi.org/10.1055/s-0044-1782647. • Pardesi, O., & Fuzaylov, G. (2017). Pain Management in Pediatric Burn Patients: Review of Recent Literature and Future Directions. Journal of Burn Care & Research, 38, 335–347. https://doi.org/10.1097/BCR.0000000000000470. • Wang, L., Zheng, L., Zhao, X., Gong, X., Su, Z., & Gong, S. (2025). Perioperative care bundle versus conventional perioperative care in pediatric patients undergoing minimally invasive digestive endoscopy. Pakistan Journal of Medical Sciences, 41, 399 - 403. https://doi.org/10.12669/pjms.41.2.11369. • Yang, K., Shao, X., Lv, X., Yang, F., Shen, Q., Fang, J., & Chen, W. (2022). Perioperative psychological issues and nursing care among patients undergoing minimally invasive surgeries. Laparoscopic, Endoscopic and Robotic Surgery. https://doi.org/10.1016/j.lers.2022.06.001. • Speth, J. (2023). Guidelines in Practice: Minimally Invasive Surgery.. AORN journal, 118 4, 250-257 . https://doi.org/10.1002/aorn.14001. • Conk, Z., Başbakkal, Z., Bal Yılmaz, H., & Bolışık, B. (2021). Pediatri Hemşireliği. Ankara: Akademisyen Kitabevi. • Törüner, E. K., & Büyükgönenç, L. (2017). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara: Gazi Kitabevi. • Çınar, N., & Aygin, D. (Ed.). (2023). Çocuk cerrahisi hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. • Atay, S., & Şirin, A. (2020). Çocuk sağlığı ve hastalıklarında hemşirenin rolü. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dergisi, 27(3), 215–224. • Kocaman, N., & Yeşilyurt, D. (2019). Pediatrik cerrahi hastasında perioperatif hemşirelik bakım ilkeleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16(1), 45–52. • Association of periOperative Registered Nurses (AORN). (2022). Guidelines for perioperative practice. https://www.aorn.org • Nelson, T. R. (2020). Pediatric fluid and electrolyte therapy: Evidence-based approach. Journal of Pediatric Nursing, 55, 101–110. • World Health Organization (WHO). (2021). Pocket book of hospital care for children: Guidelines for the management of common childhood illnesses (2nd ed.). https://www.who.int/publications/i/item/9789241548373 • O’Connor, P., & O’Dea, A. (2022). Patient safety and teamwork in pediatric surgery: A nursing perspective. Journal of Pediatric Nursing, 64, 11–18. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.01.003 • Özkan, S., & Korkmaz, F. (2021). Pediatrik cerrahi kliniklerinde hasta güvenliği kültürü: Hemşirelerin görüşleri. Çocuk Cerrahisi Dergisi, 35(3), 121–129. https://doi.org/10.5222/jps.2021.121 • World Health Organization. (2021). WHO surgical safety checklist implementation guide: For children’s surgical services. Geneva: WHO Press. https://www.who.int/publications/i/item/who-surgical-safety-checklist-children • Siricharoenwong, K., Attharos, T., & Lerdsamran, S. (2024). Nurses’ role in nutritional care in pediatric short bowel syndrome. Thai Journal of Nursing, 73(3), 62-69. • Eray, T., Hepşengil, D. Z., Gündüz, T. Y., & Akgül, E. A. (2024). The effect of intestinal stoma care training on knowledge and skill levels of pediatric surgery nurses. Turkish Journal of Pediatric Surgery, 38(2), 52-61. https://doi.org/10.62114/JTAPS.2024.38 • Bross, S., Tannenbaum, D., & Stothers, L. (2024). Elevating pediatric urology care: The crucial role of nursing research in quality improvement. Journal of Pediatric Urology, 20(3), 172–179. https://doi.org/10.1016/j.jpurol.2024.01.032 • Silva, M. F., Santos, G. R., & Almeida, R. T. (2023). Advanced practice nursing in pediatric urology: Experience report in the Federal District. Revista de Enfermagem da UFSM, 13(e81). https://doaj.org/article/fc04bc661469483798ff1d358e95973b • Jantarasiri, T., Chotwanvirat, P., & Songprakob, W. (2023). Nursing care of children with neurogenic bladder undergoing video-urodynamics study. Journal of the Royal Thai Army Nurses, 24(3), 45–53. https://he01.tci-thaijo.org/index.php/JRTAN/article/view/269718 • Leach, J., & Chadha, N. K. (2013). Basic principles for paediatric care: What ENT professionals should know. The Journal of Laryngology & Otology, 127(S2), S84–S89. https://doi.org/10.1017/S0022215112002868 • The Royal Children’s Hospital Melbourne. (2022). Nursing guidelines: Tonsillectomy +/- adenoidectomy post-operative nursing management. Retrieved from https://www.rch.org.au/rchcpg/hospital_clinical_guideline_index/Tonsillectomy_and_adenoidectomy_post_operative_nursing_management/ • Dalvi, N., Sukanya, V., & Renukadevi, D. N. (2024). Postoperative Care in Pediatric Cardiac Surgery: A Review of Best Practices. Scholars Middle East Publishers. • Chen, L. L., Lei, Y. Q., Liu, J. F., et al. (2021). Application and Effects of an Early Childhood Education Machine on Analgesia and Sedation in Children After Cardiothoracic Surgery. Journal of Cardiothoracic Surgery, 16, Article 118. https://doi.org/10.1186/s13019-021-01490-2 • Gültekin, A., & Şen, H. (2020). Pediatrik beyin cerrahisi sonrası hemşirelik bakımı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(3), 250–258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/heads • Hall, W. A. (2019). Pediatric neurosurgery: