EN
SAS138 - Risk Altındaki Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Risk Altındaki Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı SAS138 8 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
HEMŞİRELİK
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Anlatım, Soru Cevap, Ödev ve projeler
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Elif ERBAY
Ders Veren
Amaç

Öğrencilerin risk altındaki çocukların sağlık sorunlarını tanımlayabilmesi, bu çocukların bakımında hemşirelik yaklaşımlarını planlayabilmesi ve multidisipliner ekipte etkin rol alabilmesini sağlamaktır.

Ders İçeriği

Bu ders, risk altında bulunan çocukların (ihmal, istismar, kronik hastalık, göç, yoksulluk, engellilik vb.) sağlık ve bakım gereksinimlerini ele almakta; hemşirelerin koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici rollerini kanıta dayalı yaklaşımlar doğrultusunda incelemektedir.

Ders Kaynakları Akyüz E. (2015). Çocuk Hukuku – Çocukların Hakları ve Korunması. PEGEM, Ankara
Yavuzer H. (2019). Çocuk ve Suç. Remzi Kitabevi, Ankara
WHO. (2021). Child and adolescent health. https://www.who.int/child-health
Güler, Ç., & Akın, L. (2020). Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
UNICEF. (1989). Convention on the Rights of the Child.
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2022). Çocuk Hakları Sözleşmesi.
WHO. (2020). Child maltreatment. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment
Polat, O. (2020). Çocuk İstismarı. Seçkin Yayıncılık.
UNICEF. (2021). The impact of migration on children. https://www.unicef.org
Özcebe, H. (2019). Göç ve Çocuk Sağlığı. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği Yayınları.
Suris, J. C., Michaud, P. A., & Viner, R. (2004). The adolescent with a chronic condition. Archives of Disease in Childhood, 89(10), 938–943.
Ersin, F., & Bahar, Z. (2012). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Yayıncılık.
WHO. (2011). World report on disability. https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/en/
Küçükgüçlü, Ö. (2015). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımları. Nobel Yayıncılık.
WHO. (2021). Adolescent mental health. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
Kılıç, C. (2019). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı. Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları.
APA. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5).
Chandra-Mouli, V., Camacho, A. V., & Michaud, P. A. (2013). Adolescent pregnancy: An important issue for public health. Reproductive Health, 10, 1–7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9941531/
Erulkar, A., & Muthengi, E. (2023). Effectiveness of interventions to reduce child marriage and teen pregnancy in Sub-Saharan Africa. Frontiers in Reproductive Health, 5, 1105390. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frph.2023.1105390/full
Ayhan, H., & Çelik, S. (2023). Nurses' challenges regarding adolescent behavior in preventing early pregnancy. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/381341853_Nurses%27_Challenges_Regarding_Adolescent_Behavior_in_Preventing_Early_Pregnancy
Koc, I., & Dede, F. (2022). Adolescent marriage and motherhood in Turkey: A qualitative study. Journal of Advanced Nursing, 78(5), 1521–1534. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jan.15211
Centers for Disease Control and Prevention (CDC). (2024). Youth and tobacco use. https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/fact_sheets/youth/index.htm
World Health Organization (WHO). (2023). Adolescent mental health: Risky behaviors and substance use. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2015). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12(3), 356–361. https://doi.org/10.3390/ijerph12030356
Sussman, S., & Moran, M. B. (2013). Substance abuse among adolescents: Epidemiology and prevention. Pediatric Clinics of North America, 60(4), 905–926. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2013.05.006
WHO. (2008). World report on child injury prevention.
Sağlık Bakanlığı. (2017). Çocuk Güvenliği Rehberi.
Peden, M. (2009). Childhood injury prevention. BMJ, 338, b274.
WHO. (2021). School health and youth health promotion. https://www.who.int/health-topics/school-health
Öztürk, C. (2019). Okul Sağlığı Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi.
CDC. (2022). Whole School, Whole Community, Whole Child (WSCC) model.
CDC. (2022). School health guidelines. https://www.cdc.gov/healthyschools/npao/strategies.htm
Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal. Health Promotion International, 15(3), 259–267. https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259
WHO. (2014). Health for the world’s adolescents. https://apps.who.int/adolescent/second-decade/
WHO. (2020). Immunization. https://www.who.int/health-topics/immunization
Sağlık Bakanlığı. (2021). Türkiye Bağışıklama Rehberi.
Heymann, D. (2015). Control of communicable diseases manual. APHA.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 12 24
Final Final 5 1 5
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 5 1 5
Toplam İş Yükü (Saat) 90
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,53
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Risk altındaki çocuk kavramına giriş Tartışmalı Ders Sözlü Panel
2 Çocuk hakları ve hemşirenin sorumlulukları Tartışmalı Ders Sözlü Panel
3 Çocuk istismarı ve ihmali Tartışmalı Ders Sözlü Panel
4 Yoksulluk, göç ve çocuk sağlığı Tartışmalı Ders Sözlü Panel
5 Kronik hastalığı olan çocuklar Tartışmalı Ders Sözlü Panel
6 Engelli çocuklar ve bakım gereksinimleri Tartışmalı Ders Sözlü Panel
7 Ruh sağlığı sorunları olan çocuklar Tartışmalı Ders Sözlü Panel
8 Çocuk evlilikleri ve gebelikleri Tartışmalı Ders Sözlü Panel
9 Çocuk ve Ergenlerde Bağımlılıklar ve Riskli Davranışlar Tartışmalı Ders Sözlü Panel
10 Ev kazaları ve çocuk güvenliği Tartışmalı Ders Sözlü Panel
11 Okul çağı çocuklarında riskli davranışlar Tartışmalı Ders Sözlü Panel
12 Disfonksiyonel aile ve hemşirelik yaklaşımı Tartışmalı Ders Sözlü Panel
13 Çocuklarda bulaşıcı hastalıklar ve riskler Tartışmalı Ders Sözlü Panel
14 Genel tekrar ve vaka tartışmaları Tartışmalı Ders Sözlü Panel
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Risk altındaki çocuk gruplarını ve özelliklerini tanımlayabilecektir.
Risk altındaki çocuklarda sık görülen sağlık sorunlarını açıklayabilecektir.
Hemşirelik bakımında koruyucu, destekleyici ve rehabilite edici yaklaşımları uygulayabilecektir.
Çocuk hakları, etik ve yasal boyutları tartışabilecektir.
Multidisipliner ekipte hemşirenin rolünü değerlendirebilecektir.
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Risk altındaki çocuk gruplarını ve özelliklerini tanımlayabilecektir. 1 5 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Risk altındaki çocuklarda sık görülen sağlık sorunlarını açıklayabilecektir. 5 5 3 5 5 5 5 3 3 5 1 1 5 1 5
Hemşirelik bakımında koruyucu, destekleyici ve rehabilite edici yaklaşımları uygulayabilecektir. 5 5 5 3 5 5 5 5 5 1 5 3 5 1 5
Çocuk hakları, etik ve yasal boyutları tartışabilecektir. 1 1 1 5 5 5 1 1 1 5 5 1 1 3 5
Multidisipliner ekipte hemşirenin rolünü değerlendirebilecektir. 3 3 1 5 5 5 1 3 3 3 1 5 5 1 1
Ortalama Değer 3 3,8 2,2 4,6 4,2 4,2 2,6 2,6 2,6 3 2,6 2,2 3,4 1,4 3,4