| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Risk Altındaki Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | SAS138 | 8 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Anlatım, Soru Cevap, Ödev ve projeler |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Elif ERBAY |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Öğrencilerin risk altındaki çocukların sağlık sorunlarını tanımlayabilmesi, bu çocukların bakımında hemşirelik yaklaşımlarını planlayabilmesi ve multidisipliner ekipte etkin rol alabilmesini sağlamaktır. |
| Ders İçeriği |
Bu ders, risk altında bulunan çocukların (ihmal, istismar, kronik hastalık, göç, yoksulluk, engellilik vb.) sağlık ve bakım gereksinimlerini ele almakta; hemşirelerin koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici rollerini kanıta dayalı yaklaşımlar doğrultusunda incelemektedir. |
| Ders Kaynakları |
Akyüz E. (2015). Çocuk Hukuku – Çocukların Hakları ve Korunması. PEGEM, Ankara
Yavuzer H. (2019). Çocuk ve Suç. Remzi Kitabevi, Ankara WHO. (2021). Child and adolescent health. https://www.who.int/child-health Güler, Ç., & Akın, L. (2020). Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. UNICEF. (1989). Convention on the Rights of the Child. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2022). Çocuk Hakları Sözleşmesi. WHO. (2020). Child maltreatment. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment Polat, O. (2020). Çocuk İstismarı. Seçkin Yayıncılık. UNICEF. (2021). The impact of migration on children. https://www.unicef.org Özcebe, H. (2019). Göç ve Çocuk Sağlığı. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği Yayınları. Suris, J. C., Michaud, P. A., & Viner, R. (2004). The adolescent with a chronic condition. Archives of Disease in Childhood, 89(10), 938–943. Ersin, F., & Bahar, Z. (2012). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Yayıncılık. WHO. (2011). World report on disability. https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/en/ Küçükgüçlü, Ö. (2015). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımları. Nobel Yayıncılık. WHO. (2021). Adolescent mental health. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health Kılıç, C. (2019). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı. Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları. APA. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). Chandra-Mouli, V., Camacho, A. V., & Michaud, P. A. (2013). Adolescent pregnancy: An important issue for public health. Reproductive Health, 10, 1–7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9941531/ Erulkar, A., & Muthengi, E. (2023). Effectiveness of interventions to reduce child marriage and teen pregnancy in Sub-Saharan Africa. Frontiers in Reproductive Health, 5, 1105390. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frph.2023.1105390/full Ayhan, H., & Çelik, S. (2023). Nurses' challenges regarding adolescent behavior in preventing early pregnancy. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/381341853_Nurses%27_Challenges_Regarding_Adolescent_Behavior_in_Preventing_Early_Pregnancy Koc, I., & Dede, F. (2022). Adolescent marriage and motherhood in Turkey: A qualitative study. Journal of Advanced Nursing, 78(5), 1521–1534. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jan.15211 Centers for Disease Control and Prevention (CDC). (2024). Youth and tobacco use. https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/fact_sheets/youth/index.htm World Health Organization (WHO). (2023). Adolescent mental health: Risky behaviors and substance use. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2015). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12(3), 356–361. https://doi.org/10.3390/ijerph12030356 Sussman, S., & Moran, M. B. (2013). Substance abuse among adolescents: Epidemiology and prevention. Pediatric Clinics of North America, 60(4), 905–926. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2013.05.006 WHO. (2008). World report on child injury prevention. Sağlık Bakanlığı. (2017). Çocuk Güvenliği Rehberi. Peden, M. (2009). Childhood injury prevention. BMJ, 338, b274. WHO. (2021). School health and youth health promotion. https://www.who.int/health-topics/school-health Öztürk, C. (2019). Okul Sağlığı Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi. CDC. (2022). Whole School, Whole Community, Whole Child (WSCC) model. CDC. (2022). School health guidelines. https://www.cdc.gov/healthyschools/npao/strategies.htm Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal. Health Promotion International, 15(3), 259–267. https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259 WHO. (2014). Health for the world’s adolescents. https://apps.who.int/adolescent/second-decade/ WHO. (2020). Immunization. https://www.who.int/health-topics/immunization Sağlık Bakanlığı. (2021). Türkiye Bağışıklama Rehberi. Heymann, D. (2015). Control of communicable diseases manual. APHA. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 12 | 24 |
| Final | Final | 5 | 1 | 5 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,53 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Risk altındaki çocuk kavramına giriş | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 2 | Çocuk hakları ve hemşirenin sorumlulukları | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 3 | Çocuk istismarı ve ihmali | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 4 | Yoksulluk, göç ve çocuk sağlığı | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 5 | Kronik hastalığı olan çocuklar | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 6 | Engelli çocuklar ve bakım gereksinimleri | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 7 | Ruh sağlığı sorunları olan çocuklar | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 8 | Çocuk evlilikleri ve gebelikleri | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 9 | Çocuk ve Ergenlerde Bağımlılıklar ve Riskli Davranışlar | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 10 | Ev kazaları ve çocuk güvenliği | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 11 | Okul çağı çocuklarında riskli davranışlar | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 12 | Disfonksiyonel aile ve hemşirelik yaklaşımı | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 13 | Çocuklarda bulaşıcı hastalıklar ve riskler | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| 14 | Genel tekrar ve vaka tartışmaları | Tartışmalı Ders Sözlü Panel |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Risk altındaki çocuk gruplarını ve özelliklerini tanımlayabilecektir. | |||
| Risk altındaki çocuklarda sık görülen sağlık sorunlarını açıklayabilecektir. | |||
| Hemşirelik bakımında koruyucu, destekleyici ve rehabilite edici yaklaşımları uygulayabilecektir. | |||
| Çocuk hakları, etik ve yasal boyutları tartışabilecektir. | |||
| Multidisipliner ekipte hemşirenin rolünü değerlendirebilecektir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Risk altındaki çocuk gruplarını ve özelliklerini tanımlayabilecektir. | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Risk altındaki çocuklarda sık görülen sağlık sorunlarını açıklayabilecektir. | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | ;
| Hemşirelik bakımında koruyucu, destekleyici ve rehabilite edici yaklaşımları uygulayabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 3 | 5 | 1 | 5 | ;
| Çocuk hakları, etik ve yasal boyutları tartışabilecektir. | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 5 | ;
| Multidisipliner ekipte hemşirenin rolünü değerlendirebilecektir. | 3 | 3 | 1 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | ;
| Ortalama Değer | 3 | 3,8 | 2,2 | 4,6 | 4,2 | 4,2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 3 | 2,6 | 2,2 | 3,4 | 1,4 | 3,4 |