Current challenges and opportunities. Pediatric Neurosurgery, 54(6), 345–354. https://doi.org/10.1159/000500978 • Newton, C. R., & Garcia, H. H. (2020). Global burden of pediatric neurological disorders. Seminars in Pediatric Neurology, 34, 100–126. https://doi.org/10.1016/j.spen.2020.100826 • Chang, N., Ong, C., & Kuzniewicz, M. (2023). Knowledge and practice gaps in pediatric neurocritical care: Implications for education and training. Frontiers in Pediatrics, 11, 1123450. https://doi.org/10.3389/fped.2023.1123450 • Cartwright, C. C., & Papazoglou, A. (Eds.). (2018). Nursing care of the pediatric neurosurgery patient. Springer Publishing Company. E-book • Moore, L., et al. (2023). Clinical practice guideline recommendations in pediatric orthopedic trauma. Journal of Pediatric Orthopaedics, 43(5), e456–e463. https://doi.org/10.1097/BPO.0000000000002273 • Gladden, P. B. (2004). Pediatric orthopedic trauma: Principles of management. Journal of Pediatric Orthopaedics, 24(1), 1–8. https://doi.org/10.1097/01241398-200401000-00001 • Hubbard, E. W., & Riccio, A. I. (2023). Pediatric orthopedic trauma: An evidence-based approach. Children's Minnesota. https://cmn.education.childrensmn.org/sites/default/files/media/2023-06/%23%202%20Pediatric%20Orthopedic%20Trauma.pdf • American Academy of Orthopaedic Surgeons (AAOS). (2023). Clinical practice guidelines. https://www.aaos.org/quality/quality-programs/clinical-practice-guidelines/ • Kennedy Jr., A. P., Ignacio, R. C., & Ricca, R. (Eds.). (2022). Pediatric trauma care: A practical guide. Springer Nature. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-08667-0 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,08 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Çocuk Cerrahisi Hemşireliğine Giriş: Tarihçe, rol ve sorumluluklar | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 2 | Çocuklarda Preoperatif ve Postoperatif Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 3 | Çocuk Cerrahi Hastasında Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Hemşirelik Yaklaşımı | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 4 | Çocuk Cerrahisinde Hasta Güvenliği | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 5 | Çocuklarda Gastrointestinal Sistem (GİS) Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 6 | Çocuklarda Ürogenital Sistem ve Kulak Burun Boğaz (KBB) Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 7 | Çocuklarda Kardiyotorasik Cerrahi ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 8 | Çocuklarda Nöroşirürji ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 9 | Çocuklarda Ortopedi Cerrahisi | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 10 | Pediatrik Travmalarda Hemşirelik Bakımı I | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 11 | Pediatrik Travmalarda Hemşirelik Bakımı II | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 12 | Çocuklarda Yanıklar ve Cerrahi Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 13 | Çocuklarda Endoskopik ve Minimal İnvaziv Cerrahi | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 14 | Çocuk Cerrahisinde Ağrı Yönetimi, Psikososyal Destek ve Güncel Yaklaşımlar | Tartışmalı Ders Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Çocuk cerrahisi hemşireliğinin kapsamını, rol ve sorumluluklarını açıklar. | Yazılı Sınav | Gösterim Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Cerrahi girişim sürecindeki çocuk ve ailesinin gereksinimlerini değerlendirir. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Cerrahi öncesi, sırası ve sonrası dönemde uygun hemşirelik bakımını planlar ve uygular. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Cerrahi çocuk hastada komplikasyonları önlemeye yönelik girişimleri belirler. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Çocuk cerrahisinde hasta güvenliği, etik ilkeler ve iletişim becerilerini bütünleştirir. | Sözlü Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| • Kanıta dayalı güncel literatürü kullanarak hemşirelik bakımını geliştirir. | Ödev / Proje | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çocuk cerrahisi hemşireliğinin kapsamını, rol ve sorumluluklarını açıklar. | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 1 | ;
| Cerrahi girişim sürecindeki çocuk ve ailesinin gereksinimlerini değerlendirir. | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | ;
| Cerrahi öncesi, sırası ve sonrası dönemde uygun hemşirelik bakımını planlar ve uygular. | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | ;
| Cerrahi çocuk hastada komplikasyonları önlemeye yönelik girişimleri belirler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | ;
| Çocuk cerrahisinde hasta güvenliği, etik ilkeler ve iletişim becerilerini bütünleştirir. | 4 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 3 | 1 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | ;
| • Kanıta dayalı güncel literatürü kullanarak hemşirelik bakımını geliştirir. | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | ;
| Ortalama Değer | 2,83 | 4,33 | 5 | 4,33 | 5 | 4,83 | 4,67 | 4,67 | 4,33 | 2,83 | 3,17 | 2 | 4,33 | 2,67 | 3 |