| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Evde Bakım Hemşireliği | HEM405 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Eylül Gülnur ERDOĞAN |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Cumhur BABAOĞLU |
| Amaç |
Bu ders, koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici bakımın sürekliliğini sağlamada hemşirenin evde bakım sürecindeki sorumlulukları ve uygulamalarına ilişkin temel bilgileri öğrenciye kazandırmayı hedeflemektedir. Öğrencilerin evde bakımın amacı ve önemini kavramaları, bu bakımın bireylerin yaşam kalitesi üzerindeki etkilerini öğrenmeleri ve evde bakım gerektiren durumları tanımlayabilmeleri amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrenciler, farklı yaş gruplarına ve çeşitli sağlık gereksinimlerine sahip bireylerin evde bakım ihtiyaçlarını değerlendirmeyi, hemşirenin rolünü, yasal düzenlemeleri ve hasta haklarını içeren etik boyutları anlayarak evde bakım hizmetlerini etkin biçimde planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisi kazanmaları hedeflenmektedir. |
| Ders İçeriği |
Evde Bakım Hizmetlerinin Tanımı ve Gelişimi/Sağlık Hukuku Açısından Evde Bakım Hizmetleri/Dünya’da ve Türkiye’de Evde Bakım Hizmetleri/ Geçiş Bakımı Hizmetleri/Ev Ziyareti ve Evde Bakımda Kullanılan Tanılama Araçları/Evde Bakım Hizmetlerinde Kalite Standartları ve Kalite Değerlendirme Yöntemleri/Serebrovasküler Hastalıklarda Evde Bakım/Engellilik ve Evde Bakım/Demans Hastalarının Evde Bakımı/Kalp Yetersizliğinde Evde Bakım/Onkoloji Hastalarının Evde Bakımı/Riskli Gebeliklerde Doğum Sonrası Evde Bakım/ Evde Yara Bakımı, Ağrı Yönetimi - Farmakolojik Yöntemler/ Evde Bakım Hastaları İçin Manevi (Spiritüel) Bakım |
| Ders Kaynakları |
1. Yılmaz M. (2019). Evde Bakım Hemşireliği, Akademisyen Kitabevi, 1. Baskı, Ankara.
2. Carr P. (2002). Rules of Home Care Nursing . Home Health Care Nurse. 20 (6): 358
Carr P. (2002). Rules of Home Care Nursing . Home Health Care Nurse. 20 (6): 358 Bahar, Z. (2017). Evde Bakım. Akademi Kitabevi, 1. Baskı, İstanbul Özaydın, Ö. (2023). Geçmişten Günümüze Evde Sağlık Hizmetleri, Nobel Akademik Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. Marrelli Tina, M. (2016). Home Care Nursing: Surviving In An Ever-changing Care Environment, Sigma Theta Tau Intl, 1. Baskı. Bentur N. (2001). Hospital at home: What is its place in the health system. HealthPolicy 2001; 55: 71-79. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
20
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
80
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 9 | 18 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,06 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Evde Bakım Hizmetlerinin Tanımı ve Gelişimi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 2 | Sağlık Hukuku Açısından Evde Bakım Hizmetleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 3 | Dünya’da ve Türkiye’de Evde Bakım Hizmetleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 4 | Geçiş Bakımı Hizmetleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 5 | Ev Ziyareti ve Evde Bakımda Kullanılan Tanılama Araçları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 6 | Evde Bakım Hizmetlerinde Kalite Standartları ve Kalite Değerlendirme Yöntemleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 7 | Serebrovasküler Hastalıklarda Evde Bakım | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 8 | Engellilik ve Evde Bakım | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 9 | Demans Hastalarının Evde Bakımı | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 10 | Kalp Yetersizliğinde Evde Bakım | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 11 | Onkoloji Hastalarının Evde Bakımı | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 12 | Riskli Gebeliklerde Doğum Sonrası Evde Bakım | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 13 | Evde Yara Bakımı, Ağrı Yönetimi - Farmakolojik Yöntemler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 14 | Evde Bakım Hastaları İçin Manevi (Spiritüel) Bakım | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Evde Bakım Hizmetlerinin Tanımı ve Gelişimini bilir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Sağlık hukuku açısından evde bakım hizmetlerini tanımlayabilir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Dünya’da ve Türkiye’de Evde Bakım Hizmetlerini bilir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Geçiş bakımı hizmetlerini açıklayabilir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Ev Ziyareti ve Evde Bakımda Kullanılan Tanılama Araçları tanımlayabilir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Evde Bakım Hizmetlerinin Tanımı ve Gelişimini bilir | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | ;
| Sağlık hukuku açısından evde bakım hizmetlerini tanımlayabilir | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 1 | ;
| Dünya’da ve Türkiye’de Evde Bakım Hizmetlerini bilir | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | ;
| Geçiş bakımı hizmetlerini açıklayabilir | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | ;
| Ev Ziyareti ve Evde Bakımda Kullanılan Tanılama Araçları tanımlayabilir | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4,6 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,6 | 4,2 | 2,6 | 5 | 5 | 3,6 | 4,6 | 5 | 5 | 3 | 3,6 |