EN
  • Anasayfa
  • HEM328 Çocuk Cerrahisi Hemşireliği (2025 - 2026 / 6. Yarıyıl)
  • EN
HEM328 - Çocuk Cerrahisi Hemşireliği
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Çocuk Cerrahisi Hemşireliği HEM328 6 2 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
HEMŞİRELİK
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Anlatım, soru-cevap, Vaka analizi, Ödev ve Projeler
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Elif ERBAY
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, çocuk cerrahisi hastalarının gereksinimlerine yönelik hemşirelik bakımını bilimsel temellerle planlayabilen, uygulayabilen, değerlendirebilen ve aile merkezli yaklaşımı benimseyen hemşireler yetiştirmektir.

Ders İçeriği

Bu ders, cerrahi girişim gerektiren çocuk hastaların hemşirelik bakımına ilişkin temel bilgi, beceri ve tutumların kazandırılmasını amaçlar. Ders kapsamında pediatrik cerrahi hastalarda preoperatif, intraoperatif ve postoperatif hemşirelik bakım süreçleri; ağrı yönetimi, hasta güvenliği, aile merkezli bakım ve etik yaklaşımlar ele alınır. Ayrıca çocuk cerrahisinde sık karşılaşılan sistemlere özgü cerrahi hastalıklar ve hemşirelik uygulamaları incelenir.

Ders Kaynakları • Lerwick, J. (2013). Psychosocial implications of pediatric surgical hospitalization.. Seminars in pediatric surgery, 22 3, 129-33 . https://doi.org/10.1053/j.sempedsurg.2013.04.003
• Davidson, F., Snow, S., Hayden, J., & Chorney, J. (2016). Psychological interventions in managing postoperative pain in children: a systematic review. PAIN, 157, 1872–1886. https://doi.org/10.1097/j.pain.0000000000000636.
• Filisetti, C., Gregori, M., Allegri, M., Bugada, D., Cobianchi, L., & Riccipetitoni, G. (2016). Pain Management in Pediatric Surgery: New Horizons. Journal of Pain and Relief, 2016, 1-3. https://doi.org/10.4172/2167-0846.1000240.
• Chrisler, A., Claridge, A., Staab, J., Daniels, S., Vaden, V., & McTaggart, D. (2021). Current Evidence for the Effectiveness of Psychosocial Interventions for Children Undergoing Medical Procedures.. Child: care, health and development. https://doi.org/10.1111/cch.12900.
• Goddard, A. (2022). Trauma-informed care for the pediatric nurse. Journal of Pediatric Nursing, 62, 1-6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34798581/
• American Academy of Pediatrics. (2021). Trauma-informed care. Pediatrics, 148(2), e2021052580. https://publications.aap.org/pediatrics/article/148/2/e2021052580/179745/Trauma-Informed-Care
• McDowell, B. M. (2022). Trauma-informed care: Pediatric intensive care nurses at the bedside. Critical Care Nurse, 42(6), 66-73. https://aacnjournals.org/ccnonline/article/42/6/66/31892/Trauma-Informed-Care-Pediatric-Intensive-Care
• American Academy of Pediatrics. (2024). The trauma-informed pediatric practice. AAP Shop. https://shop.aap.org/the-trauma-informed-pediatric-practice-e-book/
• Hettiaratchy, S., & Dziewulski, P. (2019). ABC of burns: Pediatric burns. BMJ, 364, l832. https://doi.org/10.1136/bmj.l832
• Palmieri, T. (2024). Initial Pediatric Burn Management: A Practical Guide. Seminars in Plastic Surgery. https://doi.org/10.1055/s-0044-1782645.
• Naber, C., & Sheridan, R. (2024). Critical Care of the Pediatric Burn Patient. Seminars in Plastic Surgery. https://doi.org/10.1055/s-0044-1782647.
• Pardesi, O., & Fuzaylov, G. (2017). Pain Management in Pediatric Burn Patients: Review of Recent Literature and Future Directions. Journal of Burn Care & Research, 38, 335–347. https://doi.org/10.1097/BCR.0000000000000470.
• Wang, L., Zheng, L., Zhao, X., Gong, X., Su, Z., & Gong, S. (2025). Perioperative care bundle versus conventional perioperative care in pediatric patients undergoing minimally invasive digestive endoscopy. Pakistan Journal of Medical Sciences, 41, 399 - 403. https://doi.org/10.12669/pjms.41.2.11369.
• Yang, K., Shao, X., Lv, X., Yang, F., Shen, Q., Fang, J., & Chen, W. (2022). Perioperative psychological issues and nursing care among patients undergoing minimally invasive surgeries. Laparoscopic, Endoscopic and Robotic Surgery. https://doi.org/10.1016/j.lers.2022.06.001.
• Speth, J. (2023). Guidelines in Practice: Minimally Invasive Surgery.. AORN journal, 118 4, 250-257 . https://doi.org/10.1002/aorn.14001.
• Conk, Z., Başbakkal, Z., Bal Yılmaz, H., & Bolışık, B. (2021). Pediatri Hemşireliği. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
• Törüner, E. K., & Büyükgönenç, L. (2017). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara: Gazi Kitabevi.
• Çınar, N., & Aygin, D. (Ed.). (2023). Çocuk cerrahisi hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
• Atay, S., & Şirin, A. (2020). Çocuk sağlığı ve hastalıklarında hemşirenin rolü. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dergisi, 27(3), 215–224.
• Kocaman, N., & Yeşilyurt, D. (2019). Pediatrik cerrahi hastasında perioperatif hemşirelik bakım ilkeleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16(1), 45–52.
• Association of periOperative Registered Nurses (AORN). (2022). Guidelines for perioperative practice. https://www.aorn.org
• Nelson, T. R. (2020). Pediatric fluid and electrolyte therapy: Evidence-based approach. Journal of Pediatric Nursing, 55, 101–110.
• World Health Organization (WHO). (2021). Pocket book of hospital care for children: Guidelines for the management of common childhood illnesses (2nd ed.). https://www.who.int/publications/i/item/9789241548373
• O’Connor, P., & O’Dea, A. (2022). Patient safety and teamwork in pediatric surgery: A nursing perspective. Journal of Pediatric Nursing, 64, 11–18. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.01.003
• Özkan, S., & Korkmaz, F. (2021). Pediatrik cerrahi kliniklerinde hasta güvenliği kültürü: Hemşirelerin görüşleri. Çocuk Cerrahisi Dergisi, 35(3), 121–129. https://doi.org/10.5222/jps.2021.121
• World Health Organization. (2021). WHO surgical safety checklist implementation guide: For children’s surgical services. Geneva: WHO Press. https://www.who.int/publications/i/item/who-surgical-safety-checklist-children
• Siricharoenwong, K., Attharos, T., & Lerdsamran, S. (2024). Nurses’ role in nutritional care in pediatric short bowel syndrome. Thai Journal of Nursing, 73(3), 62-69.
• Eray, T., Hepşengil, D. Z., Gündüz, T. Y., & Akgül, E. A. (2024). The effect of intestinal stoma care training on knowledge and skill levels of pediatric surgery nurses. Turkish Journal of Pediatric Surgery, 38(2), 52-61. https://doi.org/10.62114/JTAPS.2024.38
• Bross, S., Tannenbaum, D., & Stothers, L. (2024). Elevating pediatric urology care: The crucial role of nursing research in quality improvement. Journal of Pediatric Urology, 20(3), 172–179. https://doi.org/10.1016/j.jpurol.2024.01.032
• Silva, M. F., Santos, G. R., & Almeida, R. T. (2023). Advanced practice nursing in pediatric urology: Experience report in the Federal District. Revista de Enfermagem da UFSM, 13(e81). https://doaj.org/article/fc04bc661469483798ff1d358e95973b
• Jantarasiri, T., Chotwanvirat, P., & Songprakob, W. (2023). Nursing care of children with neurogenic bladder undergoing video-urodynamics study. Journal of the Royal Thai Army Nurses, 24(3), 45–53. https://he01.tci-thaijo.org/index.php/JRTAN/article/view/269718
• Leach, J., & Chadha, N. K. (2013). Basic principles for paediatric care: What ENT professionals should know. The Journal of Laryngology & Otology, 127(S2), S84–S89. https://doi.org/10.1017/S0022215112002868
• The Royal Children’s Hospital Melbourne. (2022). Nursing guidelines: Tonsillectomy +/- adenoidectomy post-operative nursing management. Retrieved from https://www.rch.org.au/rchcpg/hospital_clinical_guideline_index/Tonsillectomy_and_adenoidectomy_post_operative_nursing_management/
• Dalvi, N., Sukanya, V., & Renukadevi, D. N. (2024). Postoperative Care in Pediatric Cardiac Surgery: A Review of Best Practices. Scholars Middle East Publishers.
• Chen, L. L., Lei, Y. Q., Liu, J. F., et al. (2021). Application and Effects of an Early Childhood Education Machine on Analgesia and Sedation in Children After Cardiothoracic Surgery. Journal of Cardiothoracic Surgery, 16, Article 118. https://doi.org/10.1186/s13019-021-01490-2
• Gültekin, A., & Şen, H. (2020). Pediatrik beyin cerrahisi sonrası hemşirelik bakımı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(3), 250–258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/heads
• Hall, W. A. (2019). Pediatric neurosurgery: Current challenges and opportunities. Pediatric Neurosurgery, 54(6), 345–354. https://doi.org/10.1159/000500978
• Newton, C. R., & Garcia, H. H. (2020). Global burden of pediatric neurological disorders. Seminars in Pediatric Neurology, 34, 100–126. https://doi.org/10.1016/j.spen.2020.100826
• Chang, N., Ong, C., & Kuzniewicz, M. (2023). Knowledge and practice gaps in pediatric neurocritical care: Implications for education and training. Frontiers in Pediatrics, 11, 1123450. https://doi.org/10.3389/fped.2023.1123450
• Cartwright, C. C., & Papazoglou, A. (Eds.). (2018). Nursing care of the pediatric neurosurgery patient. Springer Publishing Company. E-book
• Moore, L., et al. (2023). Clinical practice guideline recommendations in pediatric orthopedic trauma. Journal of Pediatric Orthopaedics, 43(5), e456–e463. https://doi.org/10.1097/BPO.0000000000002273
• Gladden, P. B. (2004). Pediatric orthopedic trauma: Principles of management. Journal of Pediatric Orthopaedics, 24(1), 1–8. https://doi.org/10.1097/01241398-200401000-00001
• Hubbard, E. W., & Riccio, A. I. (2023). Pediatric orthopedic trauma: An evidence-based approach. Children's Minnesota. https://cmn.education.childrensmn.org/sites/default/files/media/2023-06/%23%202%20Pediatric%20Orthopedic%20Trauma.pdf
• American Academy of Orthopaedic Surgeons (AAOS). (2023). Clinical practice guidelines. https://www.aaos.org/quality/quality-programs/clinical-practice-guidelines/
• Kennedy Jr., A. P., Ignacio, R. C., & Ricca, R. (Eds.). (2022). Pediatric trauma care: A practical guide. Springer Nature. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-08667-0
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 2 14 28
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Final Final 10 1 10
Toplam İş Yükü (Saat) 104
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,08
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Çocuk Cerrahisi Hemşireliğine Giriş: Tarihçe, rol ve sorumluluklar Tartışmalı Ders Sözlü
2 Çocuklarda Preoperatif ve Postoperatif Hemşirelik Bakımı Tartışmalı Ders Sözlü
3 Çocuk Cerrahi Hastasında Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Hemşirelik Yaklaşımı Tartışmalı Ders Sözlü
4 Çocuk Cerrahisinde Hasta Güvenliği Tartışmalı Ders Sözlü
5 Çocuklarda Gastrointestinal Sistem (GİS) Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı Tartışmalı Ders Sözlü
6 Çocuklarda Ürogenital Sistem ve Kulak Burun Boğaz (KBB) Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı Tartışmalı Ders Sözlü
7 Çocuklarda Kardiyotorasik Cerrahi ve Hemşirelik Bakımı Tartışmalı Ders Sözlü
8 Çocuklarda Nöroşirürji ve Hemşirelik Bakımı Tartışmalı Ders Sözlü
9 Çocuklarda Ortopedi Cerrahisi Tartışmalı Ders Sözlü
10 Pediatrik Travmalarda Hemşirelik Bakımı I Tartışmalı Ders Sözlü
11 Pediatrik Travmalarda Hemşirelik Bakımı II Tartışmalı Ders Sözlü
12 Çocuklarda Yanıklar ve Cerrahi Hemşirelik Bakımı Tartışmalı Ders Sözlü
13 Çocuklarda Endoskopik ve Minimal İnvaziv Cerrahi Tartışmalı Ders Sözlü
14 Çocuk Cerrahisinde Ağrı Yönetimi, Psikososyal Destek ve Güncel Yaklaşımlar Tartışmalı Ders Sözlü
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Çocuk cerrahisi hemşireliğinin kapsamını, rol ve sorumluluklarını açıklar. Yazılı Sınav Gösterim Sözlü Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Cerrahi girişim sürecindeki çocuk ve ailesinin gereksinimlerini değerlendirir. Yazılı Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Cerrahi öncesi, sırası ve sonrası dönemde uygun hemşirelik bakımını planlar ve uygular. Yazılı Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Cerrahi çocuk hastada komplikasyonları önlemeye yönelik girişimleri belirler. Yazılı Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Çocuk cerrahisinde hasta güvenliği, etik ilkeler ve iletişim becerilerini bütünleştirir. Sözlü Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
• Kanıta dayalı güncel literatürü kullanarak hemşirelik bakımını geliştirir. Ödev / Proje Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
; ; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Çocuk cerrahisi hemşireliğinin kapsamını, rol ve sorumluluklarını açıklar. 5 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 1 5 5 1
Cerrahi girişim sürecindeki çocuk ve ailesinin gereksinimlerini değerlendirir. 1 5 5 5 5 5 5 5 5 3 1 1 5 1 5
Cerrahi öncesi, sırası ve sonrası dönemde uygun hemşirelik bakımını planlar ve uygular. 1 5 5 5 5 5 5 5 5 1 1 1 5 1 5
Cerrahi çocuk hastada komplikasyonları önlemeye yönelik girişimleri belirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 1 3 1 3 1 1
Çocuk cerrahisinde hasta güvenliği, etik ilkeler ve iletişim becerilerini bütünleştirir. 4 5 5 1 5 4 3 3 1 3 5 3 3 3 5
• Kanıta dayalı güncel literatürü kullanarak hemşirelik bakımını geliştirir. 1 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5 5 1
Ortalama Değer 2,83 4,33 5 4,33 5 4,83 4,67 4,67 4,33 2,83 3,17 2 4,33 2,67 